• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Flexlösning?) skrev 2014-06-13 10:57:07 följande:
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

Fast det handlar oftare om pengar än viktighet tror jag. Om man förlorar tusentals kronor på att den som tjänar mest är hemma så är valet nog inte så svårt för den enskilda familjen. Höjt tak i föräldraförsäkringen eller en strukturell förändring där fler än har lågavlönade yrken och tvärtom är enda vägen ur detta. Det handlar inte så mycket om jämställdhet tror jag.

Jag har skrivit tidigare i tråden och i vårt fall är det tvärtom. Jag tjänar 25 000 kr mer i månaden än min man. Det gör att det är oerhört svårmotiverat att jag ska vara hemma istället för honom för att vi ska vara lojala mot hans kollegor. Vi delade på föräldraledigheten (som varade i 22 månader) eftersom det var självklart att tid med barnen var viktigare än pengar, och vi kunde planera för det. För barnen finns dock inget värde i att vi delar lika på vabbtid och då styr vår plånbok mer.
  • Anonym (Ja ja ja ja)
    Anonym (^^) skrev 2014-06-13 11:02:50 följande:
    Man måste även fundera på vad som menas med "viktigare jobb": Kanske är det så att man i familjen värderar det arbete som genererar mest pengar som det viktigaste jobbet. Ofta är det mannen.
    Om kvinnor och män ska kunna ta ut lika mycket föräldraledighet och VAB måste skillnaderna i lön mellan män och kvinnor minska, annars kommer det alltid vara den som tjänar minst som är hemma mest. 
    Ja och det görs ju inte genom att kvinnor tar mest föräldrarledighet och all VAB
  • Anonym (^^)
    Anonym (Ja ja ja ja) skrev 2014-06-13 11:07:14 följande:
    Ja och det görs ju inte genom att kvinnor tar mest föräldrarledighet och all VAB
    Nej, det måste göras ändringar av politiker så att alla har samma möjlighet till FL och VAB.
  • totte72
    Anonym (Flexlösning?) skrev 2014-06-13 10:57:07 följande:
    Haha, ja visst är det konstigt att männen har så otroligt mycket viktigare jobb?

Detsamma gäller företagande. Jag läste någon undersökning (nu är det ett antal år sedan) om hur egenföretagande ser på detta med vabb och föräldraledighet. Männen som drev egna företag menade att de tyvärr inte kunde vara föräldraledighet eftersom de ju var egenföretagare, medan kvinnorna resonerade precis tvärtom: de kunde vara mer flexibla just för att de hade egna företag.

Det är ju bara att kolla på arbetsplatser där män och kvinnor har samma jobb: vem anser att de tyvärr har för viktiga jobb för att vara hemma? Skulle gissa på männen.

Sen finns det ju såklart de män som vil vara hemma men mamman tycker att hon äger föräldraledigheten.

Är det verkligen alltid så. Jag känner ganska många egenföretagare. Bland dem är det bara några tjejer som hävdar att de inte kan VABba utan partnern måste ta allt.
    Killarna däremot kan för det mesta ta minst halva tiden och ofta mer än hälften. 
    Jag vet att det inte är representativt då killarna ofta har rena konsultjobb medan tjejerna oftare jobbar med djur eller människor direkt, men jag tror inte heller att det är så illa som skrivs här.
    Även på min arbetsplats med runt 1000 anställda (tjänstemän) visar kartläggning att VAB är tämligen jämt fördelat mellan könen. (Problemet är i stället uttaget av föräldraledighet som är kraftigt ojämnlikt.)
  • Anonym (Flexlösning?)
    totte72 skrev 2014-06-13 11:13:16 följande:
    Är det verkligen alltid så. Jag känner ganska många egenföretagare. Bland dem är det bara några tjejer som hävdar att de inte kan VABba utan partnern måste ta allt.
    Killarna däremot kan för det mesta ta minst halva tiden och ofta mer än hälften. 
    Jag vet att det inte är representativt då killarna ofta har rena konsultjobb medan tjejerna oftare jobbar med djur eller människor direkt, men jag tror inte heller att det är så illa som skrivs här.
    Även på min arbetsplats med runt 1000 anställda (tjänstemän) visar kartläggning att VAB är tämligen jämt fördelat mellan könen. (Problemet är i stället uttaget av föräldraledighet som är kraftigt ojämnlikt.)
    Klart att det inte ALLTID är så, men det var ett mönster man hittade i just den undersökningen. Att man ser mönster innebär ju inte att det finns undantag. Poängen är väl att det finns mycket attityder i dessa frågor men de är svårare att ringa in än de ekonomiska som alla icke-genusivrare kommer dragandes med stup i kvarten. Själv skule jag hellre snåla och ha en jämställd relation men det är ju jag det.
  • Anonym (eh?)
    Anonym (och?) skrev 2014-06-13 09:21:13 följande:
    Har du och de andra småbarn ts? Jag vet av erfarenhet när mina barn är sjuka eller blir sjuka så duger endast mamma.. Varför ska man bråka med barnen som är sjuka, ta striderna så att barnen mår ännu sämre och kanske är ledsna hela dagarna när mamma inte är hemma? Det gör det bara värre för alla inblandade.

Jag har 2 barn. Pojken på 4 år är ALDRIG sjuk, har varit sjuk 6 dagar på dessa 3 år han gått hos dagmamman. Dottern 1,5 år är oftare sjuk då hon nyligen börjat där hon med, har säkert med immunförsvaret att göra. Nya baciller osv. Här vabbar jag och ingen gnäller för jag vet hur mina barn är när de är sjuka.

"Bara mamma som duger"? Eh..det där resonemanget köper inte jag! Det är väl för sjutton inte barnen som ska bestämma vilken förälder som är hemma? Båda måste väl vara kapabla att ta hand om sitt sjuka barn!?
  • Anonym (Ja ja ja ja)
    Anonym (eh?) skrev 2014-06-13 11:56:50 följande:

"Bara mamma som duger"? Eh..det där resonemanget köper inte jag! Det är väl för sjutton inte barnen som ska bestämma vilken förälder som är hemma? Båda måste väl vara kapabla att ta hand om sitt sjuka barn!?
    Eller hur!! kan det vara för att det alltid är mamma som är där! 
  • ulfsas

Det är väl lite olika i alla familjer.
    När vi hade småbarn så skulle min förlust av inkomst rätt kraftigt överstiga fruns inkomst om jag vabbade så det skulle innebära att vi betalade pengar för att hon skulle jobba. Det känns ju inte rätt heller.

Lite tokigt när inte alla får ut 80% av inkomsten som det var tänkt fast man skattar för det.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Anonym (vabbelivabb)

Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar.

Utvilad? Jo tjena...du har ingen som helst aning om hur det är att vara hemma och vabba va? Att gå till arbetet är rena rama semestern för småbarnsföräldrar.

• Anonym (Flexlösning?)
    Anonym (vabbelivabb) skrev 2014-06-13 13:31:50 följande:
    Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar.

Utvilad? Jo tjena...du har ingen som helst aning om hur det är att vara hemma och vabba va? Att gå till arbetet är rena rama semestern för småbarnsföräldrar.
    Amen. Mina barn är ändå 8 och 5 år och jag känner fortfarande att jag kan längta tillbaka till jobbet under långa ledigheter. Bara det att få sita och äta lunch i fred en stund eller fokusera på ens ak i taget. Ja, det där lär man behöva uppleva själv för att förstå det.

Inte för inte som småbarnsföräldrar skämtar om att de kommer till jobbet och vilar upp sig. Det beror INTE på att de har händelsefattiga jobb. :D

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!