• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • mammoarer

Är väl egentligen inte ett dugg märkligt att barn blir sjuka inför helgen. Min blir sällan sjuk måndag-tisdag. Men efter att ha varit ett par dagar på förskolan och samlat på sig baciller kan man slå sig i backen på att han blir sjuk en torsdag eller fredag och sedan är sjuk hela helgen för att komma åter till förskolan på måndag.

För mig är det nästan omöjligt att vabba då jag är nattchef. Orkar inte jobba dygnet runt, för den som tror att det är någon jävla semester att vabba har fritt blås mellan öronen.

Så hos oss blir det pappa som tar nästan all vab. Givetvis med en hel del knorr från sin kollega och chef. Men hans chef har ett riktigt korsdrag på järnkontoret som fortfarande efter två år inte har ordnat beredskap att sätta in vid behov.

• Arbetsvegan
    jessiik skrev 2014-06-12 21:47:31 följande:
    Ok om barnet är sjukt (eller inte) chefen kan kräva läkarintyg från första dagen om det är väldigt ofta. Tyvärr finns det dom som utnyttjar vab ð
    Fast det är inte bara att kräva förstadagsintyg. Det ska finnas välgrundade misstankar som gör att det är motiverat.  Eller så kan det vara framförhandlat med facket, som ett jobb jag hade, då var det förstadagsintyg som gällde storhelger. 
  • Arbetsvegan
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 21:59:37 följande:
    Tänk om det vore 5 karensdagar på VAB, då hade barnen blivit såååå friska plötsligt på en gång!
    Fast man vet att det inte blir så, inte ens när det är karensdag på sjuklön blir folk friskare.
    Det som händer är att fler barn skickas sjuka till dagis med mer smittspridning och fler sjuka som följd. De som kan involverar släkt och vänner som barnvakter men det blir svårare och svårare eftersom de flesta mor- och farföräldrar själva har ett arbete att gå till. Alternativt utnyttjar man semesterdagar istället, drar ner på semestern och återhämtningen vilket kan ge (och ger) fler stressjukdomar till följd.

Du vet att just det sistnämnda ökar med raketfart i Sverige just nu, varför tror du?
  • gaymarrige
    sabina02 skrev 2014-06-12 21:55:40 följande:
    Behöver man inte visa läkarintyg för att vabba i Sverige?! What
    det är väl samma regler som för vanlig sjukskrivning att man får vara hemma i 7 dagar innan läkarintyg är obligatoriskt..
  • Anonym (Bango)
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 22:04:17 följande:
    Fast man vet att det inte blir så, inte ens när det är karensdag på sjuklön blir folk friskare.
    Det som händer är att fler barn skickas sjuka till dagis med mer smittspridning och fler sjuka som följd. De som kan involverar släkt och vänner som barnvakter men det blir svårare och svårare eftersom de flesta mor- och farföräldrar själva har ett arbete att gå till. Alternativt utnyttjar man semesterdagar istället, drar ner på semestern och återhämtningen vilket kan ge (och ger) fler stressjukdomar till följd.

Du vet att just det sistnämnda ökar med raketfart i Sverige just nu, varför tror du?
    Jag är inte för det eller så, bara det att jag tror och vet att just med VAB, så stannar många hemma för mycket. De har lite ont i huvudet själva en morgon och trötta(som småbarnsföräldrar är), då stannar de hemma med barnet och säger att barnet är sjukt.  
  • Anonym (känner igen)

Jag har haft kollegor jag "misstänkt" för att skolka. En var i regel hemma varannan måndag och när chefen till slut krävde förstadagsintyg blev det enbart vab. Hon vabbade för sin 10 åring och ringde gärna och anmälde sin frånvaro till telefonsvararen. En annan kollega vabbande en del flr sin 13-åring samt var ofta sjuk själv. Men jag gillade och trivdes med båda två men såklart var det tufft med den höga frånvaron.

• gaymarrige
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 22:04:17 följande:

Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 22:07:44 följande:
    Jag är inte för det eller så, bara det att jag tror och vet att just med VAB, så stannar många hemma för mycket. De har lite ont i huvudet själva en morgon och trötta(som småbarnsföräldrar är), då stannar de hemma med barnet och säger att barnet är sjukt.  
    Det är ju lättare för en småbarnsföräldrer att ta till VAB istället för att sjukskriva sig själv eftersom det inte är någon karensdag för att vabba. sen att man utnyttjar det eftersom det inte är karensdag och inte känner efter en extragång om man verkligen inte kan gå till jobbet är en annan sak.

• Arbetsvegan
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 22:07:44 följande:
    Vad är "för mycket"?
    Jag tror inte alls att det är så generellt utan att de flesta faktiskt har anledning att vara hemma men använder vab för att det är för kostsamt med en dags karens.
  • BellyButtOn

Den klassiska Fredagssjukan är tyvärr en kronisk åkomma. Man tröttnar lite under veckan och längtar efter lugn och ro. Man vill vara tillsammans och bara ha tid att vara. Det är riktigt sunt att vara sjuk på fredagen...

En lösning på problemet vore att korta ner arbetsveckan och låta människor ha mer tid att umgås med sina nära och kära. Jag tycker människor gör rätt i att känna efter om de nästan håller på att bli sjuka, för det är säkert precis vad de håller på att bli. Riktigt ÄNDA-IN-I-VÄGGEN-SJUKA av allt jäkla arbetande och alla andra krav som ställs på dem! Vi har skapat ett ohållbart samhälle om man ser till hur lite tid en vanlig familj spenderar med varandra. Lämna lilla barnet på förskolan klockan 7 och hämta 17.30. Ingen ovanlighet! Vid 19 sover det lilla knyttet.

Det är inte en hållbar strategi i ett modernt samhälle. Värnar varken om vuxna eller barn. Vi blir slut.

Fram för MER vabbande!

• gaymarrige
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:24:09 följande:
    Den klassiska Fredagssjukan är tyvärr en kronisk åkomma. Man tröttnar lite under veckan och längtar efter lugn och ro. Man vill vara tillsammans och bara ha tid att vara. Det är riktigt sunt att vara sjuk på fredagen...

En lösning på problemet vore att korta ner arbetsveckan och låta människor ha mer tid att umgås med sina nära och kära. Jag tycker människor gör rätt i att känna efter om de nästan håller på att bli sjuka, för det är säkert precis vad de håller på att bli. Riktigt ÄNDA-IN-I-VÄGGEN-SJUKA av allt jäkla arbetande och alla andra krav som ställs på dem! Vi har skapat ett ohållbart samhälle om man ser till hur lite tid en vanlig familj spenderar med varandra. Lämna lilla barnet på förskolan klockan 7 och hämta 17.30. Ingen ovanlighet! Vid 19 sover det lilla knyttet.

Det är inte en hållbar strategi i ett modernt samhälle. Värnar varken om vuxna eller barn. Vi blir slut.

Fram för MER vabbande!
    man kan väl välja att arbeta endast 75% då om man inte klarar av mer. Stackars människor som blir så trötta efter att jobbat i 9 timmar och just det 1 timme av dessa var det rast..
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!