• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • En blå giraff
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:24:09 följande:
    Den klassiska Fredagssjukan är tyvärr en kronisk åkomma. Man tröttnar lite under veckan och längtar efter lugn och ro. Man vill vara tillsammans och bara ha tid att vara. Det är riktigt sunt att vara sjuk på fredagen...

En lösning på problemet vore att korta ner arbetsveckan och låta människor ha mer tid att umgås med sina nära och kära. Jag tycker människor gör rätt i att känna efter om de nästan håller på att bli sjuka, för det är säkert precis vad de håller på att bli. Riktigt ÄNDA-IN-I-VÄGGEN-SJUKA av allt jäkla arbetande och alla andra krav som ställs på dem! Vi har skapat ett ohållbart samhälle om man ser till hur lite tid en vanlig familj spenderar med varandra. Lämna lilla barnet på förskolan klockan 7 och hämta 17.30. Ingen ovanlighet! Vid 19 sover det lilla knyttet.

Det är inte en hållbar strategi i ett modernt samhälle. Värnar varken om vuxna eller barn. Vi blir slut.

Fram för MER vabbande!

Fast om man inte vill eller orkar med heltid så har alla med barn under 8 år rätt att arbeta 75 %. Det är så man får lösa sitt pussel, inte genom att sjukskriva sig eller barnet om man inte är sjuka! Jag är övertygad om att de allra flesta kan arbeta deltid om man prioriterar så. Man kan bo trångt och välja lägre standard i så fall.
  • En blå giraff
    gaymarrige skrev 2014-06-13 09:47:18 följande:
    vem tog ut mest föräldraledighet??

Troligen mamma i det här fallet va?
  • Anonym (Ja ja ja ja)
    Anonym (vabbelivabb) skrev 2014-06-13 13:31:50 följande:
    Vi är inte så många som jobbar så det blir dålig stämning när hon är där och låtsas som ingenting och är utvilad efter sina många ''vab'' dagar.

Utvilad? Jo tjena...du har ingen som helst aning om hur det är att vara hemma och vabba va? Att gå till arbetet är rena rama semestern för småbarnsföräldrar.
    Sådana där generaliseringar stör mig, jag är småbarnsmorsa och tycker inte alls så! när mina barn är sjuka ligger de i soffan och halvsover mestadels av dagen så JO det är lugnare än att jobba
  • Anonym (vabbarn)
    ulfsas skrev 2014-06-13 12:59:48 följande:
    Det är väl lite olika i alla familjer.
    När vi hade småbarn så skulle min förlust av inkomst rätt kraftigt överstiga fruns inkomst om jag vabbade så det skulle innebära att vi betalade pengar för att hon skulle jobba. Det känns ju inte rätt heller.

Lite tokigt när inte alla får ut 80% av inkomsten som det var tänkt fast man skattar för det.
    Precis...lite så är det här med..då blir det svårmotiverat att hålla maken hemma
  • Anonym (vabbarn)
    En blå giraff skrev 2014-06-13 14:31:57 följande:

Fast om man inte vill eller orkar med heltid så har alla med barn under 8 år rätt att arbeta 75 %. Det är så man får lösa sitt pussel, inte genom att sjukskriva sig eller barnet om man inte är sjuka! Jag är övertygad om att de allra flesta kan arbeta deltid om man prioriterar så. Man kan bo trångt och välja lägre standard i så fall.
    Visst kan man göra det...Men i många arbeten så innebär det i praktiken att du ska utföra 100% arbete på 75% av tid och lön...det går inte alltid att delegera bort vissa bitar av jobbet...Jag har själv ett sådant jobb..så jag skulle förlora på att gå ner i tid, även om det vore fantastiskt för livspusslet i övrigt om det gick..
  • Anonym (trött)

Surprise surprise sjukt barn igen. Jag pratade med chefen och föreslog att hon tar kontakt med advokat och hon blir tvungen att anställa någon ny. Så trött på den kvinnan!

• Flickanx2

TS: prata med din chef om hur du känner. Det kanske ligger något annat bakom hennes vabbande, det är inget du vet...

Hursomhelst så är det inget du behöver ta med henne om du inte vill. Din chef får prata med henne, eller förklara för dig om det handlar om något annat.

• Tinnys

Arbetsgivaren betalar inte vab och tjänar därför pengar när någon vabbar. Därför förlorar de inget på att ta in vikarie. Erat problem är inte kvinnan som vabbar utan chefen som hellre tjänar pengar än tar in vikarier som avlastar er. Rikta ilskan dit den ska va istället, mot chefen, men det vågar ni väl inte. Kvinnan har lagen på sin sida.

• Anonym (Uhh)
    Anonym (120) skrev 2014-06-12 12:57:54 följande:
    Vad jag vet, så har man "bara" rätt att vabba 120 dagar /år.. om det inte är så att barnet har en sjukdom som kräver att man vabbar extra. Dock, så kommer hon knappt över 100 dagar även om hon vabbar varje tors-fre. Även om det är lite kul att barnet alltid blir sjuk dessa dagar.

120 dagar per Barn ja. Har du två blir det 240 dagar........
  • Anonym (Same shit)

Har en kvinna på mitt jobb som är likadan.. 2 dagar i veckan är inte ovanligt, och det är alltid på uträkning, när hon jobbar 2-3 dagar och sedan ledig.. Jag har själv 2 små och vet att de blir sjuka ibland, men inte fan har någon familj maginfluensa varje vecka, och skulle det mot förmodan vara något speciellt så hade jag bett läkarkontroller och skriftligt intyg för att "bevisa".. Det är fan inte kul att komma till jobbet då man är en borta, och på vårt jobb blir det direkt lidande eftersom jobbet inte går att vänta alls eftersom vi har ett rullande system och jobbar mot klockan hela tiden, och givetvis tar de inte in några vikarier, denna skiten tog död på mig i vintras och jag gick in i väggen.. Grät på morgnarna, låg vaken på nätterna osv.. Hon klagar dessutom på hur jävligt jobb vi har.. 

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!