• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-13 15:53:02 följande:
    Surprise surprise sjukt barn igen. Jag pratade med chefen och föreslog att hon tar kontakt med advokat och hon blir tvungen att anställa någon ny. Så trött på den kvinnan!

Jo men lycka till. Vad ska en dyr advokat göra för nytta, menar du? Hon har laglig rätt att vabba för sitt barn, vilken dag på veckan det än är!!!! Har ni BEVIS på att hon fuskar?
  • Nenne666
    Tinnys skrev 2014-06-13 16:00:15 följande:
    Arbetsgivaren betalar inte vab och tjänar därför pengar när någon vabbar. Därför förlorar de inget på att ta in vikarie. Erat problem är inte kvinnan som vabbar utan chefen som hellre tjänar pengar än tar in vikarier som avlastar er. Rikta ilskan dit den ska va istället, mot chefen, men det vågar ni väl inte. Kvinnan har lagen på sin sida.

Exakt.
  • Oleg
    tessan27 skrev 2014-06-12 22:53:54 följande:
    Jag har varit och är i perioder fortfarande den där irriterande VABande kollegan... Pga detta har jag gått in i väggen och hamnat i en depression... Så nej det är ingen semester att vabba.

Dottern som idag är 8 år var sjuk ungefär varannan vecka under sina första 2-3 år på förskolan. Hon har infektionsastma och allergier, en immunbrist, var öronbarn, hade periodisk feber ( hög feber utan anledning minst en gång i månaden) åt inte, växte inte, gick inte upp i vikt... you name it... det var någonting hela tiden. Många dagar, kvällar och nätter spenderades på barnakuten, VC eller andra läkarbesök... När hon var 2 år fick vi reda på att hon hade en immunbrist. Innan det var det knappt någon som trodde på mig på mitt jobb.

Det jobbigaste tror jag vara att behöva ringa till jobbet och säga att jag vabbar idag också. När det suckades i andra änden... en inre stress plus stressen för vad det var för fel på mitt barn och att inte bli trodd av varken kollegor eller chef.
    Detta ledde alltså till att jag gick in i väggen när hon var 5 år. Saken blev heller inte bättre av att lillebror visade samma symptom och var även han sjuk mycket... ingen immunbrist där som tur var men astma och allergier och många jobbiga förkylningar.

Idag vet min chef och mina kolleger hur det ligger till men ändå gnälls det emellanåt. Dock inte lika mycket som förr. Dem vet iallafall att jag inte hittar på eller är hemma för skojs skull.

Kunde varit jag som skrivit detta, precis så har vi haft det, har inte fuskat en endaste dag med vab, men blivit konstigt bemött av chefer och kollegor. Fy sjutton för alla elaka kärringar som inte stöttar varandra! Som tur är har jag slutat där, mår bättre nu.
  • Anonym (abc)
    Dasha skrev 2014-06-12 14:17:02 följande:
    Tror att det är chefens fel. Chefen verkar föredra att skylla allt på en kvinna med ett sjukt barn. Klart att kollegorna blir sura av att behöva göra mer jobb för samma pengar. Väldigt konstigt är däremot att ni tar det för givet och skyller på henne, inte på chefen!

Det är chefens ansvar att ordna med en vikarie/deltidsanställd. Fast visst är det lättare och billigare att tvinga mamman avgå och anställa någon utan barn.

Tänk på att ALLA AV ER kunde vara på hennes plats istället!
  • Anonym (f)

om du misstänker att hon utnyttjar vabben som ett sätt att vara hemma med lön pga att hon inte orkar jobba så tänker jag att chefen borde kunna begärda in sjukintyg för barnet?!

• Anonym (fri)

Jag tycker att barnfria ska få högre lön!

• Tow2Mater
    Anonym (^^) skrev 2014-06-13 11:02:50 följande:
    Man måste även fundera på vad som menas med "viktigare jobb": Kanske är det så att man i familjen värderar det arbete som genererar mest pengar som det viktigaste jobbet. Ofta är det mannen.
    Om kvinnor och män ska kunna ta ut lika mycket föräldraledighet och VAB måste skillnaderna i lön mellan män och kvinnor minska, annars kommer det alltid vara den som tjänar minst som är hemma mest. 
    Det borde lagstadgas om att båda ska vara 50/50.
  • Nenne666
    Anonym (fri) skrev 2014-06-13 17:26:11 följande:
    Jag tycker att barnfria ska få högre lön!

Haha precis som att barnfria är felfria på arbetsplatsen? Så jävla korkad kan väl ingen vara att man kan tro det? Jösses!
  • Nenne666
    Tow2Mater skrev 2014-06-13 17:28:16 följande:
    Det borde lagstadgas om att båda ska vara 50/50.

Äh! Låt familjerna göra vad dom vill...
  • Anonym (fri)
    Nenne666 skrev 2014-06-13 17:41:30 följande:

Haha precis som att barnfria är felfria på arbetsplatsen? Så jävla korkad kan väl ingen vara att man kan tro det? Jösses!
    Ingen är felfri. Men barnfria behöver iaf inte vabba titt som tätt.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!