• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Anonym (ego)
    AnooYoo skrev 2014-06-15 20:06:30 följande:

Att hjälpa eller ta hand om andra är verkligen inte meningen med mitt liv. Vilken diagnos tänker du att det beror på? Lumbago?
    Nä, tur att det bara finns några egon som inte vill föra mänskligheten vidare och hjälpa andra
    tur att det inte är alla människor på denna jord

• vampyria2
    Anonym (A) skrev 2014-06-15 20:05:34 följande:
    Hur kan det vara svårt att förstå det som skrivs i tråden? Flera har skrivit att de älskar sina barn, men att de ändå ångrar dem, alltså ångrar att de satt sig i den situationen - LIVET MED BARN! 

Det verkar gå miltals över huvudet på alla moraltanter som skriker högt här. Läs vad människor skriver istället. 

Eh hur kunnde du få mitt inlägg till att jag skulle vara morlatant?
    Jjag tycker helt ärligt jäkligt synd om er som känner så här, det måste vara för jäkligt för ni har verkligen satt er i en situation som ni inte kan ta er ur och det under en herrans många år.

Vad jag försökte fråga var just att även nu när ni känner era barn och jag tror faktiskt att även om situationen är förbannat jobbig så älskar ni barnen, om ni var tvugna att välja nu när ni ändå känner era barn skulle ni välja det då...det folk har svarat i tråden är om de inte visste om sina barn så skulle de välja bort dem, min fråga var alltså om man var tvungen att välja när man kände dem....hm jag hajar att min fråga är krångligt ställd men kommer inte på något annat sätt att ställa den så jag hoppas ni förstår hur jag menar
  • vampyria2
    Anonym (lev o låt leva) skrev 2014-06-15 20:29:32 följande:

Hade jag aldrig träffat de hade jag inte saknat dem. Hur skulle jag sakna nåt jag aldrig fått?

Det var lite det som var min fråga, om du nu visste om dem, om det var gjort så att du fick gå tillbaka i tiden men du var tvugnen att hela tiden veta om vad du hade valt bort skulle du göra det då?
    Hm för att komplicera det hela lite till så skulle du veta om det hela tiden men ingen annan, så du skulle aldrig bli dömd i andras ögon för det val du hade gjort, skulle du då välja bort de små?

Och åter igen jag födömer faktiskt ingen som känner så, snarare så tycker jag synd om er som inte kan känna den totala lycka som barnen faktiskt ger en.
  • Anonym (fort,fort)
    Anonym (Avsaknad instinkt?) skrev 2014-06-15 23:51:20 följande:

Fast nu pratar jag ju inte om söndermoderniserade människor som är antigenus och emot allt vad kärnfamilj heter utan om oss kvinnor som värdesätter vårt moderskap och har en naturlig fallenhet för föräldraskap.
    Okej om vi säger så här. Jag kan HÖRA på mitt barns skrik vad som är problemet, om det är pga hunger, rädsla, värme o.s.v. Alla kvinnor kan inte detta men många och jag har än så länge aldrig hört om en man som kan det utan för dom är skrik ett skrik, punkt. Och det är bullshit att det är pga invanda roller. Med vårt andra barn var min man hemmapappa under FÖRSTA halvåret och jag pumpade ut mjölk som han gav i flaska. Men en dag kom jag hem till en skrikande bebis och en desperat man som prövat allt, bytt blöja, matar, vyssjat o.s.v Jag gick bara rätt fram och drog av dregglisen som hade en skavande tvättlapp i nacken. Mannen bara "hur faaaan visste du det??" "Jag hörde att han skrek pga av att något IRRITERADE så kände först om han var svettig i nacken och kände lappen och misstänkte att det var den. Min man som alltså gått hemma med barnet och flaskmatat kunde alltså fortfarande inte barnet bättre än mig. Tror du mig inte så fråga runt bland pappor om dom hör skillnad på skrik och skrik. En proffsig mamma kan till och med uppfylla barnets behov innan det ens behöver det vilket betyder att spädbarnet aldrig ens skriker.

Men ni halvbra mammor tröstar er såklart med att det är en social konstruktion och en myt att mammor är bättre på småbarn än pappor så ni har något att skylla på ;)
    Nämen lägg av, det finns inget som heter naturlig fallenhet, det finns kunskap och erfarenhet och sånt kan vem som helst skaffa sig.
    Det handlar inte om kön, det handlar om vilja och möjlighet.
  • Anonym (fort,fort)

Det slog mig att kanske är den största kärleken den man visar när det är som svårast.
    Kanske är det dom  som ångrar sina barn och som ändå ger allt dom har för sina barn som visar den allra största kärlek?
    Kärlek i medvind är enkelt, då är det lätt att älska.
    Kärlek i motvind kräver mer.

• vampyria2
    Anonym (fort,fort) skrev 2014-06-16 06:07:50 följande:

Det slog mig att kanske är den största kärleken den man visar när det är som svårast.
    Kanske är det dom  som ångrar sina barn och som ändå ger allt dom har för sina barn som visar den allra största kärlek?
    Kärlek i medvind är enkelt, då är det lätt att älska.
    Kärlek i motvind kräver mer.

Det där köper jag faktiskt inte, bara för att man inte ångrar sina barn så betyder det inte att livet med dem är lätt faktiskt....själv har jag fyra barn med ADHD, Asperger och Tourettes, nej livet med dem är inte speciellt lätt och det finns massor av mot vind men jag ångrar mig inte ändå efter som jag faktiskt i allt det jobbiga finner stunder av total lycka som väger upp...men att det skulle göra att de som ångrar sina barn men ändå är kvar skulle älska sina barn mer det köper jag faktiskt inte Drömmer
  • Anonym (Avsaknad instinkt?)
    Anonym (fort,fort) skrev 2014-06-16 06:05:09 följande:
    Nämen lägg av, det finns inget som heter naturlig fallenhet, det finns kunskap och erfarenhet och sånt kan vem som helst skaffa sig.

Det handlar inte om kön, det handlar om vilja och möjlighet.

Stor suck!

Jag hävdar att de mammor som ångrar sin barn är det ngt fel på. Dem saknar den starkaste instinkten i naturen, modersinstinkten. Och ser du i naturen är ddt just MAMMOR som vårdar ungen medans pappan bara parar sig och drae vidare, så är der hos nästan alla djurarter.

Men det är klart, björnhanarna har nog bara inte fått chansen pga de sociala könsrollerna...

Ja många män är bra pappor, i många fall bättre än många mammor. Det förändrar inte det faktum att det inte är naturligt friskt för en mamma att ångra meningen med livet, sitt barn vilket är det tråden handlar om.
  • Anonym (fort,fort)
    vampyria2 skrev 2014-06-16 06:33:08 följande:

Det där köper jag faktiskt inte, bara för att man inte ångrar sina barn så betyder det inte att livet med dem är lätt faktiskt....själv har jag fyra barn med ADHD, Asperger och Tourettes, nej livet med dem är inte speciellt lätt och det finns massor av mot vind men jag ångrar mig inte ändå efter som jag faktiskt i allt det jobbiga finner stunder av total lycka som väger upp...men att det skulle göra att de som ångrar sina barn men ändå är kvar skulle älska sina barn mer det köper jag faktiskt inte Drömmer

Men precis, då är det ju inte alltid lätt heller och är det inte när det inte är lätt som vi visar den största kärleken.
    Jag vet att det inte alltid är lätt även om man ville ha och längtade gruvligt efter sina barn, jag ångrar absolut inte mina barn och precis som du så har jag ett barn med funktionshinder, så jag kan bara föreställa mig hur det skulle vara med  4 ibland, hua.
    Och det är väl just då och där som du visar den största kärleken, ungefär som man säger älska mig mest när jag minst förtjänar det.
    Förstår du hur jag menar?
  • Anonym (fort,fort)
    Anonym (Avsaknad instinkt?) skrev 2014-06-16 06:35:37 följande:

Stor suck!

Jag hävdar att de mammor som ångrar sin barn är det ngt fel på. Dem saknar den starkaste instinkten i naturen, modersinstinkten. Och ser du i naturen är ddt just MAMMOR som vårdar ungen medans pappan bara parar sig och drae vidare, så är der hos nästan alla djurarter.
    Men det är klart, björnhanarna har nog bara inte fått chansen pga de sociala könsrollerna...

Ja många män är bra pappor, i många fall bättre än många mammor. Det förändrar inte det faktum att det inte är naturligt friskt för en mamma att ångra meningen med livet, sitt barn vilket är det tråden handlar om.

And I call bullshit.
    Bara för att något är mer förekommande generellt så går det inte att dra slutsatser av det individuellt.
    Jag vet att många vill göra det men det är ett stort misstag eftersom människor inte är strukturer eller generella, utan just individuella.
  • Anonym (ego)
    Anonym (Avsaknad instinkt?) skrev 2014-06-16 06:35:37 följande:

Stor suck!

håller med!!!
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn