Anonym (Ja) skrev 2014-06-16 10:28:03 följande:
USA har ett helt annat skattesystem än Sverige. Där kan en förälder vara tjänstledig länge (det har de rätt till) eftersom man har råd med en lön i det landet.
De har inte rätt till att vara tjänsteldig, i USA kan de sparka dig på dagen utan motivation. Ja, de har ett annat skattesystem, men när jag och min väninna räknade på det, så var det inte så mycket som skilde sig netto. Efter det de betalt försäkringar, boendekostnader och lagt undan pengar till barnens framtida college, betalat studielånen, så hade de ungefär lika mycket var som jag hade. 
Sedan finns det enstaka företag och statliga / kommunal arbetsgivare som har väldigt generösa förmåner, min väninna har t.ex 5 veckors semester och 60 dagars betald sjukpenning, inte full lön med rätt OK ändå. som hon kan använda till sig själv, ta hand om en sjuk släkting eller ta hand om sjuka barn, men dessa förmåner hade hon inte när hon hade småbarn, utan de kom efter ett antal års anställning.
Sverige är en av de få länder som tillåter så lång föräldraledighet (och även då tjänsteledighet), i USA får du max (enligt lag) vara borta några månade, sedan kan du få sparken