• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • AnooYoo
    Anonym (Aldrig nöjd) skrev 2014-06-16 20:35:11 följande:

Hur tycker du att en mor ska älska sitt barn? Med ånger och önskningar om att hennes barn aldrig vore fött! Intelligent.
    Jag varken kan eller vill uttala mig om hur någon borde älska någon annan. Min poäng är att ingen har rätt eller insikt nog i andras känsloliv för att göra sådana uttalanden.
  • Jeaninne
    Anonym (Tankeställare) skrev 2014-06-16 09:29:40 följande:

Skolar man in sitt barn vid ett års ålder så är det nått fel.
    Ja, jag tycker också att det låter jättekonstigt. Såvida man inte är ensam mamma helt utan tillgångar, och inte har något annat val.
  • Jeaninne
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-16 10:28:03 följande:
    USA har ett helt annat skattesystem än Sverige. Där kan en förälder vara tjänstledig länge (det har de rätt till) eftersom man har råd med en lön i det landet.
    Japp. Skatterna är mycket lägre där, vilket gör att det ofta går att leva på en lön. Detta faktum "glömmer" alltid de feminister, som påstår att Sverige är ett så bra land för kvinnor och barn...  Obestämd
  • Anonym (adhd)
    fluu skrev 2014-06-16 20:37:47 följande:
    Nu läser du vad du vill läsa. Hon ångar att hon skaffade barn, inte mig. Och ja, hon har varit en väldigt bra mamma.

Troligtvis skaffade hon och ja just det, pappa var med också, för att de ville ha barn.

Ja men så gör folk på FL hela tiden.

För jag skaffade barn med en kille jag verkligen älskar, insåg rätt snabbt att det var helt fel val, önskar jag kunde ta tillbaka mitt val att behålla barnet, jag älskar mitt barn men inte att vara förälder och ensam förälder i ett förhållande. Jag visar inte heller mitt barn att jag inte vill ha barn, men folk som inte känt det där själva kan tydligen inte förstå.
  • Jeaninne
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-16 10:30:56 följande:
    Det verkar som om flera reagerar starkt på att skola in 1-åringar på dagis.

Jag skolade in min när han var typ 14 månader och hade jätteångest. Dock var man tvungen för att klara ekonomin. Fanns inget jobbskatteavdrag på den tiden t ex.

Däremot så fungerade det utmärkt. Det var 3 heltidspersonal på 9 barn (syskongrupp 0-6 år) på den tiden i den kommunen vi bodde i (1986).

Hur är det idag? Med tanke på alla reaktioner...
    Det är HELT annorlunda idag. Tre personal på arton barn är det normala. Och ofta tas det inte in vikarier, om någon av dem är sjuk... på grund av sparkraven.
  • Jeaninne
    sextiotalist skrev 2014-06-16 10:45:58 följande:

Orsaken till att vi pratade om detta, var pga jag trodde samma sak. Så efter alla avdrag, allt de sätter undan så har de inte mer att röra sig än vad jag hade då.

Om man ser helt krass, så om du tjänar i Sverige 30 000, så får du kanske betala 8000 kronor i skatt eller något liknande, om man sedan räkna med att i USA så får du kanske lägga undan 4-5000 varje månad för att ha som buffet (eftersom det amerikanska skyddsnätet, inte fungerar som det svenska) och till barnens framtida studier och vad blir kontentan. Tja det blir ungefär samma netto.
    ...fast du kan ju inte räkna så att de har det sämre, för att de sparar undan..! Det är ju frivilligt. Att spara till sitt barns college är också frivilligt. Barnet kanske inte ens vill gå på college. Eller så kanske han är så duktig att han får ett stipendium, och jobbar extra vid sidan av, och söker privata lån av olika slag.
  • Sansa Snark
    Jeaninne skrev 2014-06-16 21:31:41 följande:
    ...fast du kan ju inte räkna så att de har det sämre, för att de sparar undan..! Det är ju frivilligt. Att spara till sitt barns college är också frivilligt. Barnet kanske inte ens vill gå på college. Eller så kanske han är så duktig att han får ett stipendium, och jobbar extra vid sidan av, och söker privata lån av olika slag.
    Fast nej, det är inte "frivilligt". De som inte sparar riskerar mer eller mindre att hamna på gatan vid sjukdom, dödsfall, arbetslöshet, skilsmässa....  

Och som vanligt så glömmer alla sådana som du att långt ifrån alla amerikaner har de medelklassinkomster som krävs för att kunna spara så mycket som behövs. Väldigt många har väldigt små marginaler. 
  • lykantrophona

"En familj kan leva på en lön i USA"... och så finns det enamsstående amerikaner som måste ha 2 eller 3 jobb för att få det att gå runt... Det landet är ingen förebild.

• Anonym (ego)
    Anonym (tack) skrev 2014-06-16 07:33:49 följande:

Tror du på allvar att "att hjälpa andra" endast betyder "att skaffa barn man inte ångrar"?
    jag tror inte man ångrar sina barn om man tycker det är viktigt att ta hand om sina medmänniskor ja...
  • lykantrophona
    Anonym (ego) skrev 2014-06-16 22:37:35 följande:
    jag tror inte man ångrar sina barn om man tycker det är viktigt att ta hand om sina medmänniskor ja...
    Hade barnen aldrig fötts så hade det ju inte funnits något behov att ta hand om dem? Och då kanske man hade kunnat hjälpa någon annan istället?

Du måste skilja på att ångra ett val (att bli förälder), och att hata personerna man lärt känna pga det valet. Livet är inte svart-vitt. Jag kan ångra att jag gick i den skola jag gick i, utan att önska livet ur dem vänner jag lärde känna där.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn