Anonym (undrande) skrev 2014-06-20 14:55:17 följande:
Vi har också haft sådana kvinnor i vår familj. Där var det tyvärr det motsatta, alltså åt det tragiska hållet. Särskilt en av dem tyckte man synd om. Släkten "behövde" liksom bjuda in henne för att hon var ensam. Hon var med på nåder också. Hade hon kommit med synpunkter, krav eller stött sig med någon hade hon inte längre varit lika välkommen, så.. nä det där är inget jag hade önskat själv. Behöver jag tillägga att kvinnan dog förhållandevis ensam också? Eftersom vi inte lever i den bästa av världar tror jag att det scenariot är så mycket vanligare än de som är ensamstående och som ofta får besök.
 Fast det här stickspåret om "familj/avkommor vs ensam ålderdom" vet jag inte om jag tycker är så värt att diskutera. Det är som folk säger här att barn inte nödvändigtvis gör att man är mindre ensam på ålderns höst - men har man en familj har man i vart fall ett sammanhang/en samhörighet och det kan ingen ta ifrån dig.
 Sedan tycker jag att vissa som uttalar sig här i tråden verkar vara de som mer är ute efter att försvara sina val att inte skaffa barn (snarare än de som ångrar att de skaffat barn). De klagar på att perspektiven är onyanserade, men jag uppfattar deras resonemang som lika onyanserat.
 Nej, bara för att du är en intressant person är det inte givet att du har folk omkring dig på ålderns höst. För folk har för det mesta nog med sig och sitt, de som finns omkring en (oaktat om dessa är släkt med dig eller inte). Att folk väljer ensamhet framför samhörighet tror jag inte ett ögonblick på. Ensamhet är och förblir en av de största lidandena som en människa har att gå igenom. Att lära sig att trivas i sin ensamhet gör man därför gott i, oavsett om man skaffar barn eller ej.
Håller med om vartenda ord. Detta är även min erfarenhet. Syskonbarnen bråkar om vem som måste ha Faster Anna den här julen. "Ni får ta henne. Vi hade henne faktiskt förra gången." Och även detta, att den gamla måste vara så väldigt försiktig för att inte stöta sig med någon. För de vet, att släktbandet - i VÅR kultur, vill säga, i klansamhällen sträcker sig ansvaret längre ut i släktträdet - inte ger henne någon självklar rätt att kräva omtanke av sina syskonban och syskonbarnbarn.
Ofta försöker gamla i detta läge att KÖPA sig tillträde. De ger kuvert med pengar - ibland stora summor - till de unga i släkten... Och de pratar om att de ska få ärva. Det blir så patetiskt och sorgligt! Jag är så OERHÖRT tacksam över att jag har egna barn, så att jag med största sannolikhet inte kommer att hamna i den situationen!
Håller även med om detta med att tillhöra ett sammanhang, som ingen kan ta ifrån en. Det är stor skillnad på att fira t.ex. Midsommar ensam, för att ens barn är hos ens exman detta år. Det kan till och med vara vilsamt att slippa stå vid spisen ett år! När man VET att barnen finns, när man VET att man har dem, när man VET att det bara blir så här vissa år... Mot att inte ha några barn alls, och veta att här kommer jag antagligen att sitta ensam alla midsomrar, jular, påskar o.s.v. tills jag dör. Och ingen kommer att sakna mig då, eller komma på begravningen.