• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Tecum

Anonym(osäker) vilket bra inlägg! Tror att det är många kvinnor och män som känner som du, man skaffar barn för att man vill men är medveten om att omgivningens förväntningar och så-ska-det-vara påverkar beslutet. Och man måste inte älska alla barn och säga ah och oh så fort man ser en barnvagn med innehåll... Eller gilla ändlösa rader med foton och lyssna på ändlösa berättelser om barnen, barnen och barnen. Ändå blir man utmärkta föräldrar till SITT barn utan att nödvändigtvis hissa allt som "det största som någonsin hänt"  

• Anonym (Oj?!!!)

Fy för människor som skaffar barn och sen ångrar sig! Snacka om misslyckade!

• Anonym (MM)
    Anonym (Oj?!!!) skrev 2014-11-11 16:59:37 följande:

Mer misslyckat skulle jag se det som att sitt på sina höga hästar och döma andra.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Osäker.) skrev 2014-10-27 23:02:27 följande:
    Jag har sen jag träffade min man varit ganska säker på att jag vill ha barn. Men frågan är om det är en press från samhället och min omgivning som gjort att det blivit så. Vi har varit ihop i över 7 år och nu är jag alltså gravid. Vi har medvetet väntat på att vi ska bli redo.
    Och det trodde jag att jag var. Men nu är jag inte så säker.
    Det finns olika anledningar till att jag är osäker och det beror mesta dels på andras förväntningar och andra småbarnsföräldrars beteende. Klart att jag är glad över att vara gravid och jag har en jävligt bra man som jag älskar. Men jag är inte över förtjust i barn på samma sätt som många andra kvinnor.
    1. Jag tycker inte små barn är söta. Vissa, som inte ser helt tilltryckta ut i huvudet kan vara små söta, men jag vill inte se bilder på vänner och bekantas barn. Tråkigt och ger mig absolut ingenting.
    2. Jag stör mig på barns skrik. Inte bara stör mig, så som alla andra. Jag fullkomligt ryser och får smått panik när jag hör en unge skrika. Om jag ska käka på¨ett köpcentra så sitter jag så lååångt ifrån små barn som jag bara kan komma.
    3. Jag får inge tårar eller varma känslor när jag kollar på barn tillbehör, små strumpor eller liknande. Jag väntar på att det ska komma, men det händer ingenting.
    4. Jag orkar inte med andra gravida kvinnor eller småbarnsföräldrar, för jag vill INTE prata om barn, blöjor, illamående, förväntningar, napp eller inte napp, osv. Jag bryr mig helt enkelt inte. Och nu helt plötsligt så är mitt privatliv inte så privat längre.
    Bekanta som säger precis vad de tycker att man ska göra eller inte göra när barnet väl kommer. Uppfostran, amning, inredning, kläder.
    Och sen så ska vi inte snacka om alla som har koll på vad jag äter och vad jag gör! Herregud. Helt plötsligt vet alla vad som är bäst för en.
    Jag varken röker, snusar, dricker eller gör något annat onyttigt. Jag äter knappt godis eller snacks. Och jag äter nästan mindre än vanligt (orkar helt enkelt inte) och alla säger till en: "tänk på att äta ordentligt nu när du är gravid, du ska äta för två."  Börjar redan bli trött på folks snack och deras goda råd och jag är bara i mån 4.
    5. Ja jag är gravid, men jag är inte handikappad!! Folk behandlar en som att man vore skör, ömtålig och sjuk.  Kan jag själv få bestämma när jag inte orkar något?
    Så nej. Att vara gravid upplever inte jag riktigt som alla andra.
    Eller så målar folk upp det precis som sina liv på facebook, det är så det förväntas att det ska vara, så nu visar vi upp den sidan. Alla är lyckliga och svävar på rosa moln.

Tänk om det vore ok att inte vara överlycklig och bara känna kärlek direkt? Jag kallar mitt foster i magen för monster. För jag tänker bara på scenerna från filmen Alien, när det hoppar ut från magen. =D
    Måste man känna "oändlig kärlek" och "bästa som har hänt mig"? Varför kan man inte bara få vara glad och få ha det privat mellan mig och min man?
    Kan kan skriva under på så gott som samtliga av dina punkter. Eftersom jag numer har en liten 6-månaders bebis kan jag fylla i några punkter till:

7. Nej, förlossningen var inte alls så himlastormade och fantastisk som många beskriver det. Det gjorde inte olidligt ont heller utan var klart hanterbart. Men jag var heller inte så där superfascinerad av "kroppens urkraft" osv osv.

8. Det var inte alls kärlek vid första ögonkastet. Det var som att ta hand om ett litet djur, typ en hundvalp i början. Kärleken har vuxit fram successivt och blir starkare hela tiden, ju mer "människa" han blir. Första riktiga skrattet var en milstolpe. (Kände precis som du att lite som att ha en alien i magen under graviditeten)

9. Slutligen: Det är faktiskt så mycket enklare än vad jag trodde att ta hand om en bebis. Jag hade förväntat mig att vara en vrak så som många beskriver bebistiden och bara längta tillbaka till jobbet. Men all den tid jag bara suttit och ammat och inte kunnat göra någonting annat har varit som ren terapi för mig. Jag har aldrig varit så mentalt utvilad som nu. Han ammade varannan timme dygnet runt i 5 månaders tid och ändå upplevde jag det aldrig jobbigt..där är faktiskt kroppen fantastisk på att anpassa sig.

Och just det: 10. Det är pisstråkigt att bara prata barn med mammagruppen. Och köpa barnprylar. Behåll dina barnfria vänner! De är guld värda för den mentala stimulansen :)

Jag är övertygad om att du blir en jättebra mamma, precis som jag är :)
  • fluu
    Anonym (Oj?!!!) skrev 2014-11-11 16:59:37 följande:
    Jag ser det faktiskt tvärtom. Eftersom att vara en bra förälder och att ångra barn inte hör ihop nödvändigtvis så är den som ångrar sitt barn, men ändå lyckas vara en bra förälder och inte låter barnet märka detta en högst lyckad och stark person.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Osäker.)
    Anonym (Sara) skrev 2014-11-11 17:43:28 följande:
    Kan kan skriva under på så gott som samtliga av dina punkter. Eftersom jag numer har en liten 6-månaders bebis kan jag fylla i några punkter till:

7. Nej, förlossningen var inte alls så himlastormade och fantastisk som många beskriver det. Det gjorde inte olidligt ont heller utan var klart hanterbart. Men jag var heller inte så där superfascinerad av "kroppens urkraft" osv osv.

8. Det var inte alls kärlek vid första ögonkastet. Det var som att ta hand om ett litet djur, typ en hundvalp i början. Kärleken har vuxit fram successivt och blir starkare hela tiden, ju mer "människa" han blir. Första riktiga skrattet var en milstolpe. (Kände precis som du att lite som att ha en alien i magen under graviditeten)

9. Slutligen: Det är faktiskt så mycket enklare än vad jag trodde att ta hand om en bebis. Jag hade förväntat mig att vara en vrak så som många beskriver bebistiden och bara längta tillbaka till jobbet. Men all den tid jag bara suttit och ammat och inte kunnat göra någonting annat har varit som ren terapi för mig. Jag har aldrig varit så mentalt utvilad som nu. Han ammade varannan timme dygnet runt i 5 månaders tid och ändå upplevde jag det aldrig jobbigt..där är faktiskt kroppen fantastisk på att anpassa sig.

Och just det: 10. Det är pisstråkigt att bara prata barn med mammagruppen. Och köpa barnprylar. Behåll dina barnfria vänner! De är guld värda för den mentala stimulansen :)

Jag är övertygad om att du blir en jättebra mamma, precis som jag är :)

Haha. Är så skönt att läsa att det finns fler som känner samma sak.
    Min halvsyster börja gråta när hon fick reda på att jag var gravid och jag önska att jag faktisk kunde känna en sån glädje som hon, men det gör jag inte. Inte för att jag inte är glad, men jag gör inte en så stor sak av det hela. =)
    Känner mig lite lugnare när du säger som det är och inte målar upp det hela som "en enda stor dröm".
    Tur det finns vettiga människor också som inte bara försvinner i barn världen så fort dem blir gravida och skaffar barn. =)

• Anonym (öh)

Stackars dig och ditt barn.

Fy....

• Anonym (Osäker.)
    Anonym (öh) skrev 2014-11-12 01:46:05 följande:

Stackars dig och ditt barn.

Fy....

Varför det? För att det finns personer som inte blir helt besatta av sitt barn och hela deras värld kretsar kring detta liv?

Jag tycker det verkar vettigt. Och du föreställer dig säkert att detta barn är oälskat bara för det? Stackars dig, så trång liten värld du lever i, med trångt synsätt.

• Anonym (. 2)

Har tydligen skrivit i den här tråden tidigare, men vill bara säga TACK till ts. Du lyfter en fråga som är tabu att prata om, och som man knappt får andas om finns. Jag har inga barn och är starkt tveksam till att försöka få barn överhuvudtaget. Jag tror att om inte normen vore så oändligt stark skulle jag nog aldrig tänkt tanken på barn.

• Anonym (Inte ok)
    Anonym (. 2) skrev 2014-11-13 10:38:16 följande:

Har tydligen skrivit i den här tråden tidigare, men vill bara säga TACK till ts. Du lyfter en fråga som är tabu att prata om, och som man knappt får andas om finns. Jag har inga barn och är starkt tveksam till att försöka få barn överhuvudtaget. Jag tror att om inte normen vore så oändligt stark skulle jag nog aldrig tänkt tanken på barn.

Det är stor skillnad på att välja att inte skaffa barn och att ångra de barn man skaffat. Det första kan jag förstå, det andra inte. Hur kan man se på sitt barn och tänka att man ångrar sig? Dessa människor borde rannsaka sig själva och fundera över orsaken till att de ångrar sina barn. Är det depression, bristande självkänsla, någon diagnos?
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn