• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • fluu
    sextiotalist skrev 2014-06-21 11:47:46 följande:

Problemet är att vi som upplever saker annorlunda får det nedkörda i skoskaftet och upplysta om att vår upplevelse är fel och den finns inte eller är oerhört sällsynt

Om Fluu har en positiv upplevelse, som har vuxit upp med en mamma som ångrade sig, är väl ändå hennes sanning mer verklig än alla som inte ens har den upplevelsen utan bara tycker en massa elaka saker. Det kan var många fler som har mammor som ångrar sig, men inte ens vet om det och har haft kärleksfulla uppväxter.

Det finns ju de som, som inte ens verkar ha mer erfarenhet än vad man sett på ett äldreboende och hänvisar till en roman, hur kvinnor som väljer bort barn har det.

Vi som har träffat dessa kvinnor i verkligheten har ju inte aning om hur det ser ut, men en, som inte ens verkar ha någon sådan kvinna i sin omgivning (eller råkar ha en otrevlig sådan) vet självklart hur det med 100% blir

Sedan finns det alltid dåliga föräldrar, föräldrar som lever genom sina barn, kväver dom, föräldrar som förverkligar sig via sina barn, föräldrar som inte kan låta sina barn leva som vuxna.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    AstridH skrev 2014-06-21 11:48:14 följande:
    Men du pushar ju så hårt för just det skälet? Hur synd det är om dessa ensamma, barnlösa gamlingar. Alla människor vill inte ha barn, borde inte ha barn och tycker inte att barn är meningen med livet. Om en sådan människa skaffar barn för att inte bli ensam på ålderns höst, så är ju risken stor att den ångrar det barnet. Och när man ändå står där, med en unge som man älskar men ändå ångrar, så kommer människor som du och säger att det är något fel på en, att man är sjuk.

Det är för övrigt alltid egoistiskt att skaffa barn. Alltid. Det är dock inget fel med att vara egoist.
    Dubbeltumme upp!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-21 11:45:32 följande:
    Fast jag tycker att din släkt låter speciell på många sätt, när du berättar om den. Som det där att alla kvinnor var så väldigt högutbildade, i en tid när det inte var vanligt att kvinnor i NÅGON samhällsklass hade höga utbildningar.

Ja, Miss Marple... i och för sig har hon en stark och nära kontakt med sitt syskobarn, som är en högt uppsatt polisbarn, och mycket av det hon får uppleva går genom honom... Har man inga syskon, så är denna möjlighet stängd.

Annars älskar jag miss Marple! Jag brukar faktiskt tillämpa hennes teknik. När hon får höra om något fall, så jämför hon ju alltid med saker som hon sett hemma i sin lilla by: S:t Mary Mead (hette den va?). Hennes tes är att det bara finns ett visst antal TYPER av människor, och hon känner alltid igen typerna... och då jämför hon med vad den typen av människa gjort hemma i byn, och då VET hon... Stämmer bra i min erfarenhet!

Ja, i din värld så är säkert min släkt ovanlig, men bland de jag umgås med så är det inte alls ovanligt, snarare sagt mera en norm.

Men jag vet att det var en minoritet som inte utbildade sig, men så ovanligt var det inte. Lärare och sjuksköterskor var det många kvinnor som utbildade sig under början av 1900-talet. Det var ju inte så att min mormor var den enda kvinnan i klassen direkt.

Min mammas syster, som är bara några år äldre, började doktorera och hon var inte heller den enda kvinnan i klassen

• Anonym (Munter)
    Jeaninne skrev 2014-06-21 10:36:25 följande:

Jag såg förresten en film för en tid sedan, som hette "The Lonely Passion of Judith Hearne". Den handlade om ett vanligt kvinnoöde: en ensam, ogift, barnlös lite äldre kvinna (mellan 50 och 60). När hennes faster (tror jag att det var - det var den kvinnan som uppfostrat henne i alla fall) dör, blir hon helt ensam i världen. Hon bor i små uthyrningsrum, där det alltid är osäkert för hyresvärdinnan kan när som helst säga upp henne. Träffar nästan inga andra än grannarna där. Försöker försörja sig på pianolektioner, men det går "sådär".

Hon har två väninnor - det är allt. Den ena ligger för döden på ett sjukhem nu. Judith hälsar på henne, men gör bort sig på grund av att hon har med sig en flaska gin och de dricker lite för mycket. Hon blir utkörd av sjuksköterskan. Hon vet också att det var sista gången hon träffade den väninnan. 

Den andra väninnan är gift och har flera tonårsbarn. Denna väninna försöker ta sig an Judith lite, men hennes barn skrattar åt Judith. De visar så tydligt sitt förakt för henne som ensam och barnlös gammal fröken. Så Judith har inte så mycket glädje av att åka dit heller mera.

Sedan börjar en granne hos hyresvärdinnan att visa intresse för henne. Judith tror att det kanske är Kärleken som har kommit till slut... men det visar sig att denne man (som för övrigt är osnygg på flera sätt) endast är intresserad av hennes pengar, som hon har ärvt...

Judith försöker då söka gemenskap i kyrkan, som en sista utväg, men gör bort sig där också. Då tar hon till flaskan, super sig full och dansar och sjunger ensam på sitt uthyrningsrum en natt... och blir efter det vräkt, och tvungen att ge sig ut och försöka hitta något nytt ställe att bo på. Nu utan pengar också, då hon supit bort sina pianoelever och sitt arv...

OK den ekonomiska misären kan inte bli riktigt lika hemsk för en ensam kvinna i Sverige idag (å andra sidan vet vi inte hur det kommer att se ut med det sociala skyddsnätet om 30-40-50 år...), men allt annat... Jag är så glad att jag inte längre kan hamna där, på grund av att jag har barn!

Åh så vi utgår ifrån filmer nu? Och applicerar det på verkligheten? Really? Då sätter jag mig och väntar på att Gandalf och hoberna kommer förbi snart, gud så spännande det ska bli.

• Anonym (Munter)

Och de som bollar runt släktingar som inte är i direkt ned- eller uppåtstigande led och menar att "det är er tur nu" låter som fruktansvärt hemska människor. Jag skulle skämmas om jag var släkt med en familj som beter sig på det viset. (Om hon inte är dum på något sätt men då beror ju hennes ensamhet på det och inte på att hon inte har några barn.)

Vi bjuder in granntanten som är 90 år på högtiderna för hennes barn, barnbarn och barnbarnsbarn bryr sig inte ett skvatt om hon sitter där ensam och orkar inte ens bemöda sig att fixa lite jul/midsommar/nyårs/påskmat åt henne innan de samlas någonstans utan de lämnar henne bara där. Hon firar med oss när hon orkar (vi hämtar henne med bil) eller så går vi över till henne en stund. När hon ligger på sjukhus är det vi som hälsar på eller ringer och hör hur det är med henne. Och jag gör det inte för att jag måste, jag gör det för att jag vill. Hon är en fantastisk människa. Jag vet många, många som har det på det viset. Vi är många, många som vet folk som har det på det viset. Men vad andra har för erfarenhet spelar visst ingen som helst roll för vissa.

• Anonym (tack)
    sextiotalist skrev 2014-06-21 11:47:46 följande:

Problemet är att vi som upplever saker annorlunda får det nedkörda i skoskaftet och upplysta om att vår upplevelse är fel och den finns inte eller är oerhört sällsynt

Om Fluu har en positiv upplevelse, som har vuxit upp med en mamma som ångrade sig, är väl ändå hennes sanning mer verklig än alla som inte ens har den upplevelsen utan bara tycker en massa elaka saker. Det kan var många fler som har mammor som ångrar sig, men inte ens vet om det och har haft kärleksfulla uppväxter.

Det finns ju de som, som inte ens verkar ha mer erfarenhet än vad man sett på ett äldreboende och hänvisar till en roman, hur kvinnor som väljer bort barn har det.

Vi som har träffat dessa kvinnor i verkligheten har ju inte aning om hur det ser ut, men en, som inte ens verkar ha någon sådan kvinna i sin omgivning (eller råkar ha en otrevlig sådan) vet självklart hur det med 100% blir

Sedan finns det alltid dåliga föräldrar, föräldrar som lever genom sina barn, kväver dom, föräldrar som förverkligar sig via sina barn, föräldrar som inte kan låta sina barn leva som vuxna.

Det sistnämnda är något som jag sett ofta, föräldrar som förverkligar sig själva via sina barn och förväntar sig att barnen ska uppfylla föräldrarnas personliga drömmar, och när de inte lyckas med det blir det gnissel i relationen. Där kan man verkligen tala om att skaffa barn av egoistiska skäl.
  • Anonym (tack)
    AstridH skrev 2014-06-21 11:48:14 följande:

Men du pushar ju så hårt för just det skälet? Hur synd det är om dessa ensamma, barnlösa gamlingar. Alla människor vill inte ha barn, borde inte ha barn och tycker inte att barn är meningen med livet. Om en sådan människa skaffar barn för att inte bli ensam på ålderns höst, så är ju risken stor att den ångrar det barnet. Och när man ändå står där, med en unge som man älskar men ändå ångrar, så kommer människor som du och säger att det är något fel på en, att man är sjuk.

Det är för övrigt alltid egoistiskt att skaffa barn. Alltid. Det är dock inget fel med att vara egoist.

• sextiotalist
    Anonym (Munter) skrev 2014-06-21 12:08:21 följande:

Åh så vi utgår ifrån filmer nu? Och applicerar det på verkligheten? Really? Då sätter jag mig och väntar på att Gandalf och hoberna kommer förbi snart, gud så spännande det ska bli.

Och dessutom så skriver hon att det är ett vanligt människoöde. Att det finns ensamma människor, det är ingen hemlighet och det har det funnits i alla tider. Men dessa ensamma människor kan vara även föräldrar, det verkar hon ha glömt.

• AnooYoo
    Jeaninne skrev 2014-06-21 10:36:25 följande:

Jag såg förresten en film för en tid sedan, som hette "The Lonely Passion of Judith Hearne". Den handlade om ett vanligt kvinnoöde: en ensam, ogift, barnlös lite äldre kvinna (mellan 50 och 60). När hennes faster (tror jag att det var - det var den kvinnan som uppfostrat henne i alla fall) dör, blir hon helt ensam i världen. Hon bor i små uthyrningsrum, där det alltid är osäkert för hyresvärdinnan kan när som helst säga upp henne. Träffar nästan inga andra än grannarna där. Försöker försörja sig på pianolektioner, men det går "sådär".

Hon har två väninnor - det är allt. Den ena ligger för döden på ett sjukhem nu. Judith hälsar på henne, men gör bort sig på grund av att hon har med sig en flaska gin och de dricker lite för mycket. Hon blir utkörd av sjuksköterskan. Hon vet också att det var sista gången hon träffade den väninnan. 

Den andra väninnan är gift och har flera tonårsbarn. Denna väninna försöker ta sig an Judith lite, men hennes barn skrattar åt Judith. De visar så tydligt sitt förakt för henne som ensam och barnlös gammal fröken. Så Judith har inte så mycket glädje av att åka dit heller mera.

Sedan börjar en granne hos hyresvärdinnan att visa intresse för henne. Judith tror att det kanske är Kärleken som har kommit till slut... men det visar sig att denne man (som för övrigt är osnygg på flera sätt) endast är intresserad av hennes pengar, som hon har ärvt...

Judith försöker då söka gemenskap i kyrkan, som en sista utväg, men gör bort sig där också. Då tar hon till flaskan, super sig full och dansar och sjunger ensam på sitt uthyrningsrum en natt... och blir efter det vräkt, och tvungen att ge sig ut och försöka hitta något nytt ställe att bo på. Nu utan pengar också, då hon supit bort sina pianoelever och sitt arv...

OK den ekonomiska misären kan inte bli riktigt lika hemsk för en ensam kvinna i Sverige idag (å andra sidan vet vi inte hur det kommer att se ut med det sociala skyddsnätet om 30-40-50 år...), men allt annat... Jag är så glad att jag inte längre kan hamna där, på grund av att jag har barn!

Jag såg en svensk film som heter Den tatuerade Änkan. Jag rekommenderar att du ser den, för din personliga utveckling.
  • AnooYoo
    Jeaninne skrev 2014-06-21 10:41:03 följande:
    Klart man kan ha vänner och älskare OCKSÅ. MEN de är inte SJÄLVKLARA, såsom en familj är. De kan alltid hitta någon som är yngre och roligare än vad man själv är... "I nöden prövas vännen", heter det ju, och under de riktigt svåra omständigheterna är det få vänner som känner sig manade att ställa upp... Särskilt inte om det drar ut under lång tid.

Jag som arbetar i vården vet ju, hur många vänner det är som hälsar på t.ex. en cancerpatient i början. Men när det drar ut på tiden, och sjukhusvistelserna blir tätare och tätare och längre och längre... och patienten allt tröttare och grinigare, magrare och mer förändrad och inte längre sig själv... så blir det ofta endast den närmaste familjen kvar till slutet.
    Familj behöver inte vara självklar. Du utgår ifrån saker som inte nödvändigtvis är sanna.

Ens barn kan definitivt hitta någon roligare och yngre. Särskilt vad det gäller storhelger och liknande. 
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn