Jeaninne skrev 2014-06-21 11:45:32 följande:
Fast jag tycker att din släkt låter speciell på många sätt, när du berättar om den. Som det där att alla kvinnor var så väldigt högutbildade, i en tid när det inte var vanligt att kvinnor i NÅGON samhällsklass hade höga utbildningar.
Ja, Miss Marple... i och för sig har hon en stark och nära kontakt med sitt syskobarn, som är en högt uppsatt polisbarn, och mycket av det hon får uppleva går genom honom... Har man inga syskon, så är denna möjlighet stängd.
Annars älskar jag miss Marple! Jag brukar faktiskt tillämpa hennes teknik. När hon får höra om något fall, så jämför hon ju alltid med saker som hon sett hemma i sin lilla by: S:t Mary Mead (hette den va?). Hennes tes är att det bara finns ett visst antal TYPER av människor, och hon känner alltid igen typerna... och då jämför hon med vad den typen av människa gjort hemma i byn, och då VET hon... Stämmer bra i min erfarenhet!
Ja, i din värld så är säkert min släkt ovanlig, men bland de jag umgås med så är det inte alls ovanligt, snarare sagt mera en norm.
Men jag vet att det var en minoritet som inte utbildade sig, men så ovanligt var det inte. Lärare och sjuksköterskor var det många kvinnor som utbildade sig under början av 1900-talet. Det var ju inte så att min mormor var den enda kvinnan i klassen direkt.
Min mammas syster, som är bara några år äldre, började doktorera och hon var inte heller den enda kvinnan i klassen