• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • saan90
    Anonym (Munter) skrev 2014-06-17 18:41:39 följande:
    Hej och varmt välkommen till 2014!
    Här i år 2014 är vi glada att meddela att barnen har två föräldrar som med fördel kan dela på ansvaret gällande barnen oavsett vilket kön föräldrarna har (ibland kan föräldrarna rent av vara fler än två eller ha samma kön, tänka sig). Vi har också länge arbetat hårt för att kvinnor ska ha samma möjligheter till arbete/karriär som männen, även när de bildar familj. Tyvärr har vi inte nåt ända fram, det finns ju alltid bakåtsträvare, men vi har ändock kommit en bra bit på väg vilket vi är glad för. (Nåja, de flesta av oss.) Vi är idag inte beroende av släktingar för att sköta barnen när föräldrarna arbetar, vi har nämligen något som kallas för förskola. Mycket praktiskt. Det finns också andra alternativ som dagmamma mm.

Idag har vi också kommit fram till att det inte finns några människoraser och att alla människor har samma värde. Vi vet också att de "blonda och blåögda svenskarna" även de från början är invandrare. Även om Sverige går under benämningen "kristet" är vi väldigt få som egentligen är kristna i egentlig benämning och vi praktiserar religionsfrihet i Sverige.

Det vi har lärt oss genom åren är att världen är i ständig förändring, så också människorna i den. Inget är konstant. Eller ja, mer än människors rädslor och förutfattade meningar om dessa förändringar. Det finns dock information att tillgå för de som är villiga att ta till sig den så ingen ska egentligen behöva vara rädd för saker i onödan.

Så återigen, varmt välkommen till 2014. Hoppas att du kommer att trivas.
    Klockrent! ????
  • Anonym (Oj?!!!)

Fy så ledsen jag blir av att människor ångrar sina barn! Asså herregud vilken värld vi lever i! Tänk att ha föräldrar som ångrar mig! Vet inte vad jag skulle gjort då! Barn är det finaste man kan få! Så ledsen jag blir! Stackars barnen!

Älskar ni era barn??!!!

• Anonym (Beslut)

Kan förstå att det finns dom som ångar sina barn. Lika mycket sonats man ja. Ångra att man i te skaffade barn alls el inte fick tidigare i livet.

Man kan ångra alla sina beslut...

Däremot tycker jag synd om barnen som faktiskt har föräldrar som ångrar sig... Det märks... Och det är den värsta känslan man kan ha...

• micromat
    Jeaninne skrev 2014-06-19 08:50:47 följande:
    Du skriver att du ska få stöd i din uppfostran av barnen, och det är väl jättebra! Antagligen har det gått snett för att du inte har orkat gränssätta barnen - och det ÄR inte så himla enkelt heller, beroende på vilket "råmaterial" man har att arbeta med. Att ångra barnen är, som ovanstående säger, dock ingen lösning. Du kommer att ha glädje av dem när de blir större! Tre barn är en SKATT ju - tänk i stället på så hemskt det skulle vara, om du inte kunnat få barn, och bara hade en ensam ålderdom att se fram emot!

Man kan ha en väldigt ensam ålderdom även när man har barn. Det är ingen garanti att bara för att man har barn slipper man va ensam på ålderns höst.. Det är rent av sagt bullshit.. Efter 12-år inom äldreomsorgen har jag sett det otaliga gånger
  • sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-19 16:11:01 följande:
    ...och jag har sett pensionärer som har kommit tillbaka och hälsat på på sina gamla arbetsplatser efter några månader. De har trott sig vara väldigt betydelsefulla där, och de har suttit hemma och väntat på att ersättaren ska ringa dem och be om råd och hjälp. Men ingen har ringt. Och när de går och hälsar på, så har redan någon eller några som de kände bytts ut, och alla är inne i sitt, och det finns egentligen inte mycket att prata om med de gamla arbetskompisarna längre... och de har inte tid heller. Samtalet blir krystat, och pensionären får pipa hem med svansen mellan benen...

Och i min bransch så är det tvärtom, många pensionärer tas emot när de vill arbeta extra. Bla så arbetar jag fortfarande ihop med en kollega (barnlös för den delen) som är ålderspensionär sedan några år tillbaka, men han har problem nu, han vet inte hur han ska hinna med att arbeta. Det är så mycket annat som han håller på med och har fullt upp med att träffa vänner

Min mormor vikarierade som lärare tills hon var 75

• Jeaninne
    micromat skrev 2014-06-19 23:25:32 följande:

Man kan ha en väldigt ensam ålderdom även när man har barn. Det är ingen garanti att bara för att man har barn slipper man va ensam på ålderns höst.. Det är rent av sagt bullshit.. Efter 12-år inom äldreomsorgen har jag sett det otaliga gånger
    Visst, men skaffar du inte barn så kommer du ju GARANTERAT inte att ha några barn - och barnbarn - som bryr sig om dig på ålderns höst. Och vem ska då göra det..? Betald personal som byts ut hela tiden..? Som många gånger är bittra för att de inte kunde bli något annat, för att de tjänar för litet, för att de inte har något framtidshopp..?
  • Jeaninne
    Anonym (Oj?!!!) skrev 2014-06-19 21:06:24 följande:

Fy så ledsen jag blir av att människor ångrar sina barn! Asså herregud vilken värld vi lever i! Tänk att ha föräldrar som ångrar mig! Vet inte vad jag skulle gjort då! Barn är det finaste man kan få! Så ledsen jag blir! Stackars barnen!

Älskar ni era barn??!!!

Visst är det hemskt!

Ärligt talat, så tror jag inte att detta fenomen beror så mycket på logiska beslut. Det sitter inte i den logiska delen av hjärnan, så att säga, för friska, sunda människor ångrar inte sina barn. Oavsett vad. Utan det handlar antagligen om någon störning, och dessa människor skulle antagligen inte ha känt normalt för sina barn ens om de hade kunnat få dem under de mest optimala omständigheter. (Typ rätt partner, rätt tid i livet, rätt bostad, inneboende barnsköterska och hushållerska som avlastar hela tiden...)
  • Iam
    Jeaninne skrev 2014-06-20 09:29:51 följande:
    Visst är det hemskt!

Ärligt talat, så tror jag inte att detta fenomen beror så mycket på logiska beslut. Det sitter inte i den logiska delen av hjärnan, så att säga, för friska, sunda människor ångrar inte sina barn. Oavsett vad. Utan det handlar antagligen om någon störning, och dessa människor skulle antagligen inte ha känt normalt för sina barn ens om de hade kunnat få dem under de mest optimala omständigheter. (Typ rätt partner, rätt tid i livet, rätt bostad, inneboende barnsköterska och hushållerska som avlastar hela tiden...)

Du har verkligen inte läst tråden.... alls.

Eller så läser du vad du själv vill och struntar blankt i vad människor faktiskt skriver.

Oavsett är det tragiskt och har förmodligen med någon störning att göra.
  • Jeaninne
    Iam skrev 2014-06-20 09:47:45 följande:

Du har verkligen inte läst tråden.... alls.

Eller så läser du vad du själv vill och struntar blankt i vad människor faktiskt skriver.

Oavsett är det tragiskt och har förmodligen med någon störning att göra.
    Jo, men det är ju inte alltid folk själva vet vad deras tankar och känslor beror på, eller hur..? Vi är alla produkter av vår egen uppväxt, och det kräver mycket medvetenhet att bryta dåliga mönster.
  • AnooYoo
    Jeaninne skrev 2014-06-20 09:26:23 följande:
    Visst, men skaffar du inte barn så kommer du ju GARANTERAT inte att ha några barn - och barnbarn - som bryr sig om dig på ålderns höst. Och vem ska då göra det..? Betald personal som byts ut hela tiden..? Som många gånger är bittra för att de inte kunde bli något annat, för att de tjänar för litet, för att de inte har något framtidshopp..?

Samma människor som innan ålderns höst? 

Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn