• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Ångrar båda) skrev 2015-02-23 18:34:35 följande:

Jag har två barn, med två pappor. Ångrar båda faktiskt. Älskar dom, men är inte den mamman för dom som jag skulle önska. Är inte "mammamaterial". Älskar men ångrar.

En fråga (som är välmenat ställd): Du skriver att du inte upplever dig själv som "mammamaterial". Har du alltid känt så eller trodde du att det skulle kännas annorlunda efter andra barnet?
  • LFF

Ni som vet att ni inte vill ha barn men lever med en partner som vill ha barn, varför inte vara 100% ärliga och säga det så DE kan få bestämma över sitt eget liv och ta beslutet om de vill leva med någon som inte vill ha barn eller ej? Tycker det är förbannat oschysst att inte säga det även om ni är förhållandevis unga. 

• Anonym (förstår delvis)

Jag förstår ts på ett sätt. Jag har inte velat haft barn förut. Men så vände det bara helt plötsligt. Ingen tjatade på mig för jag har hela tiden sagt att jag inte vill ha barn och när jag sen var redo kändes det helt rätt och gör än idag när jag väntar tvåan och ettan är fyra år. Ångrar inte en sekund.

Men alla ska inte ha barn och vill man inte ska man fasen inte övertalas till det. Man är lika bra och värdefull som person ändå. Faktiskt är det moget om man själv inser att man inte ska ha barn bara för att någon annan förväntat sig det.

Tråkigt ts att du känner att du ångrar dig.

• Anonym (Såja)

Jag hade tänkt skaffa barn, trots att jag aldrig haft den minsta barnlängtan. Samhällets tryck, såklart. Min nye make lovade att visst ska vi skaffa barn, men sen ändrade han sig. Han har barn sen tidigare och vill inte ha fler (de är nästan vuxna). Först blev jag ledsen, men nu tänker jag att det nog var lika bra. Jag känner ingen saknad poch barn träffar jag ändå eftersom jag har släktingar och vänner med barn.

• Anonym (åhtack)
    Anonym (eh) skrev 2015-02-23 18:22:49 följande:

Ja tack bara ge er på mig! Jävla idioter, jag försökte faktiskt hjälpa!

Och JA, hade det varit jag och någon sagt så till mig så hade det hjälpt! Då hade jag tänkt "åh nej, men gud va hemskt, det vill jag ju inte!!" och så hade kärleken till barnet omedelbart blomstrat. Ni förstod tydligen inte min logik, så slapp skiten nu tack. Hon har knappast läst kommentaren ens.

Jag upprepar att jag ville göra en god gärning, ni har bara missförstått om ni tror nåt annat. Kultur skillnad?

Har precis läst allting och ibland kan man faktiskt bete sig som en idiot men det här dumma självförsvaret visar bara hur svag och ostabil du faktiskt är som människa så att jag säger såhär; jag förlåter dig. Men lär dig också av dina misstag för drygheten kommer du inte långt med. Inte vill jag ha såna människor i världen när mina barn blir stora och ska få någon form av stöd. För sånt är ju bara för att trycka ner och jag hoppas verkligen att du lärt dig det nu och är mogen och stark nog att erkänna att du betedde dig riktigt korkad.

För att försätta på själva tråden och sluta va så ot kan jag säga att såhär några veckor senare känns det mycket bättre och jag hoppas även att det går lika bra för dem andra även om vissa dagar kan kännas väldigt jobbiga. Kram till er därute ?
  • Anonym (eh)
    Anonym (åhtack) skrev 2015-02-25 19:05:56 följande:

Har precis läst allting och ibland kan man faktiskt bete sig som en idiot men det här dumma självförsvaret visar bara hur svag och ostabil du faktiskt är som människa så att jag säger såhär; jag förlåter dig. Men lär dig också av dina misstag för drygheten kommer du inte långt med. Inte vill jag ha såna människor i världen när mina barn blir stora och ska få någon form av stöd. För sånt är ju bara för att trycka ner och jag hoppas verkligen att du lärt dig det nu och är mogen och stark nog att erkänna att du betedde dig riktigt korkad.

För att försätta på själva tråden och sluta va så ot kan jag säga att såhär några veckor senare känns det mycket bättre och jag hoppas även att det går lika bra för dem andra även om vissa dagar kan kännas väldigt jobbiga. Kram till er därute ?

"Som man blir behandlad lär man sig att behandla andra" kanske? Jag har fått höra liknande skrämmande "råd" vid många tillfällen i livet, men jag har förstått meningen med dem. Kanske har det gjort mig svag och instabil? Men jag har väl aldrig varit dryg, vad jag vet. Mitt "beteende" räknas som "normalt" i mina kretsar. Tydligen förstod många det fel, shit happens. Orkar inte hålla på o försvara mig så skriver i denna tråd nu bara till dig. Tack för förlåtelsen (även om jag inte bad om någon) och hoppas allt går bättre för dig. Hoppas du lär dig älska den människa du satt till världen och att du och barnets far kan leva i samförstånd.

Jag kan erkänna att jag inte läste din första text särskilt noga men däremot reagerade (för) starkt på vissa ord, därav min "okänsliga" första kommentar.

Ok?
  • Anonym (jag också)
    LFF skrev 2015-02-25 15:12:28 följande:

Ni som vet att ni inte vill ha barn men lever med en partner som vill ha barn, varför inte vara 100% ärliga och säga det så DE kan få bestämma över sitt eget liv och ta beslutet om de vill leva med någon som inte vill ha barn eller ej? Tycker det är förbannat oschysst att inte säga det även om ni är förhållandevis unga. 

tycker jag också
  • nevermind
    LFF skrev 2015-02-25 15:12:28 följande:

Jag sa det. Flera gånger. Från början. Han sa att det var okej. Några år senare sa han att han tyckte jag skulle "bli normal". Han hade hela tiden trott att jag skulle ändra mig.

Han blev elak så jag lämnade honom. Nu sitter han där, 30 år gammal, bitter och ensam. Han ångrar nog att han inte tog mig på allvar, och att han inte lyssnade när jag rådde honom att hitta någon annan.
  • Anonym (Mumin)

Tycker det är ett viktigt ämne att våga tala om. Tyvärr är det alltför många som inte riktigt tänker igenom vad det innebär innan man blir gravida och alla barn förtjänar att vara önskade av båda sina föräldrar. Barn är inte för alla och det är inget att skämmas över.

Själv är jag ofrivilligt barnlös och kommer så förbli. Vilket varit en stor sorg för mig, men på senare tid har jag börjat tänka annorlunda. Jag ser hur låsta mina vänner med barn är, hur allt måste planeras runt barnen och hur trötta många är. Efter nu en vecka i fjällen med min sambo, mina föräldrar, min syster, hennes man och två döttrar känner jag mig ännu mer tveksam till om barn verkligen skulle ha varit något för mig. Denna ljudvolym, allt tjafs och bråk mellan barnen, skriken när barnkanalen stängs av eller det är dags att borsta tänderna, m.m. Barnen kräver närmast konstant uppmärksamhet, vi alla väcks tidigt och det går inte att ha en vuxenkonversation vid matbordet. Längtar efter lugn och just nu känns det lite lättare att acceptera att jag inte kan få barn.

• nevermind
    Anonym (Mumin) skrev 2015-02-28 11:41:54 följande:

Tycker det är ett viktigt ämne att våga tala om. Tyvärr är det alltför många som inte riktigt tänker igenom vad det innebär innan man blir gravida och alla barn förtjänar att vara önskade av båda sina föräldrar. Barn är inte för alla och det är inget att skämmas över.

Själv är jag ofrivilligt barnlös och kommer så förbli. Vilket varit en stor sorg för mig, men på senare tid har jag börjat tänka annorlunda. Jag ser hur låsta mina vänner med barn är, hur allt måste planeras runt barnen och hur trötta många är. Efter nu en vecka i fjällen med min sambo, mina föräldrar, min syster, hennes man och två döttrar känner jag mig ännu mer tveksam till om barn verkligen skulle ha varit något för mig. Denna ljudvolym, allt tjafs och bråk mellan barnen, skriken när barnkanalen stängs av eller det är dags att borsta tänderna, m.m. Barnen kräver närmast konstant uppmärksamhet, vi alla väcks tidigt och det går inte att ha en vuxenkonversation vid matbordet. Längtar efter lugn och just nu känns det lite lättare att acceptera att jag inte kan få barn.

Det barnfria livet är underbart! <3
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn