• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 20:04:26 följande:
    Fast vi har råd att hålla oss med ny bil. Bara det att vi inte vill binda upp de kontanterna. Billånen är väldigt fördelaktiga. Mycket bra tycker vi. 

Men skall vi jämföra vad den gamla bilen kostade kontra den nya vi har nu så är den nya billigare. Plus att den alltid går. Om man pendlar som vi kör samt kör hästtransport med den så vill man ha något som inte går sönder hela tiden och som är billig bränslemässigt.

Och som sagt köper inte vi nytt får ni inget begagnat.
    Men om ni måste ta lån har ni ju uppenbarligen inte råd att hålla er med ny bil? Det finns inga lån som är fördelaktiga, inte för någon annan en banken åtminstone. Däremot kan man ta lån om man investerar i nått som ger en högre avkastning än räntan (och helst amorteringarna). En bil är väl inte direkt det första man kommer att tänka på.
  • Grande Rock

Varför? för att man inte har kontanter nog att köpa det man vill ha

It's Good But It Just Ain't Right
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2014-07-09 20:12:16 följande:

Varför? för att man inte har kontanter nog att köpa det man vill ha

Det där är sorgligt nog väldigt nära sanningen. Hade man kört en lite äldre bil kanske man hade haft kontanter i överflöd?

• Anonym (Lånefri)

Har ni inte glidit lite från grundfrågan.
    Folk argumenterar för att köpa ny bil, inte för att ta billån.

Varför inte spara och köpa ny bil utan lån, som med alla andra konsumtionsvaror?
    Själv skulle jag aldrig låna till annat än bostad, (nu har jag iofs inte gjort det heller)

• Butterscotch

Att man väljer en ny bil framför en begagnad är väl i sig inte så svårt att förstå. Jag tror att de flesta som tar lån för att köpa bil räknar på det och kommer fram till att det är värt det, trots räntekostnader och värdeminskning. Att det är dyrare än att köpa begagnat behöver inte alls vara anledning att låta bli att köpa ny bil. Pengar är ju som bekant inte alltid allt.

• Grande Rock
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:22:18 följande:
    Det där är sorgligt nog väldigt nära sanningen. Hade man kört en lite äldre bil kanske man hade haft kontanter i överflöd?
    är det ett självändamål att ha kontanter i överflöd på bekostnad av trygghet och lite ägarglädje?
    It's Good But It Just Ain't Right
  • Butterscotch
    Anonym (Lånefri) skrev 2014-07-09 20:28:40 följande:

Har ni inte glidit lite från grundfrågan.

Folk argumenterar för att köpa ny bil, inte för att ta billån.

Varför inte spara och köpa ny bil utan lån, som med alla andra konsumtionsvaror?

Själv skulle jag aldrig låna till annat än bostad, (nu har jag iofs inte gjort det heller)

Det hänger till viss del ihop tycker jag. Att köpa en ny bil kostar ofta flera hundra tusen, och det kan ju ta ett tag att spara ihop hela beloppet. Behöver man en bil snabbare än så kan man låna pengarna istället, och betala bilen i efterhand så att säga medelst avbetalningar. Med andra ord - vill man ha en ny bil inom kort och inte har kontanter till det så lånar man. Vill man inte ha en ny bil men behöver bil inom kort kanske man tar besparingar och köper en begagnad. Eller så väntar man i x antal år och sparar tills man har alla pengar som behövs till en ny bil, men om behovet är så litet kan det även vara ett alternativ att låta bli helt. Alla har olika behov och värderar detta med bil olika.
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2014-07-09 20:31:47 följande:
    är det ett självändamål att ha kontanter i överflöd på bekostnad av trygghet och lite ägarglädje?
    Så det är ägarglädjen som det i slutändan handlar om? Det var lite det jag ville få fram med min Ts.
  • Tom Araya
    Lord Hans skrev 2014-07-09 19:22:41 följande:

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

Jag håller med dig till viss del men...

Vad gör man om man...
    Har tummen mitt i handen (alltså inte kan underhålla en äldre och mer underhållskrävande bil själv)?

Tycker reparationer på verkstad av en äldre bil är bortkastade pengar?

Vill åka tryggt, säkert, pålitligt och bekvämt?

Inte har pengar att lägga kontant ens på en bättre begagnad bil (typ 50-200 000), men har råd till lånen för den?
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2014-07-09 20:31:47 följande:
    Och förresten tror jag inte ett dugg på det där med trygghet. De flesta med nya bilar verkar köra som dårar. Ekonomisk trygghet värderar jag nog högre då.
Svar på tråden Varför ta billån?