• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Amanda84

Om man inte ens kan byta torkarblad på bilen på egen hand så är det i stort sett ett måste att köpa ny bil.

• Tom Araya
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:44:16 följande:
    Åker buss?
    Eller sparar så man har råd eventuellt? Jag tycker Lånefri i inlägg #24 har en poäng,  Varför ta lån på en konsumtionsvara? Eftersom att även en ny bil åldras blir det en ganska ändlös spiral, man måste låna till nästa bil och nästa, etc...
    Buss är inte ett alternativ för alla, inte att spara ihop summan heller då bil kan vara ett behov jag har nu, inte om 10 år när jag lyckats para ihop 100 000 till bil.
    Man måste även tänka på att de pengar som kan sparas kanske ska räcka till en hel del annat.
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:06:29 följande:

Om man inte ens kan byta torkarblad på bilen på egen hand så är det i stort sett ett måste att köpa ny bil.

Torkarbladsbyte kommer du svårligen undan....om du inte byter bil varje år.

• Tom Araya
    Jill 79 skrev 2014-07-09 20:56:14 följande:

Själv köpte jag för många år sen en gammal bil för 1500kr. Nybesiktad och nyskattad. Körde den ett år utan att betala annat än bensin, spolarvätska och trafikförsäkring. Sålde den efter ett år när det var dax för besiktning, för samma summa jag betalade. Gissa om jag lyckats spara en hel del pengar det året som jag kunde lägga på en mycket bättre bil. Har man mycket pengar kan man väl ha hur mycket billån man vill, men de som har dålig ekonomi och klagar fattar jag inte hur de resonerar. Senaste bilen jag köpte var rätt dyr, men den kommer säket få hänga med i tio år.

Jag gjorde så fram till för ca 10 år sedan (är 41 idag), hade bilar för under 10k, oftast nedåt 5k, men då kunde jag reparera själv vid behov.

Du ska ha en väldig tur om de hittar en fullt funktionsduglig, besiktigad och skattad bil för 1500, enbart detta brukar göra att även en gammal bil kostar 5-15 000 istället för 1000-3000.
  • Björkar1

Jag och min man har lån på båda våra bilar och detta är ekonomiskt fördelaktigt för oss. Hur då? Ja vi skulle kunna köpa dem kontant men dom pengarna har vi placerade så att dom avkastar runt 10-12% i ett dåligt läge, billånen har vi till räntan 3,95%. Utöver det betalar minst en av oss statlig skatt vilket gör ränteavdragen viktiga. Således det är en dålig affär att betala kontant.

• Amanda84
    Tom Araya skrev 2014-07-09 21:18:23 följande:
    Buss är inte ett alternativ för alla, inte att spara ihop summan heller då bil kan vara ett behov jag har nu, inte om 10 år när jag lyckats para ihop 100 000 till bil.
    Man måste även tänka på att de pengar som kan sparas kanske ska räcka till en hel del annat.
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:06:29 följande:

Torkarbladsbyte kommer du svårligen undan....om du inte byter bil varje år.

Jag har folk i min bekantskapskrets som inte kan byta torkarblad utan behöver hjälp för att göra något så simpelt. För egen del har jag inte ens körkort men har hjälpt till med att byta torkarblad och fylla på spolarvätska åt nervösa kompisar. Om dessa hade köpt en begagnad bil så hade minsta lilla fel föranlett riktigt dyra verkstadsbesök och därför har också alla dessa tummen-mitt-i-handen-kompisar nyare bilar som de köpt med hjälp av lån eftersom de i stort sett hade fått lägga samma pengar på verkstadsbesök om de hade köpt en 10 år gammal bil.
  • kenneth768768

Ojojoj, kan du tipsa om hur man ska placera pengarna då för at få 10-12% Isf är det bums ner på banken för att låna upp rubb och stubb blanco.

Björkar1 skrev 2014-07-09 21:27:39 följande:

Jag och min man har lån på båda våra bilar och detta är ekonomiskt fördelaktigt för oss. Hur då? Ja vi skulle kunna köpa dem kontant men dom pengarna har vi placerade så att dom avkastar runt 10-12% i ett dåligt läge, billånen har vi till räntan 3,95%. Utöver det betalar minst en av oss statlig skatt vilket gör ränteavdragen viktiga. Således det är en dålig affär att betala kontant.

• Tom Araya
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:29:40 följande:
    Jag har folk i min bekantskapskrets som inte kan byta torkarblad utan behöver hjälp för att göra något så simpelt. För egen del har jag inte ens körkort men har hjälpt till med att byta torkarblad och fylla på spolarvätska åt nervösa kompisar. Om dessa hade köpt en begagnad bil så hade minsta lilla fel föranlett riktigt dyra verkstadsbesök och därför har också alla dessa tummen-mitt-i-handen-kompisar nyare bilar som de köpt med hjälp av lån eftersom de i stort sett hade fått lägga samma pengar på verkstadsbesök om de hade köpt en 10 år gammal bil.
    Överensstämmer rätt bra med min teori också.
  • nevermind
    Lord Hans skrev 2014-07-09 19:22:41 följande:

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

Håller helt med dig!
  • Lord Hans
    Björkar1 skrev 2014-07-09 21:27:39 följande:

10-12% avkastning var inte dåligt. Varför lånar ni inte för allt vad tygen håller då? Det borde vara lätt att få banken övertygad att ge lån några miljoner om ni kan få en sån avkastning?
  • Lord Hans
    Amanda84 skrev 2014-07-09 21:29:40 följande:
    Om de för bilen till verkstan för att byta spolarvätska och torkarblad blir det nog dyrt. Fast det måste man i och för sig byta lika ofta oberoende vilken årsmodell det är på bilen.
Svar på tråden Varför ta billån?