• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Anonym (Samma som förut)
    Lord Hans skrev 2014-07-11 06:03:19 följande:
    1) Om man anser sig få bättre avkastning på annat håll, så varför inte betala bilen kontant och låna pengar till det som ger den bättre avkastningen? Billån är ganska dåliga lån med relativt hög ränta borde man inte få fram ett bättre avtal om man investerar i nått som verkligen ger avkastning?

2) Svårt att säga vem som har bättre ekonomi baserat på vilken bil de kör. Betalar man en sprillans ny bil ur BMW-5 serien kontant har man säkert ekonomin i skick, tar man lån för att köpa den är det inte alls lika säkert.

Tråden handlade egentligen inte om man ska köra med ny bil eller inte. Har man klöver över kan man lika bra spendera dem i en ny bil som att spekulera på aktiemarknaden med dom. Tråden handlade om varför man tar lån för att köpa bil, rent ekonomiskt kan väl ingen påstå att det är lönsamt?

Varför köpa ny bil? Svar: För att man kan och har råd.
    De som måste ta lån för att göra det kan ändå inte påstå att de har råd?
    1) Det hela bygger på alternativkostnadsresonemanget. Sedan är det inte alls säkert att de som lånar för att köpa bil gör det i formen av något "billån" direkt knutet till bilen, där bilen utgör säkerhet för själva lånet. Många i vart fall i storstäderna använder sina bostäder som bankomater. I mitt tycke ett betydligt vanskligare beteende, speciellt om inte dessa lån amorteras i samma takt som bilen tappar i värde.

2) Generellt kan man nog ändå säga att den som kör den dyrare bilen har det bättre ställt. Det hör defintivt till ovanligheterna att folk kör runt i bilar de inte har råd med. När har man då råd? Jo, när man har råd att betala avskrivningar/amorteringar i samma takt eller snabbare som bilen förlorar i värde, plus ev räntekostnader.
    Därför kan man nog svara att den/de som gasar runt i nyare bilar generellt har bättre ekonomi än de som kör äldre skrothögar, även om det givetvis finns undantag.
  • Butterscotch
    Anonym (Samma som förut) skrev 2014-07-11 07:30:00 följande:

1) Det hela bygger på alternativkostnadsresonemanget. Sedan är det inte alls säkert att de som lånar för att köpa bil gör det i formen av något "billån" direkt knutet till bilen, där bilen utgör säkerhet för själva lånet. Många i vart fall i storstäderna använder sina bostäder som bankomater. I mitt tycke ett betydligt vanskligare beteende, speciellt om inte dessa lån amorteras i samma takt som bilen tappar i värde.

Vanskligt om man inte amorterar ja, men varför skulle det annars vara dåligt?
  • Rainbow gg

Jag kan i framtiden tänka mig att ta lån på kanske hälften av kostnaden till en ny bil för att den ska hålla ett tag och vara säker och större, familjebil helt enkelt. Idag kör jag en Honda från år 1990 som totalt med köp + reparationer har kostat mig 6000kr. Har haft den i lite mer än två år och den rullar fin fint. Drar omkring 0.7 liter milen och är nöjd med det. Den känns inte som en bil jag skulle vilja sätta mina barn i dock.

Och lån är ju bara om jag inte skulle ha råd just när bilen behövs.

• Gabbe75
    Butterscotch skrev 2014-07-11 07:34:52 följande:
    Vanskligt om man inte amorterar ja, men varför skulle det annars vara dåligt?

Det är inte dåligt. Skrattande

Efter skattereduktion pratar vi drygt 1% kapitalkostnad. Betydligt fördelaktigare än de flesta konsumtionskrediter och blancolån.Har man alternativanvändning för sitt kapital, är det snarare dumt att INTE låna.

Jag hävdar att TS fått svar på sina frågeställningar, han vill bara inte inse det.
  • SVejsan

Som Lord Hans är inne på...
    Har man råd att ta lån då har man råd att spara till bil också. Ett lån är ju rena bilkostnaden + ränta !

Min reflektion är så varför lånar man i en del fall? Varför lägger man inte undan kontinuerligt för att kunna köpa kontant ??

• Anonym (Fixar själv)

Låneekonomin håller hjulen rullande, helt enkelt! Skulle alla spara först innan de köpte så skulle det bli en enorm stagnation i ekonomin. Att låna ut pengar är ett sätt att låta kapitalet arbeta. Om ingen lånade för att köpa nya bilar skulle inga nya bilar tillverkas och därmed inga begagnade finnas att köpa för dem som inte vill låna.

Men själv hör jag till dem som köper billiga gamla bilar och reparerar dem själv. Det går alltid att hitta en bil som är nybesiktigad och kostar under 5000:- Den senaste är en Volvo 740 från 88 som hade gått 30000 mil. Jag betalade 4500:- och det var ett år till nästa besiktning. Nu har den gått ett år och 3 månader och jag fick två tvåor på besiktningen (en rostig balk som jag enkelt svetslagade och ett underkänt säkerhetsbälte som jag köpte för 50:- på skroten och bytte själv). Jag låter den gå ett år till.

Jag behöver en laståsna eftersom jag har hus som jag snickrar på, så en gammal Volvo herrgårdsvagn är ett självklart val för mig. Fördelen med en gammal bil är också att jag inte behöver bara så orolig för att den får nån liten repa i lacken eller att den blir lite smutsig i lastutrymmet. Den minskar knappast i värde av det. Cool

Om bilen råkar ut för nåt som kräver en dyrare reparation så väljer jag att skrota den och skaffa en annan. Men för mer avancerade reparationer har jag också ett par kontakter som kan göra dessa för en billig penning. Jag har låtit byta några kamremmar. En bekant till mig gör det för 1500:- (som på en gammal Volvo) till 2500:- (som på besvärligare bilar som franska och japanska etc.) Dessa priser är inkl. material.

Jag har ibland funderat på att köpa en ny(are) bil och ta lån, men när jag ser vad det kostar och att jag dessutom tvingas vara extremt noggrann med biltvätt och annat underhåll för att inte trilla ur garantiprogrammet eller öka värdeminskningen så kommer jag fram till att det inte är värt det. Kapitalkostnaden för en 5000:-bil är nästan försumbar i jämförelse med ett nybilsköp, så jag tycker det är värt det!

Dessutom känner jag mig lite miljövänlig när jag håller liv i en gammal bil! Visserligen drar den mer soppa, men å andra sidan sker den största miljöbelastningen i en bils livscykel vid tillverkningen, så att hålla liv i gamla bilar och minska nybilstillverkningen är en handling för miljön! Solig

• gbgumman
    Butterscotch skrev 2014-07-11 07:17:22 följande:
    Apropå hur folk lånar till bilköp: jag tror att det är rätt vanligt att folk utökar sina bostadslån för att få loss pengar till bil, i alla fall i städer där det generellt sett ofta finns värdeökningar att låna mot. Bostadslån är ju rätt fördelaktiga, i alla fall jämfört med billån. Så gjorde vi också en gång för numera rätt länge sen, när vi köpte vår förra bil.
    Vi med och samtidigt så öka vi amorteringen i samma takt som värdeminskningen.
  • Anonym (B)
    SVejsan skrev 2014-07-11 07:56:13 följande:

Som Lord Hans är inne på...

Har man råd att ta lån då har man råd att spara till bil också. Ett lån är ju rena bilkostnaden + ränta !

Min reflektion är så varför lånar man i en del fall? Varför lägger man inte undan kontinuerligt för att kunna köpa kontant ??

Svaret är enkelt, logiskt och har skrivits ett par gånger i tråden redan: folk prioriterar att lägga sina tillgängliga kontanta medel på annat (kontantinsats på hus etc). Sedan har många inte tid att vänta på att spara ihop ytterligare medel när bilbehovet väl uppstått då pengarna investerats på annat håll.
  • Indigo

Orkar inte läsa igenom tråden och säkert har någon eller många  svarat samma:

Jag har tagit billån för att kunna ta mig till och från jobbet, som ligger på landet och där bussarna slutat gå när jag slutar jobba kl 22.

Bilen, en Nissan Micra som knappast imponerar på vare sig grannar eller kollegor och som kostade 40.000:-, hade jag inte haft råd att köpa utan lån. Jag har aldrig kunnat spara mer än 10.000 innan det händer något som gör att jag måste använda min buffert. 

Alternativet hade varit att köpa en rishög för max 5000 och sedan aldrig vara riktigt säker på om jag skulle komma fram och behöva lägga en massa pengar på reperationer.

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Indigo

Har man råd att låna har man råd att spara kan man ju inte säga. Det handlar ju också om att kunna ta ett jobb när det dyker upp. Hade ju varit väldigt konstigt att säga "Nä tack, jag vill inte ha det här jobbet förrän jag sparat ihop till en bil om tre år". Livet funkar ofta inte riktigt så.

Men grattis till dem som lyckats ta sig in i den goda sparspiralen från början.

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
Svar på tråden Varför ta billån?