• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • ITpappan
    Butterscotch skrev 2014-07-12 07:37:53 följande:
    Bara för att man jobbar inom IT behöver man inte tjäna grova pengar smile1.gif
    Nej, tyvärr är det ju inte så (42kkr/mån här). Sen kan man ju ha andra utgifter som barn, hus och föräldraledig fru :)
  • Studentpappa
    Jeaninne skrev 2014-07-12 06:33:19 följande:

Jag har i alla fall aldrig känt någon kvinna som har ägt en dyr bil ensam. Kvinnor brukar åka kommunalt, och när de skaffar familj vill de ha en familjebil som är så säker som möjligt (om de vill ha bil alls).

När kvinnor vill flasha med sina pengar, köper de kläder, skor och smycken, samt heminredningsdetaljer. I min erfarenhet.

Nej det har jag också märkt, kvinnor vill sällan vara med och betala för bilar, enbart använda dem. Hos oss har dock kvinnan den dyraste bilen så vi går nog mot normen, det är iofs ingen flashig bil men iaf hyfsat dyr (300+).
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • ursula
    ITpappan skrev 2014-07-12 07:43:08 följande:
    Nej, nej. Varför betala 30% i skatt?! Kör ISK - nästan ingen skatt alls!
    Om det inte sker någon tillväxt betalar du skatt ivarje fall, Går statslåneräntan upp krafigt blir det förlust
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2014-07-11 22:41:20 följande:
    Hur räknar du? Sparar du bara 2000 i månaden, i fyra år så får du ihop 96 000, inte 200 000.

Får du 100 000 för en 4 år gammal bil som kostat 200-250 000 ny?

Vad spelar det för roll hur mycket pengar du kan spara på 4 år om du behöver bilen nu eller om ett år?

Jag skrev: "Lägg till restvärdet på bilen du har idag ..."

Om du idag har en bil idag värd 200000 - 250000 så om fyra år är det inte otroligt att restvärdet är kring 100000. Det är faktiskt ganska exakt så det ser ut i bilannonserna på bytbil[dot]com.

Den summan lägger du till det du sparat ihop och på så sätt kan du köpa en ny bil vart fjärde år. Kontant. Och med den förra bilen som inbyte. 

Det är ett räkneexempel för att visa på hur pass enkelt det ändå är att köpa en av dessa "måste-ha-säker-ny-bilar" utan att behöva ta lån. 2000 i månaden så kan du köpa en splitter ny bil vart fjärde år utan lån.

Och det är ett EXEMPEL. Vi behöver inte bli upphetsade om inte siffrorna stämmer exakt ned till tredje decimalen för exemplet är i rätt härad och det ger dig en idé om vad du själv kan göra.
    .
    .
    OK, så pga omständigheterna så var du TVUNGEN att köpa en bil på kredit. OK. Men NÄSTA gång har du pengar till bilköpet för nu börjar du spara till den i förväg.
  • kenneth768768
    Lord Hans skrev 2014-07-12 07:05:42 följande:
    Ifall det intresserar dig så tänkte jag investera dem i mina barn.
    Ja det gör det. Kam du utveckla? Går det att göra bort sig även då man "investerar i sina barn" så att det man gör bara blev knas och slöseri med pengar?
  • Anonym (Nattis)

Jag o sambo har köpt flera begagnade bilar under många år, nån superbillig för 2000 kr, annan för 10000 kr, annan för 15000 kr osv. Alla bilarna var minst 10 år gamla. Nog fasen blev det problem på problem med alla dessa bilar. Olika sorters problem, går inte in på allt här, men det ställde till det när man skulle till jobb och så och bilfan inte startade! Sambon la ner mkt tid på att försöka låga saker själv, i syfte att spara pengar! Sen fick vi barn och kände båda att nu är det fans dags att skaffa en pålitlig bil och slippa lägga tid på att hela tiden fixa själv (alternativt lämna in på service som vi såklart oxå gjorde ibland). Köpte bil för ca 140 000 kr, den var 1 år gammal då! betalade ca 30 000 kontant, lånade resten! Ny bil + garanti kändes som en enorm lättnad, vilken trygghet! Sen sparade vi ihop t resten av pengarna och betalade av bilen en tid senare, minns tyvärr inte hur länge vi hade den på lånade pengar... 1 år kanske! Detta scenario känns än idag inte alls fel! Vi har bilen fortfarande, funkar mkt bättre än tidigare bilar och vi slipper lägga onödig tid på bilen. Man prioriterar olika, vissa lägger mkt pengar på nya tuttar och silikon i läpparna, då väljer jag mkt hellre att förlora pengar i form av ränta under tiden man åtminstone har en bra bil!

• Anonym (Nattis)

Ber om ursäkt för vissa stavfel, läste tyvärr inte igenom texten innan utskick!

• ITpappan
    ursula skrev 2014-07-12 08:54:02 följande:
    Om det inte sker någon tillväxt betalar du skatt ivarje fall, Går statslåneräntan upp krafigt blir det förlust
    Stämmer. Men med rätt fonder sker garanterad tillväxt. Skulle statslåneräntan sticka är det lätt att ta ut pengarna- eller ännu hellre lägga dem i aktiefonder :)
  • Vinterankan
    Anonym (Nattis) skrev 2014-07-13 03:58:06 följande:

Jag o sambo har köpt flera begagnade bilar under många år, nån superbillig för 2000 kr, annan för 10000 kr, annan för 15000 kr osv. Alla bilarna var minst 10 år gamla. Nog fasen blev det problem på problem med alla dessa bilar. Olika sorters problem, går inte in på allt här, men det ställde till det när man skulle till jobb och så och bilfan inte startade! Sambon la ner mkt tid på att försöka låga saker själv, i syfte att spara pengar! Sen fick vi barn och kände båda att nu är det fans dags att skaffa en pålitlig bil och slippa lägga tid på att hela tiden fixa själv (alternativt lämna in på service som vi såklart oxå gjorde ibland). Köpte bil för ca 140 000 kr, den var 1 år gammal då! betalade ca 30 000 kontant, lånade resten! Ny bil + garanti kändes som en enorm lättnad, vilken trygghet! Sen sparade vi ihop t resten av pengarna och betalade av bilen en tid senare, minns tyvärr inte hur länge vi hade den på lånade pengar... 1 år kanske! Detta scenario känns än idag inte alls fel! Vi har bilen fortfarande, funkar mkt bättre än tidigare bilar och vi slipper lägga onödig tid på bilen. Man prioriterar olika, vissa lägger mkt pengar på nya tuttar och silikon i läpparna, då väljer jag mkt hellre att förlora pengar i form av ränta under tiden man åtminstone har en bra bil!

Ja det är så vi gjort också. Vår första "dyrare" bil lånade vi mycket till och sedan betalade vi av det väldigt snabbt. Övriga bilar sedan så har vi sparat pengar som vi kan lägga in och hela tiden köpa en bil som är lite bättre en den tidigare. Vi köper bilar som är ca 2 år och säljer när de är ca 4-5 år.
  • Vlad

Jag har aldrig tagit ett billån, men jag kan absolut tänka mig att det kan vara det bästa alternativet i vissa lägen. Framförallt föreställer jag mig att det går att planera sina utgifter varje månad på ett helt annat sätt med en nyare bil än med en gammal. Reparationer kostar också pengar och framförallt går det inte att planera för dem.

• Anonym (Nattis)
    Vlad skrev 2014-07-13 08:50:11 följande:

Jag har aldrig tagit ett billån, men jag kan absolut tänka mig att det kan vara det bästa alternativet i vissa lägen. Framförallt föreställer jag mig att det går att planera sina utgifter varje månad på ett helt annat sätt med en nyare bil än med en gammal. Reparationer kostar också pengar och framförallt går det inte att planera för dem. Tror jag också!

• Anonym (Nattis)

Oj, blev konstigt, förra inlägget!

Vlad: Det tror jag också!

Svar på tråden Varför ta billån?