• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Anonym (Joråsåatteh...)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 21:15:03 följande:
    Jag får väl berätta för andra vad som ger mervärde lika mycket som du får berätta för mig vad jag är intresserad av?

Man behöver ju inte lägga sig platt och stortjuta bara för att nån annan har åsikter om en?
    Tolkar jag dig rätt när du anser att du kan berätta för andra människor vad som tillför ett mervärde i deras liv??
  • Anonym (Norrlänning)

Som ensamstående mamma utan mekar kunskaper så blir billig gammal bil inte aktuellt. Skulle man behöva anlita verkstad för allt som faller sönder eftersom på en gammal bil blir man ju ruinerad. Man vill ha en bil som startar och tar en dit man ska.

Här uppe i norr är vi mer beroende av bil och körkort eftersom vi inte har tillgång till samma infrastruktur som i söder. Bussar går sällan (speciellt sommartid) spårvagn och tunnelbana är bara att glömma och det är ofta långt mellan A och B.

Finns få saker jag anser vara berättigat att låna till. Hus är en sak (boende kostar i vilket fall som helst). Och bil av nämnda orsaker.

Men NY bil tycker jag är onödigt. Fungerar bra med någon som är runt 2-3 år gammal eller gått kring 3-5 000 mil. Behöver heller inte vara någon bmw, merca eller audi.

• Gabbe75

Ja, hur tänker folk? Tror man får dela upp frågeställningen i två delar:

1) Varför ta lån? Ja, antingen har man inte pengarna eller så anser man sig få bättre avkastning på annat håll. Själv lånar jag nu till 1,8% på min villa utanför Stockholm. Den genomsnittliga avkastningen på en väldiversifierad aktieportfölj ligger garanterat högre än så. Bara direktavkastningen i sig.I många fall är det därför en dålig affär att INTE låna... (Många tycks vara itutade att man ska spara först och handla sen, att spara är bättre än slösa osv, men så behöver det inte alls vara).

2) Den stora kostnadsposten är väl annars generellt värdeminskning. 50% ned vart tredje år är nog en tumregel som ligger nära sanningen.

Varför väljer då många att ändå köpa ny bil? För att de vill och för att de kan är nog mitt enkla svar.

Vilka tror ni generellt har bäst ekonomi? De som åker runt i en sprillans ny BMW 5-serie, eller de som åker runt i en gammal rostig Ford Mondeo från 1998?

Utifrån TS syn så är svaret självklart. Det är personen i den gamla rostiga Forden. Den krassa verkligheten ser nog lite annorlunda ut.Folk köper nya bilar för att de inte vill ha gammalt skit. Folk köper gamla bilar för att de inte vill eller inte kan ta värdeminskningen på en ny.

Jag och min sambo har varsin gammal bil som jag klarar av att fixa själva när de går sönder. Alla kan inte. Alla vill inte.

Sen finns det massor av bilar som inte heller är särskilt mekarvänliga ens för de som kan skruva bil. Det är exempelvis stor skillnad mellan att byta kamrem på en Renault Scenic och en gammal Volvo 740. Skulle gissa på att TS äger en bil av den sistnämnda typen, för det är inte många bilar en verkstad byter kamrem på för 2 tkr, inte ens "Kalle på Hörnet" utan kvitto...

Sen tror jag att såväl TS som jag kommer få problem i framtiden om vi vill fortsätta åka runt i gamla bilar som är enkla att fixa utan att det kostar skjortan. De håller nämligen på att ta slut. Bilar blir nämligen mer och mer engångsförpackningar. Dagens och framförallt morgondagens bilar är nämligen så fullspeckade med elektronik och så välpackade under huvar och täcklock att inte ens en duktig hemmamekaniker har en chans.

• kenneth768768
    Gabbe75 skrev 2014-07-10 23:44:16 följande:

1) Varför ta lån? Ja, antingen har man inte pengarna eller så anser man sig få bättre avkastning på annat håll. Själv lånar jag nu till 1,8% på min villa utanför Stockholm. Den genomsnittliga avkastningen på en väldiversifierad aktieportfölj ligger garanterat högre än så. Bara direktavkastningen i sig.I många fall är det därför en dålig affär att INTE låna... (Många tycks vara itutade att man ska spara först och handla sen, att spara är bättre än slösa osv, men så behöver det inte alls vara).

Det kan finnas folk som tar dig på orden när du använder ordet "garanterat", så bäst att vara lite försiktig med det. Finns tillräckligt med folk som köpte en väldiversifierad aktieportfölj vid fel tillfälle och sålde vid fel tillfälle, baserat på den allra bästa informationen som fanns vid tillfället.

Som vanligt gäller: man ska inte satsa mer pengar än man har råd att förlora. Och att förlora lånade pengar kan vara lite surt.
  • Cornellia

*rycker på axlarna* 

Vi behövde en bil, och hade inte tillräckligt med pengar just då för att köpa en. 

• Cornellia

Kan inte tro att någon av våra grannar/kollegor blev särskilt impad över att det införskaffades en väldigt ordinär, 4 år gammal kombi. 

• ursula

2) Den stora kostnadsposten är väl annars generellt värdeminskning. 50% ned vart tredje år är nog en tumregel som ligger nära sanningen.

Varför väljer då många att ändå köpa ny bil? För att de vill och för att de kan är nog mitt enkla svar.

Vilka tror ni generellt har bäst ekonomi? De som åker runt i en sprillans ny BMW 5-serie, eller de som åker runt i en gammal rostig Ford Mondeo från 1998?

Utifrån TS syn så är svaret självklart. Det är personen i den gamla rostiga Forden. Den krassa verkligheten ser nog lite annorlunda ut.Folk köper nya bilar för att de inte vill ha gammalt skit. Folk köper gamla bilar för att de inte vill eller inte kan ta värdeminskningen på en ny.

Jag och min sambo har varsin gammal bil som jag klarar av att fixa själva när de går sönder. Alla kan inte. Alla vill inte.

Sen finns det massor av bilar som inte heller är särskilt mekarvänliga ens för de som kan skruva bil. Det är exempelvis stor skillnad mellan att byta kamrem på en Renault Scenic och en gammal Volvo 740. Skulle gissa på att TS äger en bil av den sistnämnda typen, för det är inte många bilar en verkstad byter kamrem på för 2 tkr, inte ens "Kalle på Hörnet" utan kvitto...

Sen tror jag att såväl TS som jag kommer få problem i framtiden om vi vill fortsätta åka runt i gamla bilar som är enkla att fixa utan att det kostar skjortan. De håller nämligen på att ta slut. Bilar blir nämligen mer och mer engångsförpackningar. Dagens och framförallt morgondagens bilar är nämligen så fullspeckade med elektronik och så välpackade under huvar och täcklock att inte ens en duktig hemmamekaniker har en chans.
    Ja i dag var ju inte rätt dag att skriva om avkastning på börsen när värdet på börsen dyt 3 dagar i rad.
    Alla svenska banker friskriver sig att insatta pengar kan komma att minska vid en nedgång på börsen
  • gbgumman
    Cornellia skrev 2014-07-11 00:07:41 följande:

Kan inte tro att någon av våra grannar/kollegor blev särskilt impad över att det införskaffades en väldigt ordinär, 4 år gammal kombi. 

Inte

Folk verkar tro att alla runt dem går och funderar över deras liv. Jag tror folk skulle bli förvånade om de fick reda hur LITE folk tänker på dem. Tror ingen har tänkt något om våran bil och jag har fram till denna tråd inte funderat på om någon tänker något om vår bil.
  • Lord Hans

1) Om man anser sig få bättre avkastning på annat håll, så varför inte betala bilen kontant och låna pengar till det som ger den bättre avkastningen? Billån är ganska dåliga lån med relativt hög ränta borde man inte få fram ett bättre avtal om man investerar i nått som verkligen ger avkastning?

2) Svårt att säga vem som har bättre ekonomi baserat på vilken bil de kör. Betalar man en sprillans ny bil ur BMW-5 serien kontant har man säkert ekonomin i skick, tar man lån för att köpa den är det inte alls lika säkert.

Tråden handlade egentligen inte om man ska köra med ny bil eller inte. Har man klöver över kan man lika bra spendera dem i en ny bil som att spekulera på aktiemarknaden med dom. Tråden handlade om varför man tar lån för att köpa bil, rent ekonomiskt kan väl ingen påstå att det är lönsamt?

Varför köpa ny bil? Svar: För att man kan och har råd.
    De som måste ta lån för att göra det kan ändå inte påstå att de har råd?
  • Butterscotch
    Lord Hans skrev 2014-07-11 06:03:19 följande:

1) Om man anser sig få bättre avkastning på annat håll, så varför inte betala bilen kontant och låna pengar till det som ger den bättre avkastningen? Billån är ganska dåliga lån med relativt hög ränta borde man inte få fram ett bättre avtal om man investerar i nått som verkligen ger avkastning?

Apropå hur folk lånar till bilköp: jag tror att det är rätt vanligt att folk utökar sina bostadslån för att få loss pengar till bil, i alla fall i städer där det generellt sett ofta finns värdeökningar att låna mot. Bostadslån är ju rätt fördelaktiga, i alla fall jämfört med billån. Så gjorde vi också en gång för numera rätt länge sen, när vi köpte vår förra bil.
Svar på tråden Varför ta billån?