• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • netza

Har heller aldrig förstått varför man lånar till att köpa bil. Köp inte dyrare än man har råd med helt enkelt?

Har aldrig köpt bilar dyrare än 10.000 och de har gått och startat oavsett väder. Har inte behövt byta annat än slitage-grejer som bromsskivor eller stötdämpare och jag kan inte meka själv. Dessutom har de dragit mindre soppa än syrrans helt nya bil och de är även billigare i skatt och försäkring... Största problemet brukar vara rost men jag har såhär långt ändå förlorat långt mindre än vad man förlorar i värdeminskning på en ny bil och ränta på billån gör inte saken billigare.

• Anonym (brumbrum)
    SVejsan skrev 2014-07-11 07:56:13 följande:

Som Lord Hans är inne på...
    Har man råd att ta lån då har man råd att spara till bil också. Ett lån är ju rena bilkostnaden + ränta !

Min reflektion är så varför lånar man i en del fall? Varför lägger man inte undan kontinuerligt för att kunna köpa kontant ??

Kanske för att man fått ett jobb som kräver att man har bil och att då inte köpa bilen blir en förlust eftersom man inte kan ta det erbjudna jobbet.
    Av en sån anledning skulle jag kunna låna till bil, det blir ju en investering.
    Men inte annars, står själv i den positionen att bilen jag har håller på att ta slut nu.
    Hon har varit en trofast tjänare men nu går det snart inte längre.
    Och jag kommer med största säkerhet inte köpa en ny bil, vi kommer istället använda oss av bilpool, billigare, bekvämare och miljövänligare.
    Men alla har ju inte den möjligheten, bor man på landsbygden så är det kanske inte så gott om bilpooler men lik förbaskat är man beroende av en bil.
    Vad gör man då?
  • Piala

Jag tycker det är fel att säga att man inte har råd att köpa en bil om man måste ta lån. Jag har pengar på kontot men vill inte tömma det för att köpa en bil. Jag betalar hellre en summa varje månad på lån och har kvar mina pengar till andra oförutsedda utgifter.

Räntan är inte så hög och amorteringen är skälig. Är man dessutom två om det så känns det inte så hårt.

Jag har gärna en nyare bil för att det är mindre bekymmer med den. Det handlar inte om att visa en status. Det är knappast någon lyx eftersom nästan alla har en nyare bil i dagens samhälle så det är inget att skryta om.

• Catti41

Ja, jag tror inte att grannarna är så jätteimpade över min Skoda, även om vi köpte den fabriksny. Hälften betalades med inbytesbil och hälften tog vi lån på. Dels för att vi har det ekonomiska utrymmet och för att vi ville ha en ny bil. Och för att alla beslut vi fattar här i livet är inte fattade med ekonomiska skäl högst prioriterade. Nu är bilen 5 år gammal och lånet är sedan länge betalat. Vi spenderar dock en hel del "onödiga" pengar på den fortfarande: har däcken på förvaring och därmed byter vi inte däck själva, vi lämnar in bilen på biltvätt och på vårstädning och fix med jämna mellanrum (värt varenda krona tycker vi, men visst kan vi göra det själva för inga pengar) och service på märkesverkstad osv osv. Självklart skulle vi kunnat köpt en billig bil för 10000 och den hade säkert funkat ett bra tag. Men vi ville inte.

• ITpappan

Har precis köpt en Audi A4 Avant 2.0TDI 177hk Quattro för 260 000:-

Tog lån på 100 000:-. Efter ränteavdrag och inflationsavdrag så räknar jag med ungefär 1% ränte på lånet. Mycket fördelaktigt, och vi har fått en trygg säker bil som slår det mesta annat i mellanklassen.

Varför skulle vi inte köpt bilen, menar TS? Eller en skitbil som Toyota, Skoda, Kia eller annat skit? Alla har inte 100kkr över sådär bara - och med ett fördelaktigt lån blir lånekostnaden minimal.

• Anonym (x)
    Lord Hans skrev 2014-07-09 19:22:41 följande:

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

Med den gamla bilen som drog bensin för 5000/månad var det ett ganska enkelt val att byta till en ny miljöbil som kostar 2500 i diesel/månad och 2500/månad i amortering. Bilen är skattefri de första åren och när den är betald kommer kostnaden totalt sett bli mycket mindre än innan.
  • Anonym (Brabus)

Det är tragist att folk inte har råd att köpa fina bilar kontant! Fy fan vad fattiga svensson är i dag, jag ber en stilla bön för er och hoppas ni en dag har annat än prylar med skulder på ...

• Jeaninne

Ja, jag håller med dig. Det är väldigt dumt. Enda skälet att ta ett billån, skulle vara om man fått ett jobb dit man inte kan ta sig kommunalt.

• Jeaninne

För övrigt känner jag ingen beundran alls för mäns dyra bilar idag. Fanns kanske en tid när jag gjorde det... för 30 år sedan. Men idag med all upplysning, så är för mig den bättre människan den avstår bil och åker kommunalt. Ja, jag vet att det inte alltid är möjligt! Men i så fall tycker jag att man ska prioritera en bensinsnål och säker bil, framför något vrålåk...

För övrigt brukar det alltid komma på samma kostymklädda och portföljprydda herrar på min buss varje vardagsmorgon. Dessa skulle säkert ha råd med bil - det hedrar dem att de tar bussen i stället! Respekt!

• gbgumman
    Jeaninne skrev 2014-07-11 13:17:44 följande:

Ja, jag håller med dig. Det är väldigt dumt. Enda skälet att ta ett billån, skulle vara om man fått ett jobb dit man inte kan ta sig kommunalt.

Eller att man vill ha en bil och inte har eller vill använda de pengar man har. Man kanske inte bryr sig om att göra en bra affär.
Svar på tråden Varför ta billån?