• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Jeaninne
    gbgumman skrev 2014-07-11 13:44:11 följande:
    Eller att man vill ha en bil och inte har eller vill använda de pengar man har. Man kanske inte bryr sig om att göra en bra affär.
    Jomen börjar man tänka så, så sitter man snart i skuldfällan. Det folk inte fattar är, att de kanske inte alltid kommer att ha den goda inkomst de har just nu. Idag blir man t.ex. utförsäkrad efter ett år, och då måste man leva upp alla tillgång - och sedan är det soc som gäller. Inte bra att ha stora skulder då.
  • Studentpappa
    Jeaninne skrev 2014-07-11 13:22:31 följande:

För övrigt känner jag ingen beundran alls för mäns dyra bilar idag. Fanns kanske en tid när jag gjorde det... för 30 år sedan. Men idag med all upplysning, så är för mig den bättre människan den avstår bil och åker kommunalt. Ja, jag vet att det inte alltid är möjligt! Men i så fall tycker jag att man ska prioritera en bensinsnål och säker bil, framför något vrålåk...

För övrigt brukar det alltid komma på samma kostymklädda och portföljprydda herrar på min buss varje vardagsmorgon. Dessa skulle säkert ha råd med bil - det hedrar dem att de tar bussen i stället! Respekt!

Är det alltid män som äger dyra bilar?
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • gbgumman
    Jeaninne skrev 2014-07-11 14:54:38 följande:
    Jomen börjar man tänka så, så sitter man snart i skuldfällan. Det folk inte fattar är, att de kanske inte alltid kommer att ha den goda inkomst de har just nu. Idag blir man t.ex. utförsäkrad efter ett år, och då måste man leva upp alla tillgång - och sedan är det soc som gäller. Inte bra att ha stora skulder då.
    Jag tänker så och sitter inte i skuldfällan och kommer inte hamna där heller. Vi har många hundra tusen på div. Konton. Folk har rätt mycket pengar.
  • Flash Gordon

Svaret på frågan i TS är inte "vi ville ha en ny bil" utan "vi ha inte sparat till en ny bil".
    .
    .
    Enkelt räkneexempel:

Du har just idag köpt en ny bil för 250000 lånade kronor. Ny bil, "tryggt och säkert ska det vara", billån- javisst?!, alla andra gör likadant.
    .
    .
    Om du nu börjar sätta undan 3000 i månaden på ett konto som du döpt till "ny bil" så har du om fyra år 144000 kronor (egna pengar).

Lägg till restvärdet på bilen du har idag så kan du köpa, kontant, en ny bil för 250000. Det borde räcka.

Och då slipper du betala ränta på billånet på ... vadå ... 5-6%?
    .
    .
    Sparar du bara 2000 i månaden i fyra år så borde du landa på runt en 200000 till en ny bil - vart fjärde år.

• Flash Gordon
     Piala skrev 2014-07-11 11:17:16 följande:

Jag tycker det är fel att säga att man inte har råd att köpa en bil om man måste ta lån. Jag har pengar på kontot men vill inte tömma det för att köpa en bil. Jag betalar hellre en summa varje månad på lån och har kvar mina pengar till andra oförutsedda utgifter.

Räntan är inte så hög och amorteringen är skälig. Är man dessutom två om det så känns det inte så hårt.

Jag har gärna en nyare bil för att det är mindre bekymmer med den. Det handlar inte om att visa en status. Det är knappast någon lyx eftersom nästan alla har en nyare bil i dagens samhälle så det är inget att skryta om.

Sverige har en av Europas äldsta bilflottor. Möjligen till och med den allra äldsta.

Så "nästan alla" har inte alls "nyare bilar" i Sverige.
  • Wilowa
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:02:04 följande:
    Det är sant.
    Så du tror på fullaste allvar att det är ekonomiskt lönsamt att köra med en ny bil?
    Måste allt vara ekonomiskt lönsamt? Det kanske är lönsamt på andra sätt?

Vi har lån på en husvagn och lån på en bil som kan dra husvagnen och detta ger oss en livskvalitet som vi inte haft annars. Vi vintercampar och använder därmed husvagnen mycket samt att vi åker långt och då behöver en pålitlig bil...som dessutom ska kunna dra vagnen säkert.
  • Flash Gordon
    Majsan70 skrev 2014-07-09 20:04:26 följande:
    Fast vi har råd att hålla oss med ny bil. Bara det att vi inte vill binda upp de kontanterna. Billånen är väldigt fördelaktiga. Mycket bra tycker vi. 

Men skall vi jämföra vad den gamla bilen kostade kontra den nya vi har nu så är den nya billigare. Plus att den alltid går. Om man pendlar som vi kör samt kör hästtransport med den så vill man ha något som inte går sönder hela tiden och som är billig bränslemässigt.

Och som sagt köper inte vi nytt får ni inget begagnat.

Jag vet inte vilket billån ni har men ett normalt billån ligger på runt 6% i räntekostnad. Det skulle inte jag kalla fördelaktigt.
  • gbgumman
    Wilowa skrev 2014-07-11 16:22:55 följande:
    Måste allt vara ekonomiskt lönsamt? Det kanske är lönsamt på andra sätt?

Vi har lån på en husvagn och lån på en bil som kan dra husvagnen och detta ger oss en livskvalitet som vi inte haft annars. Vi vintercampar och använder därmed husvagnen mycket samt att vi åker långt och då behöver en pålitlig bil...som dessutom ska kunna dra vagnen säkert.
    Eller hur...

Skulle allt man gör vara ekonomiskt lönsamt kan man lika gärna gå och lägga sig i graven direkt. Att leva kostar. Att skaffa barn är väl det sämsta ekonomiskt man kan göra. Det gör många helt utan kritik.
  • Flash Gordon
    Vinterankan skrev 2014-07-10 07:55:46 följande:

Undrar faktiskt också varför det i princip verkar vara standard att ta billån. 

För att det är en livsstil i vår kultur.

Billån, SMS-lån, kreditkort, shoppa på kredit hos Ellos & La Redoute, bara xxx kronor i månaden - skynda fynda.

Lånade pengar, lånade pengar, lånade pengar.

Lån och skulder är en av de mest marknadsförda produkterna i vårt samhälle.

DÄRFÖR är det "standard" att ta billån.
  • Flash Gordon
    SVejsan skrev 2014-07-11 07:56:13 följande:

Min reflektion är så varför lånar man i en del fall? Varför lägger man inte undan kontinuerligt för att kunna köpa kontant ??

Förmodligen för att privatekonomi till största delen handlar om beteende och inte matematik.

Att sätta undan pengar till ett framtida inköp kräver att du har disciplin nog att avstå att leva upp pengarna direkt, på en gång. Disciplin att avstå "omdelbar belöning".

Jag har läst någonstans att människan är inte skapt att avstå NU för framtida bättre utfall.
Svar på tråden Varför ta billån?