• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Anonym (A)
    Anonym (Joråsåatteh...) skrev 2014-07-10 12:12:59 följande:
    Ja du, hur tänker dom?
    Hur tänker folk som
    - Bränner en månadslön på en semesterresa? Heelt bortkastat, solbrännan försvinner och minnena bleknar.
    - Tar CSN-lån och pluggar till ett yrke som ger medioker lön inom ett område som intresserar dem? Heelt bortkastat, jobb med medioker lön kan man få utan utbildning.
    - Sparar och stannar hemma med sina barn längre än de får FP. Heelt bortkastat, barn överlever ju på dagis.

Ja folk är väl dumma i huvudet som gör vad de vill med sina egna pengar. Det verkar mycket mer rimligt att sitta på forum och förfasa sig över sånt man inte ens har med att göra!
    Det handlar om att känna sig duktig, att ta lån idag är ju rena WT-stämpeln, enligt vissa.

• kenneth768768
    Björkar1 skrev 2014-07-10 07:48:04 följande:

10-12% är väl inte enkelt att få men....

Ett bra fasträntekonto hittar du till 2-3% kanske inte nu efter sänkningen av reporäntan . Väljer du en fond i stället och de du har många att välja på som ger ca 5% övertid. Öka risken och din egen vaksamhet och 8% är inom räckhåll. Bli bra på det du gör ägna dig åt att aktivt förvalta så bör inte 10-12 % vara omöjligt... Vinster plockar man hem och investerats i något säkert...

Är man så duktig på förvaltning av värdepapper borde man höra av sig till Swedbank, jag har läst att de har svårt att slå börsindex.

Lyckas man bra där har man bra CV för att kunna jobba på hedgefond. Och i och med det kommer de ogifta prinsessorna att flockas, kolla bara på han Chris.

• Virriga Vera

Jag tänker som så att jag tjänar mina egna pengar och är vuxen nog att ta egna beslut om hur jag skall spendera dem. Nu har vi inga lån på några av våra fordon, 2 bilar och 2 mc. Men det är min ensak om vi hade haft.

• Lord Hans
    Virriga Vera skrev 2014-07-10 13:11:10 följande:

Jag tänker som så att jag tjänar mina egna pengar och är vuxen nog att ta egna beslut om hur jag skall spendera dem. Nu har vi inga lån på några av våra fordon, 2 bilar och 2 mc. Men det är min ensak om vi hade haft.

Men ett lån är väl ändå inte dina egna pengar? Det är ju bankens pengar.
  • Lord Hans
    Anonym (Joråsåatteh...) skrev 2014-07-10 12:12:59 följande:
    Ja du, hur tänker dom?
    Hur tänker folk som
    - Bränner en månadslön på en semesterresa? Heelt bortkastat, solbrännan försvinner och minnena bleknar.
    - Tar CSN-lån och pluggar till ett yrke som ger medioker lön inom ett område som intresserar dem? Heelt bortkastat, jobb med medioker lön kan man få utan utbildning.
    - Sparar och stannar hemma med sina barn längre än de får FP. Heelt bortkastat, barn överlever ju på dagis.

Ja folk är väl dumma i huvudet som gör vad de vill med sina egna pengar. Det verkar mycket mer rimligt att sitta på forum och förfasa sig över sånt man inte ens har med att göra!
    Förfasa och förfasa. Jag tycker det mest är du som förfasar dig. Inget av dina exempel var förövrigt jämförbara med att låna pengar till en bil. Dina exempel är alla saker som ger mervärde, en bil däremot, njaa inte så mycket...
  • Lord Hans
    Anonym (A) skrev 2014-07-10 11:45:21 följande:
    Otroligt vad du verkar hård och på med just dina åsikter. Du svarar direkt i riktig försvarsposition. 
    Undrar vad det stör dig att vissa väljer att låna till bilköp? 
    Stör och stör, jag tycker det är smått komiskt.
  • Anonym (Joråsåatteh...)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 20:19:50 följande:
    Förfasa och förfasa. Jag tycker det mest är du som förfasar dig. Inget av dina exempel var förövrigt jämförbara med att låna pengar till en bil. Dina exempel är alla saker som ger mervärde, en bil däremot, njaa inte så mycket...
    Tycker du, ja. Det är bara en åsikt.
    Uppenbarligen finns det ju folk som tycker annorlunda. Vore intressant att få veta vad för mentalt handikapp du har som gör att du inte klarar av att acceptera det.
  • Lord Hans
    Anonym (Joråsåatteh...) skrev 2014-07-10 20:32:11 följande:
    Tycker du, ja. Det är bara en åsikt.
    Uppenbarligen finns det ju folk som tycker annorlunda. Vore intressant att få veta vad för mentalt handikapp du har som gör att du inte klarar av att acceptera det.
    Ja man får tycka annorlunda, det är lite det som åsikts- och yttrandefrihet innebär. Jag har inga som helst problem med att folk tycker annorlunda, däremot skulle det vara intressant att veta hur de egentligen resonerar när de gör sina beslut. Därav min TS.

Varför tar du åt dig personligen? Har du gjort personliga val tidigare som du känner att du nu måste försvara trots att du själv uppfattar dem som tvivelaktiga?
  • Anonym (A)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 20:22:07 följande:
    Stör och stör, jag tycker det är smått komiskt.
    Nja tycker nog du verkar störa dig lite på det. 
    Själv har jag inga billån och har aldrig haft det heller, eller tänkt att ha det i framtiden.
    Men som alla inlägg visar så väljer folk av olika anledningar att ta banklån till sitt bilköp. Du hade en undran i din TS och har fått många svar men ändå så verkar du inte acceptera svaren utan tycker fortfarande att det är så konstigt att folk lånar.
  • Anonym (Joråsåatteh...)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 20:44:11 följande:
    Ja man får tycka annorlunda, det är lite det som åsikts- och yttrandefrihet innebär. Jag har inga som helst problem med att folk tycker annorlunda, däremot skulle det vara intressant att veta hur de egentligen resonerar när de gör sina beslut. Därav min TS.

Varför tar du åt dig personligen? Har du gjort personliga val tidigare som du känner att du nu måste försvara trots att du själv uppfattar dem som tvivelaktiga?
    Visst har du problem med det, det är ju därför du attackerar såna som säger emot dig och hyllar de som håller med.

Och det vore ju smarrigt för dig om jag gjort ett dåligt val och mådde kass av det, men de två gamla rosthögar jag ägt har jag fått i gåva, så tyvärr. Inte ens ett kreditkort har jag att försvara. Däremot har jag en svår allergi mot folk som tror sig veta bättre än andra, kan vara därför jag inte tål ditt imbecilla sätt kanske?
Svar på tråden Varför ta billån?