• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Anonym (Billiga billån)

Jag väljer att ta billån då jag vill ha kvar kapital att röra mig. Skulle lätt kunna köpa bilen kontant.

Väntar man med att köpa bil tills handlaren har en kampanj på billånet kan man få mycket bra ränta. Just nu har jag en i mitt tycke hög ränta på billånet på hela 3,05 %. På tidigare billån har jag haft räntor under 2 %. Så billån kan vara förmånliga. Skulle aldrig låna till över 4 % ränta. Det kapital som jag kan behålla, genom att jag lånar istället, får jag lite över 4 % avkastning på just nu. Alltså blir det en vinst för mig att låna pengar istället för att betala kontant.

Det är inte billånen som är dyra, det är värdeminskningen som äter upp pengarna. Värdeminskningen är klart större än den lilla vinst jag gör genom att låna istället för att betala kontant. Det är jag fullt medveten om och jag väljer att ta lyxen med en nyare bil eftersom jag har råd med värdeminskningen.

• MAN78

Jag tycker det är korkat att INTE ta billån om man köper en hyfsat ny och dyr bil. Värdeminskningen på bilen är inte rolig och de surt förvärvade slantar man har investerar jag hellre på annat sätt i en bil.

• Flash Gordon
    MAN78 skrev 2014-07-11 17:57:44 följande:

Jag tycker det är korkat att INTE ta billån om man köper en hyfsat ny och dyr bil. Värdeminskningen på bilen är inte rolig och de surt förvärvade slantar man har investerar jag hellre på annat sätt i en bil.

Nu förstår jag inte ...

Så de surt förvärvade slantarna betalar du hellre ränta på billånet för och du tror inte att värdeminskningen är densamma för dig om du lånat ihop till bilen?
  • Jonasson

Men om man nu vill av diverse anledningar köra en ny bil varför inte köpa den när den är 2 år? Alla fördelarna som finns med en helt ny bil finns där fortfarande och ni har sluppit de allra värsta värdeminskningsåren. Ok ni får inte välja extrautrustning men annars så har ni ju alla uppsidor. 
    Själv köper jag gärna bil som är 4-5 år och sedan sköter den väldigt väl och kör den till den i praktiken inte har ett värde på mer än 5-10 tusen. Bil är aldrig en bra affär men detta har jag kommit fram till är mest kostnadseffektivt.

• dfuoih
    Flash Gordon skrev 2014-07-11 18:31:17 följande:
    Nu förstår jag inte ...

Så de surt förvärvade slantarna betalar du hellre ränta på billånet för och du tror inte att värdeminskningen är densamma för dig om du lånat ihop till bilen?
    Jag antar att hen menar att hen tror att hen kan få bättre avkastning på sina sparpengar än räntan på billånet.

• Anonym (a)
    Jeaninne skrev 2014-07-11 14:54:38 följande:
    Jomen börjar man tänka så, så sitter man snart i skuldfällan. Det folk inte fattar är, att de kanske inte alltid kommer att ha den goda inkomst de har just nu. Idag blir man t.ex. utförsäkrad efter ett år, och då måste man leva upp alla tillgång - och sedan är det soc som gäller. Inte bra att ha stora skulder då.
    Inte bra? Det är t o m extremt dåligt eftersom man får en viss summa från soc som utgör existensminimum. Har man sedan skulder så den summan endast räcker till att amortera på dem varje månad så är det inget som soc bryr sig i. Tror vissa inte begriper det utan tror att  om man har barn så fixar det sig alltid med pengar från soc men så enkelt är det inte.
  • Lord Hans
    MAN78 skrev 2014-07-11 17:57:44 följande:

Man börjar nästan fundera ifall att vissa tror att de pengar som de lånar till en bil är gratis. Måste du inte betala tillbaka billånet då, med ränta!?
  • Lord Hans
    ITpappan skrev 2014-07-11 11:36:28 följande:

Har precis köpt en Audi A4 Avant 2.0TDI 177hk Quattro för 260 000:-

Tog lån på 100 000:-. Efter ränteavdrag och inflationsavdrag så räknar jag med ungefär 1% ränte på lånet. Mycket fördelaktigt, och vi har fått en trygg säker bil som slår det mesta annat i mellanklassen.

Varför skulle vi inte köpt bilen, menar TS? Eller en skitbil som Toyota, Skoda, Kia eller annat skit? Alla har inte 100kkr över sådär bara - och med ett fördelaktigt lån blir lånekostnaden minimal.

Om du jobbar inom IT borde du väl lätt kunna hosta upp 260000 ur din buffert? Det klarar t.o.m jag med min usla arbetarlön. Kanske för att jag brukar köra med skitbilar som t.ex. toyota då?

Du är stereotypen som denna tråd var riktad till.
  • Gabbe75

Att låna pengar idag är väldigt billigt. Många som lånar till bil utnyttjar låneutrymme på sin bostäder. För närvarande lånar jag till cirka 1,8% på min bank. Efter skattereduktion på 30%, blir det 1,26%. Det betyder att ett billån på 100 tkr kostar cirka 100 kronor i månaden netto. Det tror jag de flesta har råd med. Det är egentligen strunt samma.

Den stora skiljelinjen borde snarare vara om man väljer att köra en ny bil för 300 tkr som tappar 50% av värdet på 36 månader, eller om man väljer att köra en gammal rishög för 10 tkr. Avskrivningen på en ny bil i 300 tkr klassen är således cirka 4-5 tkr/mån. Det är där de stora pengarna ligger för nöjet att köra ny bil. Inte om man väljer att låna till inträdesbiljetten eller inte.  Reparationer är kostsamt hävdar vissa och visst håller jag med, men inte ens med den största graden av otur och dålig bilkvalitet borde man ens komma i närheten av värdeminskningen på en normal svenssonbil, typ, Volvo V70, VW Passat, Audi A6, Toyota Avensis m.fl.Hävdar man det är det närmast självbedrägeri.

Svar på tråden Varför ta billån?