Att låna pengar idag är väldigt billigt. Många som lånar till bil utnyttjar låneutrymme på sin bostäder. För närvarande lånar jag till cirka 1,8% på min bank. Efter skattereduktion på 30%, blir det 1,26%. Det betyder att ett billån på 100 tkr kostar cirka 100 kronor i månaden netto. Det tror jag de flesta har råd med. Det är egentligen strunt samma.
Den stora skiljelinjen borde snarare vara om man väljer att köra en ny bil för 300 tkr som tappar 50% av värdet på 36 månader, eller om man väljer att köra en gammal rishög för 10 tkr. Avskrivningen på en ny bil i 300 tkr klassen är således cirka 4-5 tkr/mån. Det är där de stora pengarna ligger för nöjet att köra ny bil. Inte om man väljer att låna till inträdesbiljetten eller inte. Reparationer är kostsamt hävdar vissa och visst håller jag med, men inte ens med den största graden av otur och dålig bilkvalitet borde man ens komma i närheten av värdeminskningen på en normal svenssonbil, typ, Volvo V70, VW Passat, Audi A6, Toyota Avensis m.fl.Hävdar man det är det närmast självbedrägeri.