• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • Rani

Vi har inget billån utan en bil vi har råd att köpa kontant. Vi byter ca vartannat år och får du lägga kanske 20 000-30 000 emellan för en lite nyare bil eller en bil som bättre fyller våra behov.

MEN hade jag inte varit ihop med en man som kan fixa bilen själv om den pajar och kan avgöra vilka begagnade bilar som är värda att stasa på eller inte så hade jag INTE köpt 60 000-kronors bilar. Då hade jag tagit ett lån och köpt en nyare pålitligare eller avstått från att ha bil.

Jag tror de som tar lån gör det för att de vill ha en pålitlig bra bil. Jag tror de allra flesta är medvetna om att det är en dålig affär men är beredda att ta det för att göra livet lite mer bevämt.

• Majsan70
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:09:18 följande:
    Men om ni måste ta lån har ni ju uppenbarligen inte råd att hålla er med ny bil? Det finns inga lån som är fördelaktiga, inte för någon annan en banken åtminstone. Däremot kan man ta lån om man investerar i nått som ger en högre avkastning än räntan (och helst amorteringarna). En bil är väl inte direkt det första man kommer att tänka på.
    Vi måste inte ta lån men vi valde att inte lägga hela summan kontant utan halva. 

Bilar och hus är helt OK att ha lån på. Men du behöver ju inte så varför hetsa upp dig?

Vi köpte i helgen en helt ny trailer till hästen men då kontant, något sådant ville vi inte ha på avbetalning ens med fördelaktiga lån.
  • Lord Hans
    Tom Araya skrev 2014-07-09 20:35:36 följande:
    Jag håller med dig till viss del men...

Vad gör man om man...
    Har tummen mitt i handen (alltså inte kan underhålla en äldre och mer underhållskrävande bil själv)?

Tycker reparationer på verkstad av en äldre bil är bortkastade pengar?

Vill åka tryggt, säkert, pålitligt och bekvämt?

Inte har pengar att lägga kontant ens på en bättre begagnad bil (typ 50-200 000), men har råd till lånen för den?
    Åker buss?
    Eller sparar så man har råd eventuellt? Jag tycker Lånefri i inlägg #24 har en poäng,  Varför ta lån på en konsumtionsvara? Eftersom att även en ny bil åldras blir det en ganska ändlös spiral, man måste låna till nästa bil och nästa, etc...

• Virriga Vera
    Lord Hans skrev 2014-07-09 19:27:03 följande:
    Ok, så du hör till kategorin som verkligen tror det lönar sig att köpa ny bil då?
    Det beror ju på hur länge man har bilen och hur man sköter den.

• Lord Hans
    Majsan70 skrev 2014-07-09 20:43:11 följande:
    Vi måste inte ta lån men vi valde att inte lägga hela summan kontant utan halva. 

Bilar och hus är helt OK att ha lån på. Men du behöver ju inte så varför hetsa upp dig?

Vi köpte i helgen en helt ny trailer till hästen men då kontant, något sådant ville vi inte ha på avbetalning ens med fördelaktiga lån.
    Ok, varför valde ni att ta lån om ni hade pengarna?
  • Grande Rock
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:35:25 följande:
    Så det är ägarglädjen som det i slutändan handlar om? Det var lite det jag ville få fram med min Ts.
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:37:58 följande:
    Och förresten tror jag inte ett dugg på det där med trygghet. De flesta med nya bilar verkar köra som dårar. Ekonomisk trygghet värderar jag nog högre då.
    så du kan alltså inte svara? 

För att förtydliga min ståndpunkt:
    Jag äger två bilar med ett sammalagt värde av ca 20 000kr, en bil jag har som mitt primära transportmedel och en veteranbil jag gillar att äga.
    Utifrån mitt behov av transportmedel och min familjesituation kan jag inte legitimera en månadskost på uppåt 6-7 000kr för mitt bilägande (lite på samma vis som du).

Däremot skulle det inte falla mig in att projicera mina behov och värderingar på alla andra och bestämma att mitt sätt är det enda rätta.

ps. trygghet behöver inte handla om krocksäkerhet. Det kan vara en trygghet att ha en bil man litar på och att den finns tillgänglig när man behöver den.

It's Good But It Just Ain't Right
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2014-07-09 20:48:13 följande:
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:37:58 följande:
    Och förresten tror jag inte ett dugg på det där med trygghet. De flesta med nya bilar verkar köra som dårar. Ekonomisk trygghet värderar jag nog högre då.
    så du kan alltså inte svara? 

För att förtydliga min ståndpunkt:
    Jag äger två bilar med ett sammalagt värde av ca 20 000kr, en bil jag har som mitt primära transportmedel och en veteranbil jag gillar att äga.
    Utifrån mitt behov av transportmedel och min familjesituation kan jag inte legitimera en månadskost på uppåt 6-7 000kr för mitt bilägande (lite på samma vis som du).

Däremot skulle det inte falla mig in att projicera mina behov och värderingar på alla andra och bestämma att mitt sätt är det enda rätta.

ps. trygghet behöver inte handla om krocksäkerhet. Det kan vara en trygghet att ha en bil man litar på och att den finns tillgänglig när man behöver den.

Alla får tycka och tänka precis vad de vill. Har jag sagt nått annat? Menar du att jag påstår att mina värderingar är de enda rätta bara för att jag inte håller med dig?

Knepigt det där med åsikter, folk har olika.
  • Jill 79

Själv köpte jag för många år sen en gammal bil för 1500kr. Nybesiktad och nyskattad. Körde den ett år utan att betala annat än bensin, spolarvätska och trafikförsäkring. Sålde den efter ett år när det var dax för besiktning, för samma summa jag betalade. Gissa om jag lyckats spara en hel del pengar det året som jag kunde lägga på en mycket bättre bil. Har man mycket pengar kan man väl ha hur mycket billån man vill, men de som har dålig ekonomi och klagar fattar jag inte hur de resonerar. Senaste bilen jag köpte var rätt dyr, men den kommer säket få hänga med i tio år.

• Lord Hans
    Jill 79 skrev 2014-07-09 20:56:14 följande:

Själv köpte jag för många år sen en gammal bil för 1500kr. Nybesiktad och nyskattad. Körde den ett år utan att betala annat än bensin, spolarvätska och trafikförsäkring. Sålde den efter ett år när det var dax för besiktning, för samma summa jag betalade. Gissa om jag lyckats spara en hel del pengar det året som jag kunde lägga på en mycket bättre bil. Har man mycket pengar kan man väl ha hur mycket billån man vill, men de som har dålig ekonomi och klagar fattar jag inte hur de resonerar. Senaste bilen jag köpte var rätt dyr, men den kommer säket få hänga med i tio år.

• Grande Rock
    Lord Hans skrev 2014-07-09 20:55:34 följande:
    Alla får tycka och tänka precis vad de vill. Har jag sagt nått annat? Menar du att jag påstår att mina värderingar är de enda rätta bara för att jag inte håller med dig?

Knepigt det där med åsikter, folk har olika.
    när du benämner saksvar som att det kanske är det som är den tråkiga sanningen tolkar jag det som att du förkastar dessa prioriteringar.
    Jag ber om ursäkt om jag tolkat dig fel.
    It's Good But It Just Ain't Right
Svar på tråden Varför ta billån?