• Lord Hans

Varför ta billån?

Jag undrar hur folk som tar lån för att köpa bil egentligen tänker? Varför lägga sig i skuld och tvingas betala en massa ränta på någonting vars värde halveras vart tredje år?

Är det för att kunna överglänsa arbetskolleger/grannar eller är det så enkelt så att ni inte kan räkna överhuvudtaget? En ny bil är ju faktiskt den sämsta investeringen man kan göra, i samma nivå som att torka sig i röven med pengarna. '

Så hur tänker ni riktigt?

• Svar på tråden Varför ta billån?
  • ulfsas

Köpte en BMW X5 förra gången för 630KKr med lite lån. Trevlig bil.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Lord Hans
    Anonym (Joråsåatteh...) skrev 2014-07-10 20:52:23 följande:
    Visst har du problem med det, det är ju därför du attackerar såna som säger emot dig och hyllar de som håller med.

Och det vore ju smarrigt för dig om jag gjort ett dåligt val och mådde kass av det, men de två gamla rosthögar jag ägt har jag fått i gåva, så tyvärr. Inte ens ett kreditkort har jag att försvara. Däremot har jag en svår allergi mot folk som tror sig veta bättre än andra, kan vara därför jag inte tål ditt imbecilla sätt kanske?
    Jag frågade varför man tar lån för att köpa en bil, svaret jag fick av dig var att jag skulle sköta mitt och skita i andra. Jag trodde det här var ett diskussionsforum.

Att argumentera emot dem som säger emot en skulle jag inte kalla för att attackera dem. Verbalt då kanske? Du verkar inte så intresserad av sakfrågan dock, utan vill mest bara kasta skit, varför?
  • Anonym (A)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 20:19:50 följande:
    Förfasa och förfasa. Jag tycker det mest är du som förfasar dig. Inget av dina exempel var förövrigt jämförbara med att låna pengar till en bil. Dina exempel är alla saker som ger mervärde, en bil däremot, njaa inte så mycket...
    Fast vem är du att tala om för andra vad som är mervärde i deras liv?

Du är inte intresserad av att veta hur folk tänker, du vill knäppa folk på näsan. Jäkla otrevligt!
  • Lord Hans
    Anonym (A) skrev 2014-07-10 20:50:56 följande:
    Nja tycker nog du verkar störa dig lite på det. 
    Själv har jag inga billån och har aldrig haft det heller, eller tänkt att ha det i framtiden.
    Men som alla inlägg visar så väljer folk av olika anledningar att ta banklån till sitt bilköp. Du hade en undran i din TS och har fått många svar men ändå så verkar du inte acceptera svaren utan tycker fortfarande att det är så konstigt att folk lånar.
    Jag tycker inte jag har fått några tillräckligt välmotiverade svar. Förutom han som skrev att han gick från arbetslös till arbete och behövde en bil till arbetet då kanske.
  • Lord Hans
    Anonym (A) skrev 2014-07-10 21:09:42 följande:
    Fast vem är du att tala om för andra vad som är mervärde i deras liv?

Du är inte intresserad av att veta hur folk tänker, du vill knäppa folk på näsan. Jäkla otrevligt!
    Jag får väl berätta för andra vad som ger mervärde lika mycket som du får berätta för mig vad jag är intresserad av?

Man behöver ju inte lägga sig platt och stortjuta bara för att nån annan har åsikter om en?
  • Anonym (A)

Kanske helt oviktigt då både jag "A" och en annan "A" i denna tråd skriver under samma signatur (trodde ej det  var möjligt). Men vi verkar båda tycka samma sak så det spelar inte någon större roll. 

• Lord Hans
    Anonym (A) skrev 2014-07-10 21:17:48 följande:

Kanske helt oviktigt då både jag "A" och en annan "A" i denna tråd skriver under samma signatur (trodde ej det  var möjligt). Men vi verkar båda tycka samma sak så det spelar inte någon större roll. 

Vad idiotiskt att det går att använda samma nick.
  • Tom Araya

Det är nog så jävla enkelt för de flesta att det man behöver inom en tid man inte kan spara ihop pengarna måste man i stället låna till, exempelvis bostad, bil, renovering mm.

• Anonym (A)
    Lord Hans skrev 2014-07-10 21:21:13 följande:
    Vad idiotiskt att det går att använda samma nick.
    Trodde nästan att det då automatiskt stod 1 eller 2 framför. Men i just denna tråd var det ingen fara. Men det kan alltid ställa till i någon annan tråd kan jag tänka.
  • Anonym (B)
    Anonym (A) skrev 2014-07-10 11:45:21 följande:
    Otroligt vad du verkar hård och på med just dina åsikter. Du svarar direkt i riktig försvarsposition. 
    Undrar vad det stör dig att vissa väljer att låna till bilköp? 
    Ja, TS har i förbifarten nämnt att syftet med tråden är att få fram budskapet att "har man inte råd borde man inte köpa" (konsumtionslån = ett dåligt lån), av principiella skäl, ungefär så. Men faktum är att många har andra saker att lägga sina kontanta och tillgängliga medel på, som exempelvis bostadsköp (där avkastningen kan bli bra, inte som ett bilköp - går inte ens att jämföra!) samt underhåll/investeringar i bostad.

Det är en fråga om prioriteringar och fördelning av - för de flesta - begränsade resurser. För vissa är eller blir bil ett måste. När behovet väl uppstått är det kanske inte läge att spara ihop 100 000 kr eller mer för en bil. Kanske vill du heller inte tumma på säkerheten (genom att köpa en äldre bil framför en modernare bil) enkom för att av principiella skäl undvika att ta lån. 
Svar på tråden Varför ta billån?