BIM September 2014
Det kan det absolut vara. ÄL är nog snart på g.
Det kan det absolut vara. ÄL är nog snart på g.
vi får hjälp när vi har försökt aktivt i ett år... kul kul. Kändes lite sådär, när man ändå vet att det är något fel kan man inte få hjälp direkt då? aja jag ska beställa hem tester nu i dagarna och ska se själv om jag har någon ägglossning, om jag inte har det så kommer jag kontakta gyn igen.
du kanske har en längre lutealfas? är det första omgången du kör med ältest?
haft oskyddat sedan okt-13, fick mf i maj-14 och sedan dess har vi försökt men vi slutade aktivt i december typ då vi ska gifta oss den 5e september nu i år så blir lite mycket att tänka på samtidigt. Så jag vet inte riktigt hur länge man kan säga att vi har försökt.
ÄL kan absolut variera från månad till
Månad. Ser ut som du ska ha ÄL snart!
Nostalgity - tiden mellan ägglossning och bim kallas för lutealfasen och kan variera mellan 10-16 dagar. Är lutealfasen mindre än 10 dagar kan det bero på progesteronbrist och då kan man kontakta gyn för mer information.
Jag testade en gång per dag men märkte att jag fick starkare utslag på em än vad jag fick på fm. Jag själv tycker att kl 12 är en lagom tid (då man ej ska ta ältest med morgonurin) ev när man kommer hem från jobbet.
Hur lång menscykel har du? :)
Då har du ägglossningen tidigt eller ibland lite senare helt enkelt :) tiden mellan mens och ägglossning kan variera men lutealfasen är som sagt konstant.
Jag är lite osäker på varför, jag läste det bl a i min bruksanvisning. Men har som sagt fått erfara svaga test med morgonurin men starka utslag på em/kväll.
Både före, under och efter ägglossning rekommenderas. Enligt en metod kör de varannan dag f.r.o.m dag 10 fram till positivt test. Vid positivt test har de sex tre dagar på raken, pausar en dag och sen sex igen.
Efter positivt test släpper ägget inom 12-48h. Det sägs väldigt olika kring det, men räkna med att det åtminstone tar 24h innan ägget släpper :)
Direkt vid positivt test skulle jag säga :) det tar ändå tid för spermierna att ta sig upp i livmodern och fram till där de väntar på/möter ägget.