• Anonym (Kärlek bakom lås å bom)

Min pojkvän sitter på öppen anstalt

För drygt 6 månader sedan fick jag kontakt med min kille på nätet. Vad jag inte visste då, var att han hade permission och va under den helgen hos sin familj.

När helgen va slut ville han ringa mig och berätta en sak...Ok, han hade blivit vansinnigt intresserad av mig och jag hade absolut fattat intresse för honom med!

Vi synkade i Allt! Tänk, intellekt..allt!

I alla fall, han tog tjuren vid hornen, ringde upp mig och berättade att han satt dömd för ett mindre brott och ska bli fri i december. Han har möjlighet till utslussning nu i sep-okt med ev fotboja.

Vi har setts ett ex antal ggr, då han haft permission hemma hos mig, vi skriver brev 4-5 ggr i veckan, vi ringer till varandra ett par ggr i veckan. Allt är SÅ förbannat bra och vi verkligen älskar varandra! Han är den absolut bästa som hänt mig!

Vid utslussning, kommer han bo hos mig, vi har redan tidigt, planerat att bli sambo när han släpps fri i dec, men desto tidigare, desto bättre..

Problemet är...Jag har EN vän, som vet om detta, att han sitter dömd. Jag har fått hitta på historier och det är skitjobbigt! Mina andra vänner, tror jag skulle döma honom och skrika på mig, att är du inte klok...

Min familj vet absolut inte om det, för jag vill att de ska lära känna Honom, Han som person...vet man att han sitter frihetsberövad nu, får de en helt annan syn på honom!

Har någon erfarenhet av pojkvänner/män i fängelse? Dela gärna med er...så jobbigt att inte kunna dela känslorna med någon. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 21:04
    Kan tillägga att vi inte är några ungdomar, vi är båda 44 år...
  • Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 09:03:08 följande:

Ehhh, * kriminell = Inte snäll* ??

Hur tänkte du där egentligen? Hade inte sagt nåt om han va pedofil, styckmördare, massmördare...det finns skillnad på saker och ting också. 
    Det är ju inte direkt så att man placeras i ett fängelse, för att sitta å titta in i en vägg strafftiden, man får stöd, behandling...

Inskränkthet är människans värsta bov!

Jasså det får man? Hur många gånger har du suttit i fängelse?
    Anonym (Kvinna) skrev 2014-08-16 09:44:07 följande:
    Jasså det får man? Hur många gånger har du suttit i fängelse?

Inte en enda. Men pratar om det jag vet NU av det jag lever i!
    Alla som hamnar inom lås och dom, får samtalshjälp och stöd. Sen beror det lite på VAD de sitter för, sexualbrott, rattfylla...gäller det alkohol för de hjälp och stöd gällande det...

Alla har en kontaktman de kan vända sig till bla...

Du har, vad jag antar då, erfarenhet av att hamna innanför UTAN att ha fått någon hjälp...synd..då har du knappast några bra "verktyg" att jobba med när du blev frisläppt...

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 09:51:15 följande:

Inte en enda. Men pratar om det jag vet NU av det jag lever i!
    Alla som hamnar inom lås och dom, får samtalshjälp och stöd. Sen beror det lite på VAD de sitter för, sexualbrott, rattfylla...gäller det alkohol för de hjälp och stöd gällande det...

Alla har en kontaktman de kan vända sig till bla...

Du har, vad jag antar då, erfarenhet av att hamna innanför UTAN att ha fått någon hjälp...synd..då har du knappast några bra "verktyg" att jobba med när du blev frisläppt...

Jag har inget behov av hjälp då jag till skillnad från din man inte är kriminell.

Men bra att han får hjälp - det är INTE alla som får. Jag vet nog detta mer än vad du vet då jag har upplevt insidan själv! Det har inte du!

Jag hoppas det går bra för er, hoppas också att han får avtjäna sista delen av straffet med boja. Har han arbete och ordnat liv så är det ganska troligt att han får det. Men det är frivården som rekommenderar sånt i så fall.

Tycker dock att ni ska bo på varsitt håll den första tiden. Jag tror det är bättre för er båda och för ert framtida förhållande. Det kan bli ojämnlikt annars, även om det inte ÄR så att du hjälper honom så kan det kännas som att han inte "klarar sig själv". Äh, svårt att förklara hur jag menar....
    Anonym (Kvinna) skrev 2014-08-16 10:16:11 följande:
    Jag har inget behov av hjälp då jag till skillnad från din man inte är kriminell.

Men bra att han får hjälp - det är INTE alla som får. Jag vet nog detta mer än vad du vet då jag har upplevt insidan själv! Det har inte du!

Jag hoppas det går bra för er, hoppas också att han får avtjäna sista delen av straffet med boja. Har han arbete och ordnat liv så är det ganska troligt att han får det. Men det är frivården som rekommenderar sånt i så fall.

Tycker dock att ni ska bo på varsitt håll den första tiden. Jag tror det är bättre för er båda och för ert framtida förhållande. Det kan bli ojämnlikt annars, även om det inte ÄR så att du hjälper honom så kan det kännas som att han inte "klarar sig själv". Äh, svårt att förklara hur jag menar....

Du är inte kriminell, men du har upplevt insidan själv? Då som i ett arbete antar jag och då bör du ju veta att det finns stöd på insidan för de interna??

Eller, det kanske har med att göra vilken anstalt man sitter på...ja jag vet inte, som sagt, jag ser bara utifrån det jag vet gällande denna situation och den anstalt han sitter på....

• Anonym (-kärleken övervinner allt-)

Hjälp och behandlingsprogram finns på alla anstalter MEN alla vill inte ha hjälp eller gå dessa program, stor skillnad på om man vill komma ut och fortsätta där man sluta innan man åkte in eller om man vill ändra på sig och ta tag i sitt liv och inte hamna i samma skit igen! Folk har så mycket fördommar om att folk aldrig förändras "en gång kriminell alltid kriminell" skitsnack!!!

Klart att alla är inte likadana men varför ska dom som inte går tillbaka till samma skit dras över samma kam som dom som fortsätter med brott?!
    Anonym (-kärleken övervinner allt-) skrev 2014-08-16 10:56:15 följande:
    Hjälp och behandlingsprogram finns på alla anstalter MEN alla vill inte ha hjälp eller gå dessa program, stor skillnad på om man vill komma ut och fortsätta där man sluta innan man åkte in eller om man vill ändra på sig och ta tag i sitt liv och inte hamna i samma skit igen! Folk har så mycket fördommar om att folk aldrig förändras "en gång kriminell alltid kriminell" skitsnack!!!

Klart att alla är inte likadana men varför ska dom som inte går tillbaka till samma skit dras över samma kam som dom som fortsätter med brott?!
    Men här är ju den inskränkthet som finns när det gäller ALLT i samhället, utländska personer, har en utländsk gjort något, då är hatar man alla utlänningar.

Har ett barn gjort något, då är det föräldrarnas fel...
    Är någon dömd för något, då kommer den alltid va ett kräk och en kriminell.

NÅN gång, hoppar det upp i ansiktet på dessa inskränkta människor å biter dem i näsan.

Jag har lärt mig att "Aldrig säga aldrig" Vad som helst kan hända i livet, för VEM som helst!!
  • Anonym (mr_X)
    Anonym (-kärleken övervinner allt-) skrev 2014-08-16 10:56:15 följande:

En gång kriminell och alltid kriminell. Japp en fördom som lever kvar inom rättsväsendet också.. I fråga om erfarenhet i återfall. Inte helt ovanligt tyvärr.. Om det nu ska kallas fördom eller statistisk erfarenhet.

Men inga regler, utan undantag..

Hur vet man vem som är vem?

O andra sidan.. så kan vi väl sluta med utdrag från register för att arbeta med barn.. För vi ska väl inte ha fördomar alls eller?
    Anonym (mr_X) skrev 2014-08-16 11:08:07 följande:
    En gång kriminell och alltid kriminell. Japp en fördom som lever kvar inom rättsväsendet också.. I fråga om erfarenhet i återfall. Inte helt ovanligt tyvärr.. Om det nu ska kallas fördom eller statistisk erfarenhet.

Men inga regler, utan undantag..

Hur vet man vem som är vem?

O andra sidan.. så kan vi väl sluta med utdrag från register för att arbeta med barn.. För vi ska väl inte ha fördomar alls eller?

Fördomar kommer Alltid finnas, alltid finnas människor som totalvägrar se det från en annan synvinkel, vägrar ge andra en andra chans.

Sen finns det vissa "försiktighetsåtgärder", så som du skriver med att de som ska arbeta med barn, kolla i registret...

Det finns skillnad på saker och saker..
    Men att dra ALLA över en å samma...varför ska de som kommenterar bara se allt i svart eller vitt..vart är det mitt i mellan då??

• Anonym (Hellman)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-16 09:03:08 följande:

Ehhh, * kriminell = Inte snäll* ??

Hur tänkte du där egentligen? Hade inte sagt nåt om han va pedofil, styckmördare, massmördare...det finns skillnad på saker och ting också. 
    Det är ju inte direkt så att man placeras i ett fängelse, för att sitta å titta in i en vägg strafftiden, man får stöd, behandling...

Inskränkthet är människans värsta bov!

Jo man får visst sitta och titta in i en vägg, eller möjligtvis en TV, strafftiden ut. Om du hamnar på särskild avdelningar. Öpnna anstalter får ju folk kila ner till sjön och bada och fiska och sånt, det går inte jämföra med ett fängelse.
  • Anonym (...)

Hur är du inte kriminell om du suttit inne ? Är du feldömd och har fått skadestånd för det ? 
Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt