• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Traska
    engsan skrev 2016-11-15 11:36:09 följande:

Jaha.... då sitter man här igen, och vet inte hur man ska stå ut med att inte veta!
    Fredagen 11/11 fick vi positivt gravtest, det var vår test dag!
    Enda symptomen var lite lite molvärk, och lite ömma bröst!
    Nu känner jag ingen värk. Brösten är inte ömma längre! Och magen är "dålig"! Som annars är så trög!
    I morse när jag skulle sätta progrestoronet så kom gammal crinone ut med införings "grejen" som var något brunfärgad!
    Känner mig inte det minsta gravid heller.....
    Ska det nu vara så igen att jag har ett till MA? Fick inte vara glad ens en vecka! :(

Jag håller alla tummarna för dig och tycker inte att du ska ge upp hoppet för den här graviditeten än. Att du inte har några symptom så tidigt behöver inte betyda någonting. Vad gäller det bruna så blev det så för mig också när jag använde progesteron. I mitt fall retade nog den där pinnen slemhinnorna, har hört fler som fått ut bruna eller röda progesteronrester och det har inte betytt något.

Har du något tidigt vul bokat?
  • engsan
    Traska skrev 2016-11-16 07:08:42 följande:
    Jag håller alla tummarna för dig och tycker inte att du ska ge upp hoppet för den här graviditeten än. Att du inte har några symptom så tidigt behöver inte betyda någonting. Vad gäller det bruna så blev det så för mig också när jag använde progesteron. I mitt fall retade nog den där pinnen slemhinnorna, har hört fler som fått ut bruna eller röda progesteronrester och det har inte betytt något.

Har du något tidigt vul bokat?
    Hej traska! Hur går det för dig?

Jo att inte ha syptom än skulle inte vart någon grej annars, men jag haft ont i brösten och det nu försvunnit så är det lika som när jag fått MA två ggr förut. Det är det som gör mig fundersam ihop med brunflytning.
    Jo vi har tid för vul den 28/11! Men idag ser jag inget brunt så jag hoppas hoppas hoppas att det ok!
  • engsan
    mommylife skrev 2016-11-15 16:26:26 följande:
    fasen av tråkigt, blir verkligen berörd :(

jag har hypoteros, men tar bara 25 mg levaxin.. egentligen hade jag nog inte behövt käka dessa men tar dom för att pressa ner mitt värde till max..
    jag har även lindrig pco, men grymt regelbunden mens...
    jag ägglossar varje månad.......
    men nu ska det bara klicka ....
    Här äts det levaxin för fullt och ganska kraftig pcos så ägglossning är nog bra om jag lyckas få någon gång om året.
    Har en dotter som kom naturligt, dock tog det 2,5 år att lyckas även då. Hon är dock 11 år nu och jag var betydligt yngre. Idag är det väldigt mkt mer komplicerat att lyckas bli gravid! Har kämpat i fem år nu med bara missfall som resultat! Nu äntligen lyckats bli gravid igen, men som sagt så har jag ingen vidare bra känsla för den!
    Hoppas ni lyckas snart!
  • Traska
    engsan skrev 2016-11-16 07:54:49 följande:
    Hej traska! Hur går det för dig?

Jo att inte ha syptom än skulle inte vart någon grej annars, men jag haft ont i brösten och det nu försvunnit så är det lika som när jag fått MA två ggr förut. Det är det som gör mig fundersam ihop med brunflytning.
    Jo vi har tid för vul den 28/11! Men idag ser jag inget brunt så jag hoppas hoppas hoppas att det ok!
    Det går bra för mig. Jag ska gå på rul om två veckor och börjar bli nervös. Tidigare svårigheter och mf gör nog att den där oron aldrig försvinner riktigt. Jag känner inte så mycket men intalar mig själv att allt är bra, rent statistiskt är det förmodligen det.

Jag hoppas verkligen att du ska slippa ett till ma. Förstår att det blir en tuff väntan på vul. Det är så lurigt det där med symptom, jag upplever mina båda graviditeter som ganska olika på det planet. Men det är klart man blir orolig när symptom kommer och går. 
  • engsan
    Traska skrev 2016-11-16 18:30:01 följande:
    Det går bra för mig. Jag ska gå på rul om två veckor och börjar bli nervös. Tidigare svårigheter och mf gör nog att den där oron aldrig försvinner riktigt. Jag känner inte så mycket men intalar mig själv att allt är bra, rent statistiskt är det förmodligen det.

Jag hoppas verkligen att du ska slippa ett till ma. Förstår att det blir en tuff väntan på vul. Det är så lurigt det där med symptom, jag upplever mina båda graviditeter som ganska olika på det planet. Men det är klart man blir orolig när symptom kommer och går. 
    Ja det är väl så, den ena graviditeten är inte den andra lik! Håller tummar allt går bra på rul!

Jag har just var till en läkare för att diskutera sköldkörteln, när man är gravid. Tsh hade stigit och låg på nästan 6! Så det blev ökning av levaxinet från 75 till 125!
    Blev lite orolig när det bör ligga under 2,5 men å andra sidan måste det ju betyda att det i alla fall händer något där i magen?
  • Traska
    engsan skrev 2016-11-17 15:16:17 följande:
    Ja det är väl så, den ena graviditeten är inte den andra lik! Håller tummar allt går bra på rul!

Jag har just var till en läkare för att diskutera sköldkörteln, när man är gravid. Tsh hade stigit och låg på nästan 6! Så det blev ökning av levaxinet från 75 till 125!
    Blev lite orolig när det bör ligga under 2,5 men å andra sidan måste det ju betyda att det i alla fall händer något där i magen?
    Ja, det borde vara ett gott tecken.

I båda mina graviditeter som gick bra (än så länge och förhoppningsvis) så har TSH skjutit i höjden och jag har fått öka dosen ganska kraftigt. Sist det hände var värdet över 7, men det sjönk snabbt sedan. Det är säkert bara om man går med det länge som det kan påverka i större utsträckning.

Min BM sa att de flesta som äter levaxin måste öka dosen i början av graviditeten.

Jag fick höja från 125-175, låg på den dosen sist också.
  • engsan
    Traska skrev 2016-11-21 07:00:04 följande:
    Ja, det borde vara ett gott tecken.

I båda mina graviditeter som gick bra (än så länge och förhoppningsvis) så har TSH skjutit i höjden och jag har fått öka dosen ganska kraftigt. Sist det hände var värdet över 7, men det sjönk snabbt sedan. Det är säkert bara om man går med det länge som det kan påverka i större utsträckning.

Min BM sa att de flesta som äter levaxin måste öka dosen i början av graviditeten.

Jag fick höja från 125-175, låg på den dosen sist också.
    Jo det sa min oxå, att man måste höja. Men det viste jag ju redan så det var därför jag fick så brottomt att gå lämna prover när jag plussa! Nu är det en vecka kvar till ultraljudet!
    Dagarna går så sakta! Vill bara få det ur världen nu och veta hur det är!
  • mommylife
    engsan skrev 2016-11-21 08:35:17 följande:
    Jo det sa min oxå, att man måste höja. Men det viste jag ju redan så det var därför jag fick så brottomt att gå lämna prover när jag plussa! Nu är det en vecka kvar till ultraljudet!
    Dagarna går så sakta! Vill bara få det ur världen nu och veta hur det är!
    Jag håller tummarna för dej!
    Förstår att du bara vill veta hur det ligger till, så man kan gå vidare liksom...

Idag innan jag åkte till jobbet kom min 5-åring och sa till mig
    - mamma, jag önskar mig en lillasyster i julklapp....

har ÄL nu, så vi får väl se, hoppade pergotime denna månaden så vi får väl se om det kan gå ändå....
    men de sved lite...
  • engsan
    mommylife skrev 2016-11-23 08:33:48 följande:
    Jag håller tummarna för dej!
    Förstår att du bara vill veta hur det ligger till, så man kan gå vidare liksom...

Idag innan jag åkte till jobbet kom min 5-åring och sa till mig
    - mamma, jag önskar mig en lillasyster i julklapp....

har ÄL nu, så vi får väl se, hoppade pergotime denna månaden så vi får väl se om det kan gå ändå....
    men de sved lite...
    Åååå den känslan... när barnet önskar sig ett syskon.
    Min dotter, 10 år. Sa åxå för typ ett år sedan, att varför får hon bara syskon på hennes pappas sida. Att hon tycker att jag borde få en bejbis. Men att det skulle få bli en flicka då för hon har redan två små bröder hos sin pappa! Vad svarar man? Men jag kände sådan sorg, att inte kunna få barn som för henne lät så självklart! Om det ändå vore så enkelt! Jag är lycklig över att jag fick henne i alla fall..... det känns verkligen som ett mirakel!
  • mommylife
    engsan skrev 2016-11-23 09:50:55 följande:
    Åååå den känslan... när barnet önskar sig ett syskon.
    Min dotter, 10 år. Sa åxå för typ ett år sedan, att varför får hon bara syskon på hennes pappas sida. Att hon tycker att jag borde få en bejbis. Men att det skulle få bli en flicka då för hon har redan två små bröder hos sin pappa! Vad svarar man? Men jag kände sådan sorg, att inte kunna få barn som för henne lät så självklart! Om det ändå vore så enkelt! Jag är lycklig över att jag fick henne i alla fall..... det känns verkligen som ett mirakel!
    åh ja!
    du verkar så vis, exakt så jag känner..

men mitt  problem är nog att jag vill för mycket.. jag tänker på det hela tiden..
    tror du att sånt kanpåverka?
    mina barns bvc gav mig ett tips (som kan kanske kan hjälpa andra) bestäm ett datum, (i mitt fall midsommar) och efter det så ska man ta tag i situationen ....
    så nu ska jag slappna av t midsommar sen så ska vi kolla hur vi ska gå vidare..
Svar på tråden Pco och sköldkörteln