mommylife skrev 2016-11-23 11:01:22 följande:
åh ja!
du verkar så vis, exakt så jag känner..
men mitt problem är nog att jag vill för mycket.. jag tänker på det hela tiden..
tror du att sånt kanpåverka?
mina barns bvc gav mig ett tips (som kan kanske kan hjälpa andra) bestäm ett datum, (i mitt fall midsommar) och efter det så ska man ta tag i situationen ....
så nu ska jag slappna av t midsommar sen så ska vi kolla hur vi ska gå vidare..
Vet inte om jag riktigt tror på det där med att vilja för mkt. Vist kan det sätta griller i huvudet och kroppen kan spela en massa spratt. Men, när jag och min förra sambo försökte få barn, tog det 2,5 år innan jag blev gravid med flickan. Hade då vart och sökt hjälp på mödravården för att vi inte blev gravida. Den kvinnan på Mödravården sa åt mig att - sluta tänk på det och skaffa en hundvalp så ska du se att du blir gravid! Efter det tänkte jag att aldrig mer ska jag be om hjälp! Tyckte det var så osmakligt svar av henne även om jag förstår vad hon menade. Jag blev ju till slut gravid spontant men det tog tid!
Nu har vi kämpat i över 5 år....... och jag har fått det konstaterat varför jag har svårt att bli gravid. Det skulle jag vilja tala om för den kvinnan idag om jag ser henne att vissa behöver faktiskt hjälp på riktigt. Det var inte så lätt som att bara få nå annat att tänka på så blir man gravid! Funkar säkert på somliga, men inte för oss som lider av diverse infertilitetshämande syndrom!
Vist kan man sätta datum, men det kan ju åxå leda till stress. Jag skulle säga så här... har man försökt aktivit i ett år, och inte lyckats bli gravid.... sök hjälp för det har man rätt till. Åren går fort, och kommer man till tex vår situation att börja med ivf, så tar allt lång tid! Det kanske sen visar sig att det är hjärnan som krånglar till det för en, eller så är det som för oss, det finns en orsak!
Ursäkta att det blev en hel roman det här :)