• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • engsan
    jooo skrev 2016-11-29 13:58:45 följande:

Hur går det för er gravida ned levaxinbehandling? Jag är så trött på läkarna. Jag har legat högt (för att vara mig) 3,5 vid varje blodprov ca 4 st nu...låg pressat på 0,09 när jag plussade..De höjer bara med 25 mg i taget men de räcker uppenbarligen inte! Nu senast höjde ja på eget bevåg till 50 mg. Har varit dödstrött hela graviditeten trots att ja nu går in i v 17 och man "ska må bra nu".

Hejsan!
    Jag har ju bara hunnit lämna ett prov och var då bara i vecka 6! Men tsh hade farit iväg fort. Låg på ca 2 innan och nu var det på 6!
    För mig höjde dom från 75 till 125 på en gång. Hon sa att förut höjde man ofta lite i taget, men nu visade hon en lista som hon följde från någon endokrinolog där det stod hur mkt levaxinet skulle höjas med beroende på hur tsh låg! Hon menade på att då behöver man oftast bara höja en gång under graviditeten. Har ingen aning hur det stämmer men ska lämna nytt prov v.50 så får vi se!
  • Traska
    engsan skrev 2016-11-29 11:30:22 följande:
    Vi gjorde det första i februari. Det ledde aldrig till någon graviditet. Den gången fick vi även ett befruktat till frysen. Det klarade inte upptiningen så det blev aldrig någon återföring.

Andra försöket gjordes i maj, då fick vi ut 12 fina ägg, men tyvärr fick vi inga spermier från sambon då så alla dom äggen frös vi ner obefruktade. Så andra försöket misslyckades också men vi vet ju inte hur det gått om vi kommit så långt som till återföring.

Detta var nu tredje försöket och nu har vi ju lyckats och hoppas på att få fullborda graviditeten. Vi fick även 4 st till frysen som vi har kvar om det skulle behövas!

Har idag ringt och bokat in ett privat ultraljud i vecka 12, torsdag innan julafton, bara för att gå kolla och få se att allt är ok och kunna njuta av julen sen!
    Åh va härligt att höra, jag blir så glad för din skull, det är verkligen din tur nu. Klokt med ett ultraljud i v. 12, det är värt de där extra hundralapparna.

Har ni hunnit berätta för några eller sparar ni lite på det?

Åldersskillnader märks mest när alla är små, jag har många år mellan mig och ett par syskon men numer märks det inte så mycket, man hinner i kapp varandra.

Jag var på RUL igår och det gick bra. Lite läskigt är det för jag känner inte så mycket, med sonen var det fullt ös i magen vid det här laget, men den här gången ligger moderkakan framför bebisen, så jag känner bara lite fladder då och då.  
  • Traska
    jooo skrev 2016-11-29 13:58:45 följande:

Hur går det för er gravida ned levaxinbehandling? Jag är så trött på läkarna. Jag har legat högt (för att vara mig) 3,5 vid varje blodprov ca 4 st nu...låg pressat på 0,09 när jag plussade..De höjer bara med 25 mg i taget men de räcker uppenbarligen inte! Nu senast höjde ja på eget bevåg till 50 mg. Har varit dödstrött hela graviditeten trots att ja nu går in i v 17 och man "ska må bra nu".

Det är inte säkert att de vill ha ned dig till 0,09 igen, det är väldigt lågt och slår det över kan det bli farligt. 

Jag har också höjt mycket på en gång, från 150 till 175, men så hade jag ett tsh på över 7.

Var försiktig med att experimentera själv!

Jag ligger bra nu men är ändå sjukt trött (somnade strax efter 8 igår och var ändå helt grusig när klockan ringde vid 06), för min del beror det snarare på låga järnvärden. Hur ser ditt järn ut?
  • engsan
    Traska skrev 2016-11-30 06:56:44 följande:
    Åh va härligt att höra, jag blir så glad för din skull, det är verkligen din tur nu. Klokt med ett ultraljud i v. 12, det är värt de där extra hundralapparna.

Har ni hunnit berätta för några eller sparar ni lite på det?

Åldersskillnader märks mest när alla är små, jag har många år mellan mig och ett par syskon men numer märks det inte så mycket, man hinner i kapp varandra.

Jag var på RUL igår och det gick bra. Lite läskigt är det för jag känner inte så mycket, med sonen var det fullt ös i magen vid det här laget, men den här gången ligger moderkakan framför bebisen, så jag känner bara lite fladder då och då.  
    Skönt att höra att rul gick bra!
    Har ni kollat vad det blir denna gång?

Alltså alla våra närmaste vet ju om det, vi har berättat när vi skulle göra ivf. Vi behövde ju en del hjälp, tex med hunden när vi åkte bort och flickan vissa gånger i och med att vi har så långt till kliniken och måsta sova borta. Hade vart svårt att vara hemlig. Fast jag hade nog berättat för mamma och syrran ändå. Jag är en sån som behöver prata. Sen är det några på jobbet som vet. Jag har mått så illa och sprungit på toa så mkt så behövt en del hjälp!
    I övrigt väntar vi fram till jul om det går vägen! Jag har också 11 år mellan mig och syrran!
    Håll tummarna för oss nu. Så nervös!
  • Traska
    engsan skrev 2016-11-30 09:32:42 följande:
    Skönt att höra att rul gick bra!
    Har ni kollat vad det blir denna gång?

Alltså alla våra närmaste vet ju om det, vi har berättat när vi skulle göra ivf. Vi behövde ju en del hjälp, tex med hunden när vi åkte bort och flickan vissa gånger i och med att vi har så långt till kliniken och måsta sova borta. Hade vart svårt att vara hemlig. Fast jag hade nog berättat för mamma och syrran ändå. Jag är en sån som behöver prata. Sen är det några på jobbet som vet. Jag har mått så illa och sprungit på toa så mkt så behövt en del hjälp!
    I övrigt väntar vi fram till jul om det går vägen! Jag har också 11 år mellan mig och syrran!
    Håll tummarna för oss nu. Så nervös!
    Nej, vi tog inte reda på könet den här gången heller, det blir en överraskning.

Vad härligt att du har fått må illa ändå, det ska ju vara ett gott tecken. Så har jag försökt tänka när illamåendet har varit som värst :)

Håller tummarna! Jul är inte långt borta!
  • engsan
    Traska skrev 2016-11-30 20:08:59 följande:
    Nej, vi tog inte reda på könet den här gången heller, det blir en överraskning.

Vad härligt att du har fått må illa ändå, det ska ju vara ett gott tecken. Så har jag försökt tänka när illamåendet har varit som värst :)

Håller tummarna! Jul är inte långt borta!
    Ja jag önskade ju mig illamående för att känna mig gravid... å det har jag fått känna på nu sista veckorna. Hoppas det inte håller i sig lika länge som när jag vänta flickan.... Huh!
    Men nu ska jag inte gnälla! Kan Målilla 9 månader bara det går vägen nu! :)
    Dom ringde från kliniken och gratulera i dag och frågade lite hur det var. Det kändes roligt att dom kollar upp lite så här efter!
  • Gweny
    engsan skrev 2016-11-28 11:01:59 följande:

Idag fick vi se vår lilla böna!

12 mm lång med fint tickande hjärta!

Åhh engsan, så glad jag blir att läsa detta!! Tänkt på dig så. Grattis!!!

När har du BF?

Lycka till ni andra nya som kämpar! Har själv efter en massa problem lyckats få en liten via IVF.

Om intresse finns så ligger min blogg kvar om våran resa.

drakbarnet.blogspot.se
  • engsan
    Gweny skrev 2016-12-05 06:50:16 följande:
    Åhh engsan, så glad jag blir att läsa detta!! Tänkt på dig så. Grattis!!!

När har du BF?

Lycka till ni andra nya som kämpar! Har själv efter en massa problem lyckats få en liten via IVF.

Om intresse finns så ligger min blogg kvar om våran resa.

drakbarnet.blogspot.se
    Tack gweny
    Har ännu svårt att tro det, men har bokat in ett till ultraljud 22 dec och om det visar att allt är ok så kan jag nog börja känna mig gravid på riktigt!

Det är beräknat till 14 juli enligt kliniken!
    Vecka 9 nu och mår illa till och från hela dagarna. Värst från morgon och fram till eftermiddag, sen oftast bättre på kvällen!
    Kram och håll tummarna några veckor till, nojar mig hela tiden att något gått fel efter vulet.... (lite knäpp man är)
  • Hannama88

Liten uppdatering.

Varit på ultraljud och vi kommer få en son!

V.21 nu och lillen verkar trivas bra där inne, sparkar och lever rövare.

Stort grattis till er som lyckats sedan sist jag skrev, och ni andra, ge inte upp! Det är så värt kampen.

• engsan
    Hannama88 skrev 2016-12-12 23:33:03 följande:

Liten uppdatering.

Varit på ultraljud och vi kommer få en son!

V.21 nu och lillen verkar trivas bra där inne, sparkar och lever rövare.

Stort grattis till er som lyckats sedan sist jag skrev, och ni andra, ge inte upp! Det är så värt kampen.

Stort grattis :)
    Själv är jag äntligen gravid, vecka 10! Känns som att tiden står still! Fruktansvärt illamående hela dygnet i princip, men vad gör det, om detta nu får gå hela vägen!
    God jul till dig och killa killen i magen!
Svar på tråden Pco och sköldkörteln