• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • engsan

Idag fick vi se vår lilla böna!
    12 mm lång med fint tickande hjärta!

• mommylife
    engsan skrev 2016-11-28 11:01:59 följande:

Idag fick vi se vår lilla böna!
    12 mm lång med fint tickande hjärta!

Är de sant????

Grattis
    Massa kärlek
  • engsan
    mommylife skrev 2016-11-28 11:41:12 följande:
    Är de sant????

Grattis
    Massa kärlek
    Det är tydligen sant! Men har nog inte riktigt förstått det ännu! Jag var så otroligt tveksam så det känns ofattbart! Några kritiska veckor nu att vänta ut men hoppet börjar stiga att det ska gå vägen denna gång!
  • mommylife
    engsan skrev 2016-11-28 12:34:11 följande:
    Det är tydligen sant! Men har nog inte riktigt förstått det ännu! Jag var så otroligt tveksam så det känns ofattbart! Några kritiska veckor nu att vänta ut men hoppet börjar stiga att det ska gå vägen denna gång!
    Jag är riktigt glad för din skull.
    En fråga om Ivf, varför väljer man ett försök eller 3 försök ? Vad avgör typ
  • engsan
    mommylife skrev 2016-11-28 19:59:09 följande:
    Jag är riktigt glad för din skull.
    En fråga om Ivf, varför väljer man ett försök eller 3 försök ? Vad avgör typ
    Tack :)
    Alltså det beror väl lite på hur situationen ser ut.
    I vårt fall fick vi finansierad ivf via landstinget. Då är det tre färskförsök med tillhörande frysåterföringar som gäller!
    Därefter får man bekosta själv.
    Om man själv finansierar det hela, vilket skulle bli aktuellt i ert fall, så har dom flesta kliniker ett paketpris, dvs om du köper tre försök på en gång så tjänar du lite än att köpa per gång. Har du tur så kan det ju lyckas på första. Men ofta krävs det några försök och då är ju paketet lönsamt. Men det är ju upp till var och en att avgöra! Antar att det var det du tänkte på??
  • mommylife
    engsan skrev 2016-11-28 20:22:33 följande:
    Tack :)
    Alltså det beror väl lite på hur situationen ser ut.
    I vårt fall fick vi finansierad ivf via landstinget. Då är det tre färskförsök med tillhörande frysåterföringar som gäller!
    Därefter får man bekosta själv.
    Om man själv finansierar det hela, vilket skulle bli aktuellt i ert fall, så har dom flesta kliniker ett paketpris, dvs om du köper tre försök på en gång så tjänar du lite än att köpa per gång. Har du tur så kan det ju lyckas på första. Men ofta krävs det några försök och då är ju paketet lönsamt. Men det är ju upp till var och en att avgöra! Antar att det var det du tänkte på??
    Japp!
    Men engsan visst hade du en flicka, får man hjälp ändå via landsting ?
    Undrar vilka som väljer ett försök och varför .,
  • engsan
    mommylife skrev 2016-11-28 22:13:30 följande:
    Japp!
    Men engsan visst hade du en flicka, får man hjälp ändå via landsting ?
    Undrar vilka som väljer ett försök och varför .,
    Ja både jag och min sambo har ett varsitt barn, men vi har inget gemensamt barn och därmed får vi finansierat ivf:en!
    Börjar kännas sent nu att få barn igen. Min dotter blir 11 och sambons son fyller 20 och har fått eget barn nyligen!
    Angående försöken så måste man kanske ha en träff med kliniken och göra en bedömning vad man man har för chanser. Men vi skulle nog tagit "trepack" om vi betalat för det själv!
  • mommylife
    engsan skrev 2016-11-29 09:05:48 följande:
    Ja både jag och min sambo har ett varsitt barn, men vi har inget gemensamt barn och därmed får vi finansierat ivf:en!
    Börjar kännas sent nu att få barn igen. Min dotter blir 11 och sambons son fyller 20 och har fått eget barn nyligen!
    Angående försöken så måste man kanske ha en träff med kliniken och göra en bedömning vad man man har för chanser. Men vi skulle nog tagit "trepack" om vi betalat för det själv!
    Ok, tack för informationen! Får jag fråga hur många försök ni har gjort med IVF, eller detta är att första?
  • engsan
    mommylife skrev 2016-11-29 10:55:23 följande:
    Ok, tack för informationen! Får jag fråga hur många försök ni har gjort med IVF, eller detta är att första?
    Vi gjorde det första i februari. Det ledde aldrig till någon graviditet. Den gången fick vi även ett befruktat till frysen. Det klarade inte upptiningen så det blev aldrig någon återföring.

Andra försöket gjordes i maj, då fick vi ut 12 fina ägg, men tyvärr fick vi inga spermier från sambon då så alla dom äggen frös vi ner obefruktade. Så andra försöket misslyckades också men vi vet ju inte hur det gått om vi kommit så långt som till återföring.

Detta var nu tredje försöket och nu har vi ju lyckats och hoppas på att få fullborda graviditeten. Vi fick även 4 st till frysen som vi har kvar om det skulle behövas!

Har idag ringt och bokat in ett privat ultraljud i vecka 12, torsdag innan julafton, bara för att gå kolla och få se att allt är ok och kunna njuta av julen sen!
  • jooo

Hur går det för er gravida ned levaxinbehandling? Jag är så trött på läkarna. Jag har legat högt (för att vara mig) 3,5 vid varje blodprov ca 4 st nu...låg pressat på 0,09 när jag plussade..De höjer bara med 25 mg i taget men de räcker uppenbarligen inte! Nu senast höjde ja på eget bevåg till 50 mg. Har varit dödstrött hela graviditeten trots att ja nu går in i v 17 och man "ska må bra nu".

Svar på tråden Pco och sköldkörteln