• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • engsan
    Traska skrev 2017-01-08 20:14:20 följande:
    Jag tror inte att det är någon fara, men jag förstår din oro och hade nog övervägt att kolla upp det, mest för att kunna släppa det. Kan du inte kolla om du kan få göra KUB? Det erbjuds alla i mitt landsting så jag har gjort det mest för ultraljudets skull.

Jag kände mig lite öm mellan benen, tittade efter med spegel och kände försiktigt med ett finger, det lilla började jag blöda av. Har hänt flera gånger så nu vågar jag inte känna mer. Slemhinnorna är nog ganska känsliga just nu. :)
    Känns bättre idag, har inte kommit något alls. Varken rött eller brunt! Ska ringa bm ändå i morgon bara för att rådfråga om det!

Alltså kub fick vi inte i vårt landsting. Jo om vi bekostade det själva. Däremot fostervattensprov får vi göra. Men jag känner att jag inte vill göra det om det inte finns en anledning att misstänka fel. Kub hade vi annars bekostat själva men vi måste då till ett annat län då dom inte utför det här. Sjukt egentligen med tanke på hur enkelt det är! Dvs vi måste åka 45 mil enkel väg dit vi gjorde ivfen för kub. Enligt ultrat var det dom mäter i nacken så tunt och fint att hon sa att det gör att man misstänker inte downs tex men man vet ju inget om andra sjukdommar då! Svårt! Har du gjort fostervattensprov?
  • Traska
    engsan skrev 2017-01-08 22:00:04 följande:
    Känns bättre idag, har inte kommit något alls. Varken rött eller brunt! Ska ringa bm ändå i morgon bara för att rådfråga om det!

Alltså kub fick vi inte i vårt landsting. Jo om vi bekostade det själva. Däremot fostervattensprov får vi göra. Men jag känner att jag inte vill göra det om det inte finns en anledning att misstänka fel. Kub hade vi annars bekostat själva men vi måste då till ett annat län då dom inte utför det här. Sjukt egentligen med tanke på hur enkelt det är! Dvs vi måste åka 45 mil enkel väg dit vi gjorde ivfen för kub. Enligt ultrat var det dom mäter i nacken så tunt och fint att hon sa att det gör att man misstänker inte downs tex men man vet ju inget om andra sjukdommar då! Svårt! Har du gjort fostervattensprov?
    Hur har det gått?

Jag har aldrig gjort fvp, har aldrig varit på tal, hade nog inte vågat med tanke på riskerna, om jag inte på allvar misstänkte svåra sjukdomar hos barnet.

45 mil är lite väl långt, konstigt att inte ha det alls i ett landsting.

Hoppas att det känns bättre nu iaf. :)
  • engsan
    Traska skrev 2017-01-16 19:48:16 följande:
    Hur har det gått?

Jag har aldrig gjort fvp, har aldrig varit på tal, hade nog inte vågat med tanke på riskerna, om jag inte på allvar misstänkte svåra sjukdomar hos barnet.

45 mil är lite väl långt, konstigt att inte ha det alls i ett landsting.

Hoppas att det känns bättre nu iaf. :)
    Tack jo det har gått bra!
    Kom inget mer blod efter det den där kvällen!
    Fått tid för rul 16 feb, känns som en evighet dit.
    Men det är jobbiga veckor detta, finns liksom inget som riktigt bekräftar att allt är ok. Mår ännu illa vid ansträngning men i övrigt mår jag mkt bättre nu. Längtar efter sparkar så man vet att det händer något. Inbillat mig två ggr på en vecka nu att jag kännt litet fladder där inne men om det är pyret som rör sig eller inte vet jag ju inte säkert! Är ju så tidigt ännu! 14+4 idag
  • engsan

I måndags fick jag höra lillens hjärtljud för första gången! Efter en tids oro, efter blödning och när dom få symptomen jag haft avtagit så gav det mig ett sådant lugn!
    Nu tror jag faktiskt att jag kan börja slappna av och njuta av graviditeten! :)

• mommylife
    engsan skrev 2017-02-01 14:43:13 följande:

I måndags fick jag höra lillens hjärtljud för första gången! Efter en tids oro, efter blödning och när dom få symptomen jag haft avtagit så gav det mig ett sådant lugn!
    Nu tror jag faktiskt att jag kan börja slappna av och njuta av graviditeten! :)

Grattis grattis <3
  • engsan

När man äntligen fick vara glad åt graviditeten vi kämpat för så länge så fick jag idag det värsta beskedet jag någonsin fått!
    Jag har elakartad cancer i sköldkörteln!
    Allt rasar samman och jag vet inte hur jag ska ta mig vidare! Så arg på vården som inte kollat upp den tidigare. Men vad hjälper det!
    Jag har cancer!!!!!!! :(

• mommylife
    engsan skrev 2017-02-02 19:29:07 följande:

När man äntligen fick vara glad åt graviditeten vi kämpat för så länge så fick jag idag det värsta beskedet jag någonsin fått!
    Allt rasar samman och jag vet inte hur jag ska ta mig vidare! Så arg på vården som inte kollat upp den tidigare. Men vad hjälper det!

Va fasen säger du?
    Inte klokt ? Hur upptäcktes detta ?
  • mommylife
    engsan skrev 2017-02-02 19:29:07 följande:

Min syster har en stor klump på sköldkörtel som ska röntgas
  • engsan
    mommylife skrev 2017-02-03 14:19:06 följande:
    Min syster har en stor klump på sköldkörtel som ska röntgas
    Har haft svullen sköldkörtel i fyra år. Och de har aldrig kollat upp den. När jag fl ev gravid fick jag gå till en läkare via mödravården just pga sköldkörteln som jag medicinerar för.
    Då ifrågasatte jag om man inte ska kolla upp den då det görs i vissa län. Hon skickade remiss och nu i måndags var jag dit och gjorde ultraljud på körteln och det visade sig att jag hade flera förstorade lymfkörtlar kring den. Hon gjorde en biopsi på en gång och igår kom domen.
    Idag ringde som upp från cancer mottagningen för att ge mig en tid till samtal. Hon lugnade mig i alla fall med att jag har den "snällaste" varianten av dom elaka!

Så arg på mig själv att jag inte frågat tidigare om kontroll och arg på vården att det inte göra på rutin!
    ALLA bör kolla sina förstorade sköldkörtlar, det vet jag nu med erfarenhet!
    Graviditeten vet jag inte hur man ställer sig till men tror den går att fullfölja!
  • menåååh

Det finns ett samband mellan pco och hypotyreos mm. Googla på zinkbrist.

Ts, det finns en risk att din mor hade zinkbrist när hon väntade dig pga. din underutvecklade sköldkörtel. Samma sak kan ligga bakom medfödd diabetes.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln