• Lillyros

Pergotime start sep 2014?

Hej!
    Ska börja på första pergotime kur nu i sep, finns det fler som vill följas åt?
    Har en flicka på 4 år...har försökt nu i två år snart att bli gravid, med ett missfall i maj 2013!

• Svar på tråden Pergotime start sep 2014?
  • Gweny

Verkar så otroligt olika, vissa läkare säger att man inte får göra några i rad, utan högst varann. läste precis om en som bara fick ta 2 kurer i rad för sin läkare...

Ska börja min 3e nu, blir intressant vad min läkare kommer säga på vårat möte, om det inte tar sig denna gången heller... fortsätta med fler kurer, börja med sprutor, kö till IVF, och oavsett alternativen så har jag spolning kvar.

• Solros78
    Armin15 skrev 2014-10-13 14:43:02 följande:

Tecken på att du kanske är Överstinulerad? ?

Det är det som oroar mig! Vill ju inte behöva hoppa över denna månad pga det, speciellt inte som läkaren från början menade att vi skulle köra pergo varannan månad men sen ändrade sig till två i rad.
  • Solros78
    Armin15 skrev 2014-10-13 14:41:01 följande:

Vart i fass hittade du infot? Tror också det är individuellt men statistiken måste väl visa ett avvik annars skulle dem väl inte satt begränsat antal kurer ?

6 försök låter ändå rättvist o bra.

Från fass för vårdpersonal:

1 tablett à 50 mg dagligen i 5 dagar. Om patienten har blödningar startas behandlingen på eller omkring femte cykeldagen och i annat fall när som helst.

Om ovulation inte synes ha inträffat efter första behandlingskuren, ges vid nästa kur 2 tabletter à 50 mg dagligen i 5 dagar. Denna startas tidigast 1 månad efter den första. Ytterligare ökning av dos ska inte ske. De flesta patienter, som svarar på behandlingen, gör detta redan under första kuren.

Tre kurer anses som ett adekvat behandlingsförsök. Om ovulatorisk blödning inte då har inträffat, bör diagnosens riktighet på nytt övervägas. För att få regelbunden ovulation, bör kurerna startas på samma cykeldag, dvs ungefär den femte.

Det är väsentligt att poängtera betydelsen av att coitus sker vid för konception gynnsam tidpunkt. Om inte konception skett efter tre ovulatoriska cykler, bör inte ytterligare kurer försökas.
  • Solros78

Mer från fass:

Som en försiktighetsåtgärd bör klomifen normalt inte användas mer än 6 behandlingscykler.

• Lillyros

Ok...jag som ville testa imorgon igen! För stt vara säker:)

Solros78 skrev 2014-10-13 14:51:02 följande:

Nej då är det inget fel. Läs bruksanvisningen. Gubben är kvar i något dygn eller mer för att man inte ska testa mer samma cykel.

• Solros78
    Lillyros skrev 2014-10-13 15:17:35 följande:

Ok...jag som ville testa imorgon igen! För stt vara säker:)

Då får du köpa de rosa, utan dubbelindikator.
  • Solros78

Suck känns som världens älflytningar nu. Vet ju inte vad jag ska tro. Borde jag försökt få läkartid tidigare än torsdag? Kan man få äl så tidigt som typ cd 10-12 med pergo?

Jag vet att flytningarna brukar komma några dagar före utslag, 2-3-4 dagar före. Men det verkar ändå tidigt? Och eftersom vi inte vågar sex innan ändå så känns det kanske onödigt att köra ältester före vul?

• Lilltrollet

Bim -10 och jag känner mig så deppig. Typ säker på att det inte är nåt plus samtidigt som jag inte kan sluta hoppas :/

• Gweny

Boomsan>> tråkigt! Men brukar du ha oregelbundna cykler? Jag fick så några gånger, visade sig att min kropp strula och gav långa konstiga cykler. Alltid haft punktliga förr. Men senaste 1,5 året har dem strulat.

Själv har inte mensen kommit ännu... så irriterande att bara gå och vänta på den.  Vill komma igång med nya kuren nu istället.

Svar på tråden Pergotime start sep 2014?