• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Brumma
    Anonym (ms m) skrev 2014-09-18 22:06:32 följande:
    Men din bonus mamma har inte haft några åsikter om att du lägger ut bilder där hennes barn ingår, eller?
    Nej det har hon inte. Men eftersom det ställs hypotetiska frågor till mig så undrar jag ändå - hur skulle bonus uppleva det om jag stängde enbart henne ute? Hennes känslor går före hennes mammas och jag skulle faktiskt skita i om mamman bad mig att inte lägga upp de bilder jag har med henne på - eftersom mamman själv lägger upp bilder. Hade mamman däremot varit av åsikten att bonus inte skulle finnas på nätet alls (eftersom hon är tonåring så lägger hon upp bilder själv samt godkänner själv det jag lägger upp - men tidigare när hon var yngre) så hade vi hamnat i en annan situation och jag hade självklart funderat över mammans åsikt. Om jag följt den är jag dock inte helt säker på eftersom jag faktiskt lever med hennes andra förälder och vad han anser slår - för mig - högre. Det samt att jag vill behandla henne som mina egna barn gör att det inte är säkert att jag valt att utesluta henne på ett så tydligt sätt enbart pga mamman. Andra faktorer väger in som jag värderar högre.
  • vampyria2

Du kan inte känna att det är skönt att hon verkar gilla dina barn så pass mycket att hon lägger ut dem där? Och att du faktiskt får se vad de sysslar med när de är hos dem? Jag tycker det är kanon skönt när min sons bonusmamma gör det då får jag en lite bättre bild på vad de gör som sagt

• Brumma
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-19 06:49:26 följande:
    Jag antar att biomamman i ditt fall är OK med att du lägger ut hennes barn, då är det naturligtvis OK. Att det är smaklöst/ dålig smak och dåligt omdöme står för mig och är en värderingsfråga så klart.
    Däremot i Ts fall tycker jag att det är ytterst respektlöst av bonusmamman att mot biomammans vilja lägga ut barn till vilka hon varken är förälder eller vårdnadshavare till. Visar man respekt så blir man oftast också respekterad och vice versa.
    En bonusmamma är inte en förälder men i bästa fall en klok vuxen, dessutom är en bonusmamma helt utbytbar till skillnad från den biologiska mamman. 
    Jag svarade precis anonym (ms m) där jag tog upp ungefär samma frågeställning.

Jag anser det fortfarande inte självklart att mammans vilja går före allt annat. Det finns flera faktorer som spelar in och JA, jag personligen tycker det är högst relevant för frågan vad TS anser i övrigt om publicerandet av bilder. Jag anser även att relationen bonusförälder/bonusbarn spelar in eftersom jag, till skillnad från dig, inte anser att en bonusförälder måste ses som utbytbar. Min bonus ser mig som en av sina tre föräldrar (men ja, jag är medveten om att jag inte är hennes mamma, inte heller vill jag på ngt sätt ta över den rollen) och har mig angiven som mamma på Facebook. Hon "uppvaktar" på mors dag och vi har under åren utvecklat en relation som står inte är beroende av hennes föräldrar.
  • Anonym (ms m)
    Brumma skrev 2014-09-19 07:51:37 följande:

Nej det har hon inte. Men eftersom det ställs hypotetiska frågor till mig så undrar jag ändå - hur skulle bonus uppleva det om jag stängde enbart henne ute? Hennes känslor går före hennes mammas och jag skulle faktiskt skita i om mamman bad mig att inte lägga upp de bilder jag har med henne på - eftersom mamman själv lägger upp bilder. Hade mamman däremot varit av åsikten att bonus inte skulle finnas på nätet alls (eftersom hon är tonåring så lägger hon upp bilder själv samt godkänner själv det jag lägger upp - men tidigare när hon var yngre) så hade vi hamnat i en annan situation och jag hade självklart funderat över mammans åsikt. Om jag följt den är jag dock inte helt säker på eftersom jag faktiskt lever med hennes andra förälder och vad han anser slår - för mig - högre. Det samt att jag vill behandla henne som mina egna barn gör att det inte är säkert att jag valt att utesluta henne på ett så tydligt sätt enbart pga mamman. Andra faktorer väger in som jag värderar högre.

Men summan av kardemumman är att din bonus mamma inte har några problem med dina bilder. Sen att du har attityden - skit i mamman - det får stå för dig. Man kan va schysst mot både barn och mamma.
  • Brumma
    Anonym (ms m) skrev 2014-09-19 10:50:28 följande:
    Men summan av kardemumman är att din bonus mamma inte har några problem med dina bilder. Sen att du har attityden - skit i mamman - det får stå för dig. Man kan va schysst mot både barn och mamma.
    Jag har inte attityden "skit i mamman" - men jag skulle kanske ha det om hon särbehandlade mig och krävde saker som inte enbart är hennes att besluta. Som sagt har bonus en förälder till som jag för diskussion med. De är inte alltid överens om saker, däremot är jag oftast överens med min man. Tex vad gäller uppfostran och ansvar. Där har vårdnadshavarna naturligtvis en hel del att säga till om. Däremot skulle varken jag eller pappan låta mamman besluta vad vi har för regler i vårt hem eftersom vi ligger så lång ifrån hennes sätt.

Man kan väl såga att jag är sjysst mot mamman så länge det är sjysst tillbaka. För tillfället har hon överskridit alltför många gränser för att jag skall göra ngt "extra" än att vara trevlig om vi möts, så hennes inflytande över mitt liv har jag minskat till ett minimum. Respekt föder respekt, svårare än så är det inte.
  • BioBonus

Först och främst lyssnar jag på min man, bonus pappa, vad som är OK för honom. Är han OK med att jag lägger ut bilder på alla våra barn, inklusive hans, så gör jag det.
    Är mamman inte OK med det så får hon ta den diskussionen med min man. Kommer de överens om att inte lägga ut bilder på barnen så gör inte jag det heller. Kommer de inte överens så är det min makes ställningstagande som gäller i vår familj.

• Anonym (ms m)
    Brumma skrev 2014-09-19 12:30:49 följande:

Jag har inte attityden "skit i mamman" - men jag skulle kanske ha det om hon särbehandlade mig och krävde saker som inte enbart är hennes att besluta. Som sagt har bonus en förälder till som jag för diskussion med. De är inte alltid överens om saker, däremot är jag oftast överens med min man. Tex vad gäller uppfostran och ansvar. Där har vårdnadshavarna naturligtvis en hel del att säga till om. Däremot skulle varken jag eller pappan låta mamman besluta vad vi har för regler i vårt hem eftersom vi ligger så lång ifrån hennes sätt.

Man kan väl såga att jag är sjysst mot mamman så länge det är sjysst tillbaka. För tillfället har hon överskridit alltför många gränser för att jag skall göra ngt "extra" än att vara trevlig om vi möts, så hennes inflytande över mitt liv har jag minskat till ett minimum. Respekt föder respekt, svårare än så är det inte.

Mm, respekt ja.
  • Brumma
    Anonym (ms m) skrev 2014-09-19 13:43:03 följande:
    Mm, respekt ja.
    Ja?

När man får veta efter flera år att den ömsesidiga respekten man trott man haft har varit falsk från ena sidan så börjar man tappa respekten för den personen. När man inser att ngn pratat skit bakom ryggen på en och försökt förstöra (här då ett försök att förstöra mun relation med bonus) så tröttnar man tillslut. Om sedan personen man fortfarande försöker bemöta med respekt börjar ge sig på ens barn - då försvinner även den sista lilla respekten. Så ja - jag respekterar henne inte längre, inte efter att hon slutligen gick för långt.
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-19 17:29:10 följande:
    Ja?

När man får veta efter flera år att den ömsesidiga respekten man trott man haft har varit falsk från ena sidan så börjar man tappa respekten för den personen. När man inser att ngn pratat skit bakom ryggen på en och försökt förstöra (här då ett försök att förstöra mun relation med bonus) så tröttnar man tillslut. Om sedan personen man fortfarande försöker bemöta med respekt börjar ge sig på ens barn - då försvinner även den sista lilla respekten. Så ja - jag respekterar henne inte längre, inte efter att hon slutligen gick för långt.
    Jaha, du har tappat respekten för biomamman och därför lägger du alltså bilder på hennes barn på nätet. Det verkar nästan som om du håller på att tappa respekten för dig själv också.
  • Brumma
    BioBonus skrev 2014-09-19 13:06:05 följande:

Först och främst lyssnar jag på min man, bonus pappa, vad som är OK för honom. Är han OK med att jag lägger ut bilder på alla våra barn, inklusive hans, så gör jag det.
    Är mamman inte OK med det så får hon ta den diskussionen med min man. Kommer de överens om att inte lägga ut bilder på barnen så gör inte jag det heller. Kommer de inte överens så är det min makes ställningstagande som gäller i vår familj.

Precis så...
Svar på tråden Hans nya