• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Brumma
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-19 17:36:25 följande:
    Jaha, du har tappat respekten för biomamman och därför lägger du alltså bilder på hennes barn på nätet. Det verkar nästan som om du håller på att tappa respekten för dig själv också.
    HUR fick du det till att jag lägger ut bilder på bonus pga att jag tappat respekten för mamman? Nu vred du till det lite va?

Nejdå, jag har inte tappat respekten för mig själv, snarare så har jag valt att stå upp för mig och min familj och inte lägga mig platt jämt..
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-19 20:12:12 följande:
    HUR fick du det till att jag lägger ut bilder på bonus pga att jag tappat respekten för mamman? Nu vred du till det lite va?

Nejdå, jag har inte tappat respekten för mig själv, snarare så har jag valt att stå upp för mig och min familj och inte lägga mig platt jämt..

Nu vet jag ju inte hur det förhåller sig i ditt fall. Tycker biomamman att det är Ok att du lägger ut bilder? Fine!

Är det så att biomamman inte vill att du skall lägga ut bilder men du gör det i alla fall så sänker du både dig själv och din familj.

• Brumma
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-19 21:25:55 följande:

Nu vet jag ju inte hur det förhåller sig i ditt fall. Tycker biomamman att det är Ok att du lägger ut bilder? Fine!

Är det så att biomamman inte vill att du skall lägga ut bilder men du gör det i alla fall så sänker du både dig själv och din familj.

Vi har, som sagt, totalt olika åsikter angående om en person ensam skall få styra.
  • Anonym (ms m)
    Brumma skrev 2014-09-19 17:29:10 följande:

Ja?

När man får veta efter flera år att den ömsesidiga respekten man trott man haft har varit falsk från ena sidan så börjar man tappa respekten för den personen. När man inser att ngn pratat skit bakom ryggen på en och försökt förstöra (här då ett försök att förstöra mun relation med bonus) så tröttnar man tillslut. Om sedan personen man fortfarande försöker bemöta med respekt börjar ge sig på ens barn - då försvinner även den sista lilla respekten. Så ja - jag respekterar henne inte längre, inte efter att hon slutligen gick för långt.

Men nu handlar inte tråden om dig. Utifrån ts kan jag tänka mig att det är svårt att ha förtroende. Och när jag läser alla scenarion du målar upp där barnen tar skada av att inte vara med på en bild så kan jag se andra scenarion där en mamma har helt rätt i att önska att vederbörande inte lägger ut bilder på hennes barn.

Vem vet, kanske har du mer gemensamt med ts än du vill tro, med tanke på att ni båda har haft någon som gått bakom ryggen på er.
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-19 21:29:53 följande:
    Vi har, som sagt, totalt olika åsikter angående om en person ensam skall få styra.
    Ja du skall verkligen inte styra vad som är OK och inte Ok när det gäller andras barn. Och är det så att föräldrarna (pappan och biomamman) har olika åsikter borde du faktiskt ha den goda smaken och det goda omdömet  att stå utanför.

Nu finns det som jag sagt tidigare inga bonusmorsor i mitt liv eftersom jag lever med mina barns far så jag talar inte i egen sak. Men jag tycker verkligen det är förfärligt lågt/smaklöst/brist på stil /wt  att lägga ut andras barn på nätet mot en förälders vilja.
  • Anonym (skål)
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-19 21:43:08 följande:

Ja du skall verkligen inte styra vad som är OK och inte Ok när det gäller andras barn. Och är det så att föräldrarna (pappan och biomamman) har olika åsikter borde du faktiskt ha den goda smaken och det goda omdömet  att stå utanför.

Nu finns det som jag sagt tidigare inga bonusmorsor i mitt liv eftersom jag lever med mina barns far så jag talar inte i egen sak. Men jag tycker verkligen det är förfärligt lågt/smaklöst/brist på stil /wt  att lägga ut andras barn på nätet mot en förälders vilja.

Jag håller faktiskt med. Ungefär i stil med att vaccinera någon annans barn mot förälderns vilja eller göra hål i öronen på det.

Och sedan är det också så att bara för att man rent juridiskt kan göra något så innebär det inte att det är lämpligt att göra det.
  • Anonym (skål)

Folk har inte riktigt greppat vilken stor grej det är att lägga upp foton på barn på nätet. De tror att det är helt harmlöst (vilket det också är för majoriteten av barn) när det i själva verket är förknippat med en massa risker (för vissa olyckliga). Vem vet om barnet i framtiden kommer att tvingas l

• Anonym (skål)

Folk har inte riktigt greppat vilken stor grej det är att lägga upp foton på barn på nätet. De tror att det är helt harmlöst (vilket det också är för majoriteten av barn) när det i själva verket är förknippat med en massa risker (för vissa olyckliga). Vem vet om barnet i framtiden kommer att tvingas leva under hot, blir en framtida megakändis, kanske en efterlyst brottsling, genomgår könsbyte, blir en eremit som inte vill vara offentlig, ja precis vad som helst som man inte på förhand kan räkna ut?? Ovanligt kanske men ändå. Man leker med andra människors liv när man publicerar bilder på dem på nätet utan tillstånd. Och det värsta är att man leker med människor som inte ens är kapabla att föra sin talan.

Ni som lägger upp bilder på era egna och andras barn på nätet, hur kommer ni kunna förklara för dem om det kommer en dag när något av dessa barn ställer er mot väggen för det ni gjort? Kommer ni fortfarande kunna stå för det ni gjort även om ni råkat förstöra någons liv med era handlingar? För ni kan inte påstå att ni inte visste. Vad kommer ni i så fall att säga?

• Brumma
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-19 21:43:08 följande:

Stå utanför? Jag tar överhuvudtaget inga diskussioner med mamman. Det är pappans "jobb". Om de - mot förmodan - är överens om en sak så följer jag naturligtvis deras överenskommelse. Är de inte överens följer jag pappans "vilja" eftersom den slår högre i vår familj än mammans.

Däremot för jag naturligtvis diskussioner med min man angående barnen - vilket man gör i varje normal familj. Vill han diskutera sitt barn med mig så är det hans beslut. Inte mammans och definitivt inte ditt. Eftersom jag är med och uppfostrar henne lika mkt som pappan - mer, eftersom hon under åren tytt sig till mig, så är jag naturligtvis även med och "styr" över vad som är ok eller inte. Hon kanske inte är mitt biologiska barn, men hon ingår i min familj och vi lever ibland tillsammans - SJÄLVKLART är jag med och "styr"...

Vi kommer inte längre i den här diskussionen. Det spelar ingen roll hur smaklöst du anser det vara - jag håller helt enkelt inte med dig och jag kommer inte att ändra åsikt hur mkt du än vill påvisa att jag har fel.
  • Brumma
    Anonym (ms m) skrev 2014-09-19 21:37:20 följande:
    Men nu handlar inte tråden om dig. Utifrån ts kan jag tänka mig att det är svårt att ha förtroende. Och när jag läser alla scenarion du målar upp där barnen tar skada av att inte vara med på en bild så kan jag se andra scenarion där en mamma har helt rätt i att önska att vederbörande inte lägger ut bilder på hennes barn.

Vem vet, kanske har du mer gemensamt med ts än du vill tro, med tanke på att ni båda har haft någon som gått bakom ryggen på er.
    Nej, tråden handlar inte om mig men när det är hur jag skulle göra och inte bonusmamman i tråden så måste jag naturligtvis utgå ifrån mig själv?

Jag förstår inte varifrån du får att det MÅSTE vara så som jag beskriver det. Jag har aldrig skrivit att det inte kan vara scenarion där mamman har rätt. Du har redan bestämt vad jag menar men jag vore tacksam om du ville låta bli att läsa in saker jag inte skriver.

Det KAN vara situationer där mamman har rätt. Det KAN vara situationer där mamman INTE har rätt. Ngt annat har jag aldrig skrivit.

Vi vet inte hur just TS situation i övrigt ser ut och det enda jag sagt om TS situation är att jag skulle vilja veta mer för att kunna göra en moralisk bedömning.

Jag kommer lämna tråden nu eftersom jag med "mum" inte verkar kunna komma vidare i diskussionen och med dig verkar det som om du tillskriver mig åsikter jag inte har. Vilket är rätt så irriterande. Jag borde inte behöva "försvara" ngt jag aldrig sagt.
Svar på tråden Hans nya