• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Gung Ho
    Anonym (skål) skrev 2014-09-19 22:06:34 följande:

Folk har inte riktigt greppat vilken stor grej det är att lägga upp foton på barn på nätet. De tror att det är helt harmlöst (vilket det också är för majoriteten av barn) när det i själva verket är förknippat med en massa risker (för vissa olyckliga). Vem vet om barnet i framtiden kommer att tvingas leva under hot, blir en framtida megakändis, kanske en efterlyst brottsling, genomgår könsbyte, blir en eremit som inte vill vara offentlig, ja precis vad som helst som man inte på förhand kan räkna ut?? Ovanligt kanske men ändå. Man leker med andra människors liv när man publicerar bilder på dem på nätet utan tillstånd. Och det värsta är att man leker med människor som inte ens är kapabla att föra sin talan.

Ni som lägger upp bilder på era egna och andras barn på nätet, hur kommer ni kunna förklara för dem om det kommer en dag när något av dessa barn ställer er mot väggen för det ni gjort? Kommer ni fortfarande kunna stå för det ni gjort även om ni råkat förstöra någons liv med era handlingar? För ni kan inte påstå att ni inte visste. Vad kommer ni i så fall att säga?

Drama Queen!
  • Gung Ho
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-19 21:25:55 följande:

Nu vet jag ju inte hur det förhåller sig i ditt fall. Tycker biomamman att det är Ok att du lägger ut bilder? Fine!

Är det så att biomamman inte vill att du skall lägga ut bilder men du gör det i alla fall så sänker du både dig själv och din familj.

Det är väl ändå biopappan som borde säga emot isf. Är han ok med det så är det 'fine'..
  • Holabalola
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-19 17:36:25 följande:
    Jaha, du har tappat respekten för biomamman och därför lägger du alltså bilder på hennes barn på nätet. Det verkar nästan som om du håller på att tappa respekten för dig själv också.
    Anonym (ms m) skrev 2014-09-19 21:37:20 följande:
    Men nu handlar inte tråden om dig.
    Om en "Anonym" ställer en direkt fråga om "Brumma"s ska väl hen kunna få svara på det?
  • Holabalola
    Gung Ho skrev 2014-09-20 08:57:41 följande:
    Det är väl ändå biopappan som borde säga emot isf. Är han ok med det så är det 'fine'..
    Medhålles!
  • Solidaritet
    Anonym (bonusmorsa) skrev 2014-09-13 14:33:36 följande:

Jag är bonusmorsa och har haft detta problem.

Jag valde att göra inlägg privata istället för offentliga när biomamman sa åt mig att ta bort kortet. Men inte för hennes skull, utan för att jag vägrar låta barnen bli schackpjäser.

Om ingen av föräldrarna vill att något kort ska läggas upp på internet av någon, då anser jag att man får respektera det.

Men, om det är som de var i mitt fall är det bara urlöjligt. Båda bio lägger upp kort, och bio som sa åt mig har hundratals foton ute på det nakna barnet för alla på internet att se.

Mitt kort var ett halvt täckt ansikte, fullt påklädd i en normal miljö.

Ergo, i en sådan situation blir det bara löjligt, omoget och bittert, skickar direkt signaler om hur barnslig bio är och hur hotad hon måste känna sig. Fine att ha jobbiga känslor inför det, men att säga åt en person som är i barnets liv att inte få dela med sig av fina stunder säger bara något om bio, negativa saker...

Så, min åsikt är att lägger man ut foton själv får man acceptera styvföräldern gör det också, något annat är bara ren avundsjuka. En sådan bio behöver bearbeta sitt kontrollbehov och inte skapa konflikter som gäller barnen.

Om du ser det från en annan synvinkel framstår det som kontrollerande och omoget att göra en konflikt av det.

Det mogna och ansvarsfulla att göra för en klok extraförälder hade varit att respektera den biologiska föräldern och låta bli att lägga ut bilder på barnet på sociala medier.

Eller är detta ett sätt att pinka revir för en extraförälder? Det framstår så för någon som står helt utanför detta fenomen.
  • Solidaritet
    Anonym (Linda/bonus) skrev 2014-09-16 09:39:55 följande:
    Jag som i min enfald trodde att att "naturlig delaktighet" var något man hade inom familjen, inte det som man lade upp på nätet.
  • Holabalola
    Solidaritet skrev 2014-09-25 10:37:12 följande:
    Nu så kanske det är svårt att förstå för vissa, men samma sak som familjebilder var förr (man visar dem för kära och nära) så är det med nätet idag, internet har format våra liv.
  • Anonym (Aldrig)

Skulle aldrig fråga biomamman om lov för något.

Här är det min man och jag som bestämmer över barnen.

Vi har båda sunt förnuft och vettiga tankar omkring dessa tycker vi själva. Vi är eniga inte i allt såklart men för det mesta.

Biomamman sköter sitt. Vi sköter vårat.

Varför ska en biomamma gå in på mannens nya sänghalvas sidor överhuvudtaget för?

Gud vad förargligt och erkänna att man snokar runt på dennes sidor .

• Anonym (Mum)
    Anonym (Aldrig) skrev 2014-09-27 11:24:19 följande:

Skulle aldrig fråga biomamman om lov för något.

Här är det min man och jag som bestämmer över barnen.

Vi har båda sunt förnuft och vettiga tankar omkring dessa tycker vi själva. Vi är eniga inte i allt såklart men för det mesta.

Biomamman sköter sitt. Vi sköter vårat.

Varför ska en biomamma gå in på mannens nya sänghalvas sidor överhuvudtaget för?

Gud vad förargligt och erkänna att man snokar runt på dennes sidor .

Vet du vad, jag tror att för barnens allra bästa skall man nog kunna föra en vettig dialog bio/bonusmammor emellan. Du verkar var typen som stänger alla dörrar, vad är du rädd för egentligen? Att kvinnan din man en gång älskat och skaffat barn med skall visa sig vara riktigt trevlig?

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-27 12:45:23 följande:
    Vet du vad, jag tror att för barnens allra bästa skall man nog kunna föra en vettig dialog bio/bonusmammor emellan. Du verkar var typen som stänger alla dörrar, vad är du rädd för egentligen? Att kvinnan din man en gång älskat och skaffat barn med skall visa sig vara riktigt trevlig?

Måste man vara rädd?

Vet du vad bonus är nästa vuxen nu. Vi har varit ett par sedan hen var liten plutt.

Hen har syskon vi bor i hus o vi är gifta.

Vet du vad, bonus mår alldeles utmärkt. Glad trevlig och lever livet!

Tror inte att man ska försöka på samarbete och onödig kontakt om man inte tycker något lika. Var o en sköter sitt och det verkar biomamman också tycka.

Vi gör som vi vill hon gör som hon vill. Blir enklast så.
Svar på tråden Hans nya