Anonym (bonusmorsa) skrev 2014-09-13 14:33:36 följande:
Jag är bonusmorsa och har haft detta problem.
Jag valde att göra inlägg privata istället för offentliga när biomamman sa åt mig att ta bort kortet. Men inte för hennes skull, utan för att jag vägrar låta barnen bli schackpjäser.
Om ingen av föräldrarna vill att något kort ska läggas upp på internet av någon, då anser jag att man får respektera det.
Men, om det är som de var i mitt fall är det bara urlöjligt. Båda bio lägger upp kort, och bio som sa åt mig har hundratals foton ute på det nakna barnet för alla på internet att se.
Mitt kort var ett halvt täckt ansikte, fullt påklädd i en normal miljö.
Ergo, i en sådan situation blir det bara löjligt, omoget och bittert, skickar direkt signaler om hur barnslig bio är och hur hotad hon måste känna sig. Fine att ha jobbiga känslor inför det, men att säga åt en person som är i barnets liv att inte få dela med sig av fina stunder säger bara något om bio, negativa saker...
Så, min åsikt är att lägger man ut foton själv får man acceptera styvföräldern gör det också, något annat är bara ren avundsjuka. En sådan bio behöver bearbeta sitt kontrollbehov och inte skapa konflikter som gäller barnen.
Om du ser det från en annan synvinkel framstår det som kontrollerande och omoget att göra en konflikt av det.
Det mogna och ansvarsfulla att göra för en klok extraförälder hade varit att respektera den biologiska föräldern och låta bli att lägga ut bilder på barnet på sociala medier.
Eller är detta ett sätt att pinka revir för en extraförälder? Det framstår så för någon som står helt utanför detta fenomen.