• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Iida01
    Diamant skrev 2014-10-27 11:02:15 följande:

Är det någon mer som är yr? 
    Jag har sån yrsel och det blir värre! Imorse fick jag hålla mig i saker och stötta mig mot väggen för att komma till badrummet och har fått ställa in allt jag skulle göra idag för jag vågar inte ut och köra bil! (Vågar knappt lämna soffan..)
    Det känns som en riktigt dålig baksmälla där man vaknar och fortfarande är full.. Rummet snurrar, illamåendet gör det värre..

Jag ringde (eller försökte..) till Special Mödravården på Östra (göteborg) dit jag ska gå men de har bara ett nr och det går till en automatisk telefonsvarare för av- och ombokning av tider?! Helt sjukt ju!
    Ringde till Sahlgrenskas växel och blev kopplad till samma nr.. hur fanken ska man kunna få hjälp? 
    Någon annan som går/gått dit och vet?? 

Hur är blodtrycket? Jag har varit lite yr i bollen och tror det beror på att jag är lågt blodtryck. Har du någon koll på det?
  • enannanmaria
    VioloLaviose skrev 2014-10-27 10:37:35 följande:

Vi har ingen gynakut att ringa, och ska man besöka dem så måste man typ ligga på marken och förblöda för att bli mottagen :(

Har ont i brösten dock. Men tröttheten och illamåendet är borta. Orkat jobba 11 h igår inklusive alla lukter, och sedan orkat upp och väg med barnen till förskolan idag. Känns inte rätt. Inte såhär tidigt :(

För mig förvärrades symptomen runt v. 8+0 men nu lugnar illamåendet ner sig något. Det är fortfarande väldigt tidigt, försök att tänka på annat fram till VUL. Det låter positivt med ömma bröst, det är mitt enda symptom ibland (förutom utebliven mens). Håller tummarna! Själv får jag vänta till KUB i november, känns långt men det går.
  • Manelma

Skulle på inskrivning idag, bokade in tiden för en månad sedan. Kommer in till kl 10 som inbokat i kalendern och möts av bm som säger att jag var inbokad kl 9. Jag har ALDRIG missat en bokad tid på hela min graviditet med sonen och bokade både inskrivningstid och UL i kalendern, UL tiden stämde minsann men inte inskrivningen?

Blev så ledsen att jag nästan började gråta. Jag som aldrig varit på Mama mia tidigare och såg fram emot denna dag i en månad fick istället ta emot en sur blick och kommentar om att jag minsann kommer sent och inte kunde bli inskriven idag. Fick ny tid på onsdag men hjälp va fel det kändes med allting. Är sån kontrollfreak va gäller planering o inbokade möten osv har hela familjen utplanterad i kalendern och så detta. Aldrig hänt och kände mig så förminskad och förnärmad. Känns inte alls som rätt start med bm och hela stället kändes kallt och känslolöst. Sitter nu och funderar på att boka av tiden och ringa min förra bm trots att jag inte bor i det området längre kanske det är bättre? Hon känner mig, min historik och framförallt var så varm och välkomnande vid varje besök. Åh är så kluven och ledsen kanske lite överkänslig av alla hormoner men kan inte styra det....

• Diamant
    Manelma skrev 2014-10-27 11:22:16 följande:

Skulle på inskrivning idag, bokade in tiden för en månad sedan. Kommer in till kl 10 som inbokat i kalendern och möts av bm som säger att jag var inbokad kl 9. Jag har ALDRIG missat en bokad tid på hela min graviditet med sonen och bokade både inskrivningstid och UL i kalendern, UL tiden stämde minsann men inte inskrivningen?

Blev så ledsen att jag nästan började gråta. Jag som aldrig varit på Mama mia tidigare och såg fram emot denna dag i en månad fick istället ta emot en sur blick och kommentar om att jag minsann kommer sent och inte kunde bli inskriven idag. Fick ny tid på onsdag men hjälp va fel det kändes med allting. Är sån kontrollfreak va gäller planering o inbokade möten osv har hela familjen utplanterad i kalendern och så detta. Aldrig hänt och kände mig så förminskad och förnärmad. Känns inte alls som rätt start med bm och hela stället kändes kallt och känslolöst. Sitter nu och funderar på att boka av tiden och ringa min förra bm trots att jag inte bor i det området längre kanske det är bättre? Hon känner mig, min historik och framförallt var så varm och välkomnande vid varje besök. Åh är så kluven och ledsen kanske lite överkänslig av alla hormoner men kan inte styra det....

Ojdå ja ibland blir det lite fel! 
    Men jag tycker du ska gå dit där det känns bra, trivdes du hos din förra och det inte är alldeles för långt bort är det väl inte fel att komma tillbaka dit? :) 
    Iida01 skrev 2014-10-27 11:19:11 följande:
    Hur är blodtrycket? Jag har varit lite yr i bollen och tror det beror på att jag är lågt blodtryck. Har du någon koll på det?
    Förr hade jg lågt blodtryck men när de kollade förra veckan såg det bra ut, men det kanske är det, hoppas det! 
    Började med blodförtunnande sprutor för några dagar sen och är lite orolig att det är dom som spökar.. Helt sjukt att man inte kan ringa direkt till någon :S 
    Hur yttrar sig din yrsel? Svimmar du? Hämmar det dig på något sätt och lättar det under dagen eller är det lika illa hela tiden? 
    VioloLaviose skrev 2014-10-27 11:15:50 följande:

Nu kom lite blod

Det MÅSTE ju finnas någon gynakut du kan ringa? Eller Mödravårdcentral som kan ge dig lite tips och råd? I annat fall får du ringa din vårdcentral och be dom hjälpa dig med hur du kommer vidare! Det är alltid bättre att kolla upp saker än att gå och oroa sig :/ 
    Hoppas det går bra! Kram 

• Iida01
    Diamant skrev 2014-10-27 11:51:36 följande:
    Förr hade jg lågt blodtryck men när de kollade förra veckan såg det bra ut, men det kanske är det, hoppas det! 
    Började med blodförtunnande sprutor för några dagar sen och är lite orolig att det är dom som spökar.. Helt sjukt att man inte kan ringa direkt till någon :S 
    Hur yttrar sig din yrsel? Svimmar du? Hämmar det dig på något sätt och lättar det under dagen eller är det lika illa hela tiden?

Okej, Skadar ju inte att kolla igen för det kan ju gå upp och ner.
    Varför äter du blodförtunnande då? Har du haft proppar? Kan ju vara de som skojar till dig.
    Det kan komma när som, nu sitter jag och äter (försöker äta i alla fall) och känner att huvudet inte riktigt hänger med. Känns som om jag vrider huvudet så följer hjärnan inte med riktigt om du förstår hur jag menar? Den kommer i efterhand. 
    Andra dagar har det kommit "attack" yrsel så jag varit tvungen att ta tag i något för att inte välta eller trilla.
    Det lättar oftast efter en liten stund. Funderar dock på att kolla blodtrycket igen för att kanske få hjälp med det. 

Har bara svimmat en gång i hela mitt liv, det krävs rätt mycket innan jag gör det. 
    Men ta kontakt med BM eller vårdcentral så de tar en koll på dig! 

• GrönTröja

Ringde Barnmorskemottagningen idag pga alla mina knepiga flytningar som jag haft i en vecka. Och igår kväll började det komma riktig blödning som håller i sig. Dom tyckte det lät som missfall, då man i min vecka 7 (6+2) kan få som en "mens" när man får missfall. Men dom tyckte jag skulle ringa gynmottagningen så dom kunde kolla. Ringde dit, dom tyckte också det lät som ett missfall. Men att jag skulle vänta ut det hemma. Får jag jätteont, eller om mina graviditetssymptom fortsätter så skulle jag ringa tillbaka. För då kan det vara rester kvar. Jahopp...

• Diamant
    Iida01 skrev 2014-10-27 12:15:59 följande:

Okej, Skadar ju inte att kolla igen för det kan ju gå upp och ner.
    Varför äter du blodförtunnande då? Har du haft proppar? Kan ju vara de som skojar till dig.
    Det kan komma när som, nu sitter jag och äter (försöker äta i alla fall) och känner att huvudet inte riktigt hänger med. Känns som om jag vrider huvudet så följer hjärnan inte med riktigt om du förstår hur jag menar? Den kommer i efterhand. 
    Andra dagar har det kommit "attack" yrsel så jag varit tvungen att ta tag i något för att inte välta eller trilla.
    Det lättar oftast efter en liten stund. Funderar dock på att kolla blodtrycket igen för att kanske få hjälp med det. 

Har bara svimmat en gång i hela mitt liv, det krävs rätt mycket innan jag gör det. 
    Men ta kontakt med BM eller vårdcentral så de tar en koll på dig! 

Ja har haft flera misstänkta proppar och proppar i familjen, men har även en medfödd högre risk att råka ut för det, 20% högre risk då jag är född med en kärlmissbildning. Hatar de där jäkla sprutorna! Får hoppas att jag lyckas få tag på MVC trots att de saknar ett nr man kan ringa! :S 

Förstår precis hur du menar, hjärnan hakar efter så är det här med! Blöh.. 
  • Sara787
    GrönTröja skrev 2014-10-27 12:27:41 följande:

Ringde Barnmorskemottagningen idag pga alla mina knepiga flytningar som jag haft i en vecka. Och igår kväll började det komma riktig blödning som håller i sig. Dom tyckte det lät som missfall, då man i min vecka 7 (6+2) kan få som en "mens" när man får missfall. Men dom tyckte jag skulle ringa gynmottagningen så dom kunde kolla. Ringde dit, dom tyckte också det lät som ett missfall. Men att jag skulle vänta ut det hemma. Får jag jätteont, eller om mina graviditetssymptom fortsätter så skulle jag ringa tillbaka. För då kan det vara rester kvar. Jahopp...

Usch stackars dig=(( Så blev det för mig sist, började blöda, pratade med kvinnokliniken men dom sa bara att bara var bara att vara hemma, kroppen tar hand om det.. Hon sa att jag skulle ta ett nytt gravtest 3 veckor senare för att se att allt var borta, men jag tog ett efter tre dagar och redan då visade det inte gravid..

Hoppas att det går bättre för dig!

• Iida01
    Diamant skrev 2014-10-27 12:32:19 följande:
    Ja har haft flera misstänkta proppar och proppar i familjen, men har även en medfödd högre risk att råka ut för det, 20% högre risk då jag är född med en kärlmissbildning. Hatar de där jäkla sprutorna! Får hoppas att jag lyckas få tag på MVC trots att de saknar ett nr man kan ringa! :S 

Förstår precis hur du menar, hjärnan hakar efter så är det här med! Blöh.. 
    Okej jobbigt. Har också det i familjen men BM såg det som en bra grej att jag hade så lågt blodtryck för det är tydligen lättare att få proppar med högt blodtryck? 
    Förstår att det inte är kul :( Saknar ett nummer? :O men va? du har inte fått något nummer till din BM heller? eller har du inte hunnit så långt?