• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • eko my

btw vore det roligt att följa någon som bor nära.. någon mer från växjötrakten?
    med risk att avslöja sig, men jag tänker att vi isf är här på samma premisser.

• ÄlskarMina
    eko my skrev 2014-10-28 08:07:34 följande:

btw vore det roligt att följa någon som bor nära.. någon mer från växjötrakten?

med risk att avslöja sig, men jag tänker att vi isf är här på samma premisser.

Nära eller inte, men jag bor i Virserum. 8mil ifrån dig iaf..
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10*.¸¸.·*¨`·
  • micra

Det verkar vara väldigt många som vill ta reda på kön.

Hur fungerar det hos er, får de säga vid rul eller måste ni göra privat? Här i Västmanland har de ändrat sina regler. När jag väntade första barnet fick de inte berätta vilket kön barnet hade men till andra barnet var det nya regler. Då var vi alldeles för nyfikna för att kunna låta bli, det fanns ju så nära till hands.

Vi ångrade inte att vi hade kollat, det var roligt att prova på båda varianterna, men bestämde oss för att nästa gång ska vi låta bli att kolla kön igen.

Men så är det den här nyfikenheten... Jag tror inte vi kommer kunna låta bli!

Vi har en av varje sedan tidigare så prylar och kläder och min gröna vagn passar till vilket kön som helst så för oss handlar det inte om någon planering av inköp. Dessutom har jag inga svårigheter att klä en pojke i rosa eller en flicka i blått heller. Namn kan väl visserligen bli lite enklare när man har begränsat urvalet men man har ju ändå nio månader på sig att fundera. Nej, hos oss är det bara nyfikenheten som gör att vi antagligen kommer kolla.

• Fiiaaa
    Alvolina skrev 2014-10-28 07:23:02 följande:

Även om man vet könet så finns det väl inget som hindrar att man håller sig neutral? Om man nu har den åsikten så tror jag inte att man kommer gå bananas på spets och klänningar bara för att det visar sig vara en tjej :)

En egen åsikt får de oftast runt 2-3 års åldern. Fram tills dess är det ju mamma och pappa, syskon, vänner och förskola som sätter normerna.

Nej det är klart, dessutom får man ju förr eller senare reda på könet och då får man ju försöka vara så neutral man kan. Däremot tycker jag att det känns rätt befriande att inte behöva veta från början. Tror att det är lätt att man påverkas undermedvetet även om man försöker att vara neutral. Dessutom är det rätt skönt att släppa fokus på kön såhär i början. Vi har pratat om det och tycker det känns värt att testa utan att veta därför :) men vi får se, man är ju ganska så nyfiken samtidigt, hehe ;)
  • biteme

Oj vad ni skriver! :)

Vi kollade kön när vi väntade sonen och kommer göra det den här gången också. Men egentligen skulle jag vilja ha en överraskning, samtidigt som jag vet att jag skulle ångra mig om vi inte kollar och jag tycker det är skönt att veta NÅGOT om barnet. Allt annat med personlighet osv är ju en överraskning :)

• Wilbes

Nu har jag ju vetat utan att ta reda på könet båda gångerna jag var säker på en tjej med första oxh bombis på en kille på andra... oxh denna gång tror jag på en tjej så egentligen spelar de väl ingen roll.. men mer till de att de är rätt kul att på förlossningen kunna chocka bm och säga rätt kön oxh fe står som frågetecken varje gång

• Sara787

Varför ska man vara neutral?

10-28 08:52:42 följande:[/quote-nick]Nej det är klart, dessutom får man ju förr eller senare reda på könet och då får man ju försöka vara så neutral man kan. Däremot tycker jag att det känns rätt befriande att inte behöva veta från början. Tror att det är lätt att man påverkas undermedvetet även om man försöker att vara neutral. Dessutom är det rätt skönt att släppa fokus på kön såhär i början. Vi har pratat om det och tycker det känns värt att testa utan att veta därför :) men vi får se, man är ju ganska så nyfiken samtidigt, hehe ;)[/quote]

• Fiiaaa
    Sara787 skrev 2014-10-28 09:27:58 följande:

Varför ska man vara neutral?

10-28 08:52:42 följande:[/quote-nick]Nej det är klart, dessutom får man ju förr eller senare reda på könet och då får man ju försöka vara så neutral man kan. Däremot tycker jag att det känns rätt befriande att inte behöva veta från början. Tror att det är lätt att man påverkas undermedvetet även om man försöker att vara neutral. Dessutom är det rätt skönt att släppa fokus på kön såhär i början. Vi har pratat om det och tycker det känns värt att testa utan att veta därför :) men vi får se, man är ju ganska så nyfiken samtidigt, hehe ;)

[/quote]

Föredrar att inte gå in i en sådan ideologisk diskussion här. Alla gör som de vill, för mg är det viktigt att inte tidigt sätta ett socialt kön på barnet eftersom jag vet att det kommer att ske ändå. Men alla tycker olika och jag är helt ok med det :)
  • Gummsan

Jag har vetat/tagit reda på könet alla 5gångerna. Denna gången ska vi försöka hålla oss :-P

Har ni namnförslag till oss? Barnen vi redan har heter Jonathan, Jimmie, Alicia, Elin, Ronja, Kim & Benjamin.

Jag gillar Oliver och Villemo och gubben Viggo och Lovis.

• enannanmaria

Vi kände på oss vilket kön det var första gången och hade rätt. Andra gången såg vi själva direkt på RUL och den gången hade det inte hjälpt att meddela att vi inte vill veta kön eftersom bebisen direkt visade upp sig i den positionen. Om man inte vill veta kön får man i så fall titta bort i början tills sköterskan meddelar att andra delar visas.

Vi väljer ut ett killnamn och ett tjejnamn ändå eftersom det inte alltid går att se helt säkert på RUL. Men risken/chansen är kanske stor att vi kan se/gissa eftersom vi ska göra det i v. 20. Köns-UL görs tidigast i v. 24. Men vill man veta tidigt kan man betala för ett TellmePinkorBlue-test eller fostertest.se. Då kan man få besked runt v. 10-13. Själv är jag inte så nyfiken att jag vill betala för att veta, det visar sig ju förr eller senare.