• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • pinglon
    stayyoung skrev 2014-11-13 23:57:06 följande:

Hur tidigt behöver man börja tänka på hur man sover? Jag har läst att på rygg och på högra sidan ska undvikas, och även 1177.se nämner det. Jag har sovit på rygg fram till idag (v12) men när borde jag börja lägga mg rätt?

Ska nog köpa en gravidkudde. Jag vaknar aldrig på vänster sida som jag lagt mig.

Mellan vecka 20-30 någon gång om jag minns rätt. Min en vän som är bm så att hon tycker det är fel att skrämma upp gravid genom att säga att man absolut inte får ligga på rygg. Hon brukar nämna det och säga varför men att man kan ändå inte påverka hur man bökar runt när man väl sover. Hon sa att många även börjar må dåligt när de ligger på rygg så de svänger sig automatiskt.
  • Alvolina
    stayyoung skrev 2014-11-13 23:57:06 följande:

Hur tidigt behöver man börja tänka på hur man sover? Jag har läst att på rygg och på högra sidan ska undvikas, och även 1177.se nämner det. Jag har sovit på rygg fram till idag (v12) men när borde jag börja lägga mg rätt?

Ska nog köpa en gravidkudde. Jag vaknar aldrig på vänster sida som jag lagt mig.

Tror inte att du behöver oroa dig för det. Du kommer att märka när det blir jobbigt att ligga på rygg och det är ju först när bebisen börjar ha lite tyngd.
  • Vixis

Liinis: skönt att inte vara den ända som känner så! I vårt landsting erbjuds KUB endast till kvinnor över 35 men i mån av tid kunde man ringa själv. RUL är inte förens i v 18 och känns grymt långt bort men jag tror inte vi kommer göra KUB ändå..

Jag tvivlar egentligen inte heller på mina gravtest men blev lite nojig. Sen var mitt första gravtest negativt trots att det borde gett utslag då jag hade gått några veckor och väntat på att mesen skulle komma igång efter att ha slutat med P-piller precis.

Håller tummarna för dig!

Ja, just det där med missfallen som inte kroppen stöter ifrån sig har fastnat i mig också! Som sagt! Vi hoppas på det bästa!

• ÄlskarMina

Jag prövade idag på 9+3 att söka efter hjärtljuden med clearblues doppler jag köpte för ett tag sedan. Såg ju att ngn hade hittat 9+5 så chansade. 
    Hade ju en blödning i v.5+6 (hade vul efter det och hjärtat slog, hade då svamp) och nu i måndags morse en blödning igen (kan jag ha svamp igen tro?). Så har ju varit orolig nu denna vecka. 
    Jag hittade hjärtljuden ganska omedelbart! Glad Hjärta Klockade in på ca.140slag/min. 
    Vilken lycka! Nu ska jag ta det lugnt och njuta trots flytningar.

Ni som haft svamp, hur märker ni det? Jag fattade inte då i v.6 utan gynläkaren såg det vid en undersökning. Nu har jag haft bruna/ljusare flytningar sen blödningen i måndags och ibland kommer det små små kesoliknande "klumpar" i flytningarna. Har inte svampen försvunnit då tror ni? 

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf juni-15*.¸¸.·*¨`·
  • Isabella89
    brallanmallan skrev 2014-11-13 20:07:35 följande:
    Haha ja så beskrev min BM det, menar att många gör ju VUL verkar det som om det är tidigare än RUL.
    Det beror lite på hur tidigt man gör ul. Jag gjorde ett i v11 sist och då var det inga problem att göra utanpå och inte heller denna gång. Men om det inte hade gått så hade vi gjort vul istället.
  • Wilbes
    ÄlskarMina skrev 2014-11-14 08:46:38 följande:

Jag prövade idag på 9+3 att söka efter hjärtljuden med clearblues doppler jag köpte för ett tag sedan. Såg ju att ngn hade hittat 9+5 så chansade. 

Hade ju en blödning i v.5+6 (hade vul efter det och hjärtat slog, hade då svamp) och nu i måndags morse en blödning igen (kan jag ha svamp igen tro?). Så har ju varit orolig nu denna vecka. 

Jag hittade hjärtljuden ganska omedelbart!   Klockade in på ca.140slag/min. 

Vilken lycka! Nu ska jag ta det lugnt och njuta trots flytningar.

Ni som haft svamp, hur märker ni det? Jag fattade inte då i v.6 utan gynläkaren såg det vid en undersökning. Nu har jag haft bruna/ljusare flytningar sen blödningen i måndags och ibland kommer det små små kesoliknande "klumpar" i flytningarna. Har inte svampen försvunnit då tror ni? 

Skulle tro att du har svamp ja.. ring bm och prata med henne. Ofta kan de återkomma om behandlingen inte var tillräckligt lång eller för svag. Hade så med min första graviditet. . Det var så drygt
  • Fiiaaa

Ni som tycker att RUL känns långt - boka privat ul. Jag fick RUL först v 20 och tyckte också att det kändes aplångt, så jag har varit privat nu i v 12. Så häftigt <3 Man ska ju inte göra kub bara för att få ett ul, då kan man ju lika gärna köpa ett privat ul :) er bm borde kunna ge tips om vart ni ska vända er. lycka till!!

• carolinheiner
    brallanmallan skrev 2014-11-13 20:07:35 följande:
    Haha ja så beskrev min BM det, menar att många gör ju VUL verkar det som om det är tidigare än RUL.
    VUL betyder vaginalt ul.. Och som de låter går man in genom vaginan med en dildo liknande stav med kamera på toppen..

UL är när du gör ett ultra ljud på magen..kortare och bredare än den man använder vid VUL..

RUL är rutin ultraljud där dom mäter och kollar BF.. Ser till att allt fungerar som de ska.. Mage, urinblåsa.. Kollar om läpp å gom ser konstigt ut.. Och kollar överlag att allt sitter där de ska å inget ser konstigt ut.. Å detta brukar ske mellan v 18-21.