• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • fru noren

Tänkte fråga detta igår men kom helt av mig pga diverse saker... Men det jag undrar är, kan man utveckla allergier under graviditeten?! Jag har under mina 24 år ALDRIG varit allergisk mot något... Men så var jag hemma hos mina föräldrar som har katter, och jag kände ganska snabbt hur ögonen började klia... Lite tårögda... Och då är jag ändå uppvuxen med katt!

• Milie

Jag tror inte att ultraljud nödvändigtvis är en helt riskfri metod. Att skicka in högfrekvent ljud rakt in på fostret borde rimligtvis påverka det. Även om undersökningen är i princip riskfri så tror jag inte man ska vifta bort den som helt riskfri.

Strålsäkerhetsmyndigheten nämner epidemiologiska studier som visar att det finns risk för neurologisk påverkan av fostret vid ultraljud. Det behöver så klart inte innebära bestående men, men jag vill bara förtydliga att självklart påverkar ultraljud fostret om än tillfälligt.

Man kan ju inte göra annat än att anamma försiktighetsprincipen. Den medicinska nyttan ska överväga risken för skadliga effekter. Missförstå mig inte. Jag tycker att extrem oro utgör en godkänd anledning att göra ett ultraljud (men inte hur många som helst). Sen finns det ju alla möjliga anledningar som berättigar ultraljud varenda vecka om det så krävs.

Men.. Jag hoppas att man inte gör ultraljud "bara för roligt".

• thuram

En fråga till er som har katter hemma. Våran ena katt är en riktig gosfia och vill gärna stå och trampa länge och väl på min mage innan hon lägger sig tillrätta och gosar, kan detta vara farligt? Jag har tänkt att så länge det inte gör ont så lär det ju inte vara någon fara men tänkte om någon hade några tankar? :) Och detta med att rensa kattlådan, är det något ni helt avstår nu enligt rekommendationerna?

• Diamant
    thuram skrev 2014-11-14 15:17:38 följande:

En fråga till er som har katter hemma. Våran ena katt är en riktig gosfia och vill gärna stå och trampa länge och väl på min mage innan hon lägger sig tillrätta och gosar, kan detta vara farligt? Jag har tänkt att så länge det inte gör ont så lär det ju inte vara någon fara men tänkte om någon hade några tankar? :) Och detta med att rensa kattlådan, är det något ni helt avstår nu enligt rekommendationerna?

Min ska också alltid trampa på magen och använder den gärna som språngbräda när hon går därifrån, inte jätteskönt men har svårt att tänka mig att det är farligt, SÅ djupt trampar dom väl inte?

Rensar dock inte lådan, inte gjort sen plusset!

Även om det är låg risk så tycker jag att mannen kan "offra" sig i 9 månader, han hade aldrig rensat en kattlåda före det! :P
  • Diamant

Och angående strålningen så är ultraljud en icke-joniserande strålning, det innebär att den elektromagnetiska strålningen inte är så kraftig att den förstör atomer och molekyler, däremot så värmer den upp området dom blir bestrålat vilken inte är så nyttigt.

UV-ljus som vi får från solen är T ex icke-joniserande och den kan vi ju bränna oss i huden av!

Men i små mängder är risken otroligt låg och inom vården är ju mottot att nyttan ska vara högre än risken så man behöver inte oroa sig så mycket :)

Jag utsätts ofta för strålning på jobbet, har gått en strålsäkerhetsutbildning och bär dosimetrar när jag jobbar (mäter strålningen jag får i mig) och det är joniserande gammastrålning, alltså skadlig strålning och så länge det håller sig under ett visst antal Sievert (mätenheten) så är det okej för gravida att arbeta i det. Så jag är inte så orolig för ultraljuden :)

• carolinheiner
    thuram skrev 2014-11-14 15:17:38 följande:

Rensar inte lådan efter rek av bm.. Sambln tar den. Men just nu ligger sambon med ett liknande diskbråck å då tar ja ju den men tvättar å spritar händerna efteråt.
  • Alvolina
    fru noren skrev 2014-11-14 14:57:50 följande:

Tänkte fråga detta igår men kom helt av mig pga diverse saker... Men det jag undrar är, kan man utveckla allergier under graviditeten?! Jag har under mina 24 år ALDRIG varit allergisk mot något... Men så var jag hemma hos mina föräldrar som har katter, och jag kände ganska snabbt hur ögonen började klia... Lite tårögda... Och då är jag ändå uppvuxen med katt!

Jag blev pollenallergisk samma sommar som jag var höggravid. Hade aldrig känt något innan det. Den allergin har tyvärr hängt kvar också och varierar lite i styrka men oftast måste jag medicinera varje dag.