• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Isabella89

Vi hade katt när vi väntade första barnet och min man fick rensa lådan. Man kan göra det om man har handskar osv. Men om en annan kan göra det är det helt klart att föredra.

Hon trampade ofta på min mage och på slutet så låg hon gärna tätt intill när jag låg på sidan i soffan. Minns en gång när hon fick en spark :) hon flög upp och det dröjde någon timme innan hon vågade komma tillbaka :) tyvärr fungerade inte katten med småbarn (rev min dotter på kinden oprovocerat strax under ögat och bet henne i armen när dottern var på sin lekfilt och katten ville vara där med) så hon bor växelvis hos två äldre systrar nu sen 1,5 år tillbaka. Vågar inte lita på den katten vilket är så synd för hon är superkelig :( men säkerheten går först

• aleydis

Hej,

Jag har varit i gruppen för bf maj 2015, men idag på kub blev mitt bf framflyttat från 26 maj till 5 juni :). Därför tänkte jag hänga lite här med er också!

Jag är 26 år och gift, pluggar på heltid och bor i Bromma. Min graviditet har hittills varit ganska jobbig, haft väldigt mkt illamående och kräkningar . Nu enligt nya datumet är jag i v. 10+6.

• Lokattis
    Diamant skrev 2014-11-14 16:16:46 följande:

Aha, jag läste dock hos Strålskyddsmyndigheten där det omnämns som icke-joniserande strålning! Och det innefattas ju av Strålskyddslagen?

Ska läsa mer :)

Ah, då kanske det är så att det räknas som strålning ändå, men icke-joniserande. Inte lätt att reda ut begreppen
  • brallanmallan

Jo jag vet ju vad de olika betyder, de va bara det att jag tyckte det verkade som att alla hade gått på VUL medan jag blev inbokad på ett vanligt tidigt UL men efter att ha läst lite till verkar det lika vanligt.

carolinheiner skrev 2014-11-14 10:44:48 följande:

VUL betyder vaginalt ul.. Och som de låter går man in genom vaginan med en dildo liknande stav med kamera på toppen..

UL är när du gör ett ultra ljud på magen..kortare och bredare än den man använder vid VUL..

RUL är rutin ultraljud där dom mäter och kollar BF.. Ser till att allt fungerar som de ska.. Mage, urinblåsa.. Kollar om läpp å gom ser konstigt ut.. Och kollar överlag att allt sitter där de ska å inget ser konstigt ut.. Å detta brukar ske mellan v 18-21.

• carolinheiner
    brallanmallan skrev 2014-11-14 18:03:18 följande:

Jo jag vet ju vad de olika betyder, de va bara det att jag tyckte det verkade som att alla hade gått på VUL medan jag blev inbokad på ett vanligt tidigt UL men efter att ha läst lite till verkar det lika vanligt.

De e kanske lättare att se på ett vul än ul när de e tidigt? Ja gör vul pga ja mäter livmoderhalsen så den e normal lång.. Å de kan man inte se på vanligt ul
  • Whizzer

Idag fick jag äntligen tummen ur och ringde MVC Skäms 
    Har ju inte velat ringa för tidigt, förra gången hann jag ju knappt lägga på förrän jag fick missfall Rynkar på näsan

Hur som helst, datum för inskrivning och KUB bokades direkt, så nu blir det några långsamma veckor innan det är dags för besked om det gömmer sig något därinne eller inte *håll tummarna*

v 9 (8+4) idag Glad

• thuram
    Diamant skrev 2014-11-14 15:31:53 följande:

Min ska också alltid trampa på magen och använder den gärna som språngbräda när hon går därifrån, inte jätteskönt men har svårt att tänka mig att det är farligt, SÅ djupt trampar dom väl inte?

Rensar dock inte lådan, inte gjort sen plusset!

Även om det är låg risk så tycker jag att mannen kan "offra" sig i 9 månader, han hade aldrig rensat en kattlåda före det! :P

Hehe ja och magen och restan av kroppen anser båda katterna ingår i deras racerbana.. Känns väl när dom kommer i full fart :p Näe tror inte det är någon fara så länge man inte får ont, lilla knodden ligger ju rätt skyddad men skönt att få höra någon annans åsikt :)

Haha ja här har sambon också fått den uppgiften sen plussdagen, jag ska ju bära hans barn i 9 månader så då får han rensa kattlådan som utbyte ;)
  • thuram
    Isabella89 skrev 2014-11-14 16:34:37 följande:

Vi hade katt när vi väntade första barnet och min man fick rensa lådan. Man kan göra det om man har handskar osv. Men om en annan kan göra det är det helt klart att föredra.

Hon trampade ofta på min mage och på slutet så låg hon gärna tätt intill när jag låg på sidan i soffan. Minns en gång när hon fick en spark :) hon flög upp och det dröjde någon timme innan hon vågade komma tillbaka :) tyvärr fungerade inte katten med småbarn (rev min dotter på kinden oprovocerat strax under ögat och bet henne i armen när dottern var på sin lekfilt och katten ville vara där med) så hon bor växelvis hos två äldre systrar nu sen 1,5 år tillbaka. Vågar inte lita på den katten vilket är så synd för hon är superkelig :( men säkerheten går först

Åh vad tråkigt, det är min värsta fasa med katterna nu. Den ena är ju fruktansvärt mattekär så är lite orolig att hon ska bli svartsjuk sen, vet dock inte om katter reagerar så. Nästa fasa är ju att den lille ska bli allergisk och jag som alltid haft djur.. Men jag hoppas allt går bra här hemma när vi fått tillökning :)
  • lillafii

När vi fick sonen fick vi lite problem med ena katten som vi hade då. Första dagarna va katten jätte aggressiv, hoppade upp nära sonen och försökte bita/riva. De fick han dock vet att de ej va okej, efter nån vecka insåg vi att katten typ fick panik så fort sonen skrek eller grät.

De tog ganska så lång tid innan katten lärde sig att acceptera ljuden som kom från sonen. Men några månader senare va de bästa vänner.

• Isabella89

thuram: för det mesta går det bra. Även när katten är lite speciell eller vad man ska säga ;) har vänner som haft katter som inte varit så bra med barn men det funkade bra när deras barn kom. Blev en del av flocken liksom.

Jag misstänkte att det kunde bli problem då katten är van att få all uppmärksamhet (fick från föregående ägare där hon var typ prinsessan i familjen...) och när bebisen kom fick hon inte det och blev sotis. När dottern började röra sig med så ville katten visa att det var den som bestämde. Men som sagt. För det mesta går det bra.