• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Lilindski

Halloj allihopa! 

Känner ett plötsligt behov av att pyssla, sett så fina babynests och lakan till spjälsäng och tänker att jag skulle vilja ge mig på ett sådant projekt, inte minst för att få exakt de färger och tyger som jag vill ha. Jag undrar nu om någon av er har stött på en ritning/beskrivning på babynest med urtagbar madrass/stoppning för att lättare och separat kunna tvätta den vid behov?

Många påstår att man kan tvätta de med insydd vadd men de jag känner som sytt sådana säger att de ändå ofta blir knöliga och osköna vid tvätt, dessutom blir svårare att torka. Vill därför inte chansa. 

Så hojta till om ni sett någon bra beskrivning! Även tacksam för tips om hur man syr babypåslakan etc. Har aldrig sytt så pedagogiskt material är extra uppskattat

Någon annan av er som fått en plötslig pysselmani?

• Isabella89
    Lilindski skrev 2014-11-26 15:51:18 följande:

Halloj allihopa! 

Känner ett plötsligt behov av att pyssla, sett så fina babynests och lakan till spjälsäng och tänker att jag skulle vilja ge mig på ett sådant projekt, inte minst för att få exakt de färger och tyger som jag vill ha. Jag undrar nu om någon av er har stött på en ritning/beskrivning på babynest med urtagbar madrass/stoppning för att lättare och separat kunna tvätta den vid behov?

Många påstår att man kan tvätta de med insydd vadd men de jag känner som sytt sådana säger att de ändå ofta blir knöliga och osköna vid tvätt, dessutom blir svårare att torka. Vill därför inte chansa. 

Så hojta till om ni sett någon bra beskrivning! Även tacksam för tips om hur man syr babypåslakan etc. Har aldrig sytt så pedagogiskt material är extra uppskattat smile1.gif

Någon annan av er som fått en plötslig pysselmani? smile1.gif

Jag har också fått kli i fingrarna för att pyssla. Hojta till om du hittar en beskrivning :)

Jag ska sy en hel del till bebis i april då jag åker på syläger igen då, var på ett nu i oktober och sydde ett par byxor med mudd. Dottern fick likadana fast leggings.
  • Lilindski
    Isabella89 skrev 2014-11-26 16:32:49 följande:
    Jag har också fått kli i fingrarna för att pyssla. Hojta till om du hittar en beskrivning :)

Jag ska sy en hel del till bebis i april då jag åker på syläger igen då, var på ett nu i oktober och sydde ett par byxor med mudd. Dottern fick likadana fast leggings.
    Vad kul! 

Jag tror (efter intensivt googlande) att lösningen för mig blir ett nest utan fyllning i botten men med en extra lös madrass att lägga i. 

Tänkte nog använda mig av detta grundmönster tillvaron.se/emma/babynest
    För det känns rejält med ordentlig höjd på kanterna. Men sen tänkte jag istället för vadd eller att försöka sy in en madrass (verkar så krångligt och jag är verkligen newbie på det här), köra på en avtagbar madrass enligt denna instruktion: littlemissfixit.blogg.se/2012/july/diy-babynest.html

Tyckte det kändes praktiskt med extra mellanskydd av plastad frotté. 

Nu ska jag bara hitta en ok och prisvärd symaskin (har vid ett fåtal tillfällen lånat min mammas men vi är inte vänner), skulle vilja ha en sån man använde i syslöjden i skolan; pålitlig, digital, enkel? 

Ser framemot mitt projekt och lyckönskar dig i dina! Håll mig gärna uppdaterad! Tur man har lite tid kvar, finns en risk att jag tagit mig vatten över huvudet här
  • Lilindski
    Lilindski skrev 2014-11-26 16:49:30 följande:
    Vad kul! 

Jag tror (efter intensivt googlande) att lösningen för mig blir ett nest utan fyllning i botten men med en extra lös madrass att lägga i. 

Tänkte nog använda mig av detta grundmönster tillvaron.se/emma/babynest
    För det känns rejält med ordentlig höjd på kanterna. Men sen tänkte jag istället för vadd eller att försöka sy in en madrass (verkar så krångligt och jag är verkligen newbie på det här), köra på en avtagbar madrass enligt denna instruktion: littlemissfixit.blogg.se/2012/july/diy-babynest.html

Tyckte det kändes praktiskt med extra mellanskydd av plastad frotté. 

Nu ska jag bara hitta en ok och prisvärd symaskin (har vid ett fåtal tillfällen lånat min mammas men vi är inte vänner), skulle vilja ha en sån man använde i syslöjden i skolan; pålitlig, digital, enkel? 

Ser framemot mitt projekt och lyckönskar dig i dina! Håll mig gärna uppdaterad! Tur man har lite tid kvar, finns en risk att jag tagit mig vatten över huvudet här
    Alltså, mamma och jag har en fin kontakt, det är hennes symaskin och jag som inte leker så bra ihop! Blev lite konstigt uttryckt.
  • Isabella89

Jag fick en symaskin nu i augusti i 25-årspresent och jag håller på och lär mig den. Har lyckats sy några plagg. Ska sy klart mina preggo-mjukisar som just nu är två ben :)

• Lilindski

Vad har du för någon och är du nöjd? Såg att man kan få en basic för under 3000 kr men vet inte om dessa duger nåt till eller om man måste gå upp ännu en prisklass?

Isabella89 skrev 2014-11-26 17:11:04 följande:

Jag fick en symaskin nu i augusti i 25-årspresent och jag håller på och lär mig den. Har lyckats sy några plagg. Ska sy klart mina preggo-mjukisar som just nu är två ben :)

• Kattungen
    Lilindski skrev 2014-11-26 19:09:04 följande:

Vad har du för någon och är du nöjd? Såg att man kan få en basic för under 3000 kr men vet inte om dessa duger nåt till eller om man måste gå upp ännu en prisklass?

Ni som vill sy i mjuka fina stretchiga tyger till era små guldklimpar och funderar på vilken maskin nu ska välja; köp en overlock!!! Går snabbt att sy, superenkelt och blir mjuka, fina, stretchiga sömmar. Har man väl provat en overlock vill man inte ha nån annan
  • Alvolina
    Kattungen skrev 2014-11-26 21:35:47 följande:
    Ni som vill sy i mjuka fina stretchiga tyger till era små guldklimpar och funderar på vilken maskin nu ska välja; köp en overlock!!! Går snabbt att sy, superenkelt och blir mjuka, fina, stretchiga sömmar. Har man väl provat en overlock vill man inte ha nån annan smile1.gif
    Haha skulle precis skriva det samma. Skulle bara googla fram vilken overlock jag själv har. Sen jag köpte den har det blivit mycket roligare och lättare att sy. Har tyvärr inte varit så flitig det senaste året, det blir mest när sonen behöver en ny mössa nu. Är textilutbildad och har verkligen intresset men det är svårt att hitta tid och ork till större projekt.