• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • micra
    Frallanz skrev 2014-11-23 19:43:37 följande:

Hej allesammans!

Ska ha första pyret den 18e juni :)

Tänkte bara säga att jag ska göra cellprov på torsdag, detta är mitt allra första besök i gynstolen och jag är jättenervös!

Inte rädd för cellprovet lr så, känns bara sååå nervös och pinsamt att sära på benen för en främmande människa.

Nu är det min BM och hon ska ju förmodligen se mig sen, och jag ska ju föda sen så kmr ju behöva sära på benen ;) men ändå, någon som kan lugna en nervös blivande mamma?

Jag har fött två barn och har gjort gynundersökningar både före och efter det och jag skulle ljuga om jag sa att det är något jag känner mig bekväm med. Det är svårt att vänja sig vid att någon är vid den intimaste delen man har av sin kropp. MEN det är inte så farligt som man kan tro innan man gjort det första gången! Obekvämt men inte förnedrande eller hur man nu ska förklara det. Dessutom går det väldigt snabbt att ta cellprov så du behöver inte ligga där länge alls. Under förlossningen har det inte besvärat mig det minsta, då har man så fullt upp med annat.
  • Liiinis
    Hilda07 skrev 2014-11-23 19:35:34 följande:

Har fått låna en Caremaxx doppler och tror inte jag lyckas hitta hjärtljuden...Testade ändå väldigt långt ner på magen och får in hjärtljud men det låter inte sådär snabbt som alla säger att det ska göra, som en galloperande häst...låter nog mer som en normal puls. Är det möjligt att det är mitt egna hjärta jag hör?

Har testat vid två olika tillfällen men inte fått in något annat ljud än det. Någon här inne som testat?

Blir ännu mer nojig nu efter det här!

Jag har aldrig använt en doppler så jag vet inte riktigt hur de funkar men jag tänker att du kanske kan testa att sätta dopplern uppe vid ditt eget hjärta och sen nere vid bebisen så hör du kanske om det är skillnad i pulsen :) eller om du hittar hjärtslagen nere vid bebisen och samtidigt kan känna din puls vid handleden så kanske det går att se om det är någon skillnad så. Vet inte alls om det kan funka men tänkte att det kan kanske vara värt att testa :)

Hoppas det löser sig! Lycka till!
  • enannanmaria
    Nillan77 skrev 2014-11-23 19:55:03 följande:
    Tar de cellprov när man är gravid?
    Jag gjorde det på hälsosamtalet. Blödde lite grann under dagen bara och allt såg sedan bra ut på ultraljudet i v. 13.
  • Liiinis
    Frallanz skrev 2014-11-23 19:43:37 följande:

Hej allesammans!

Ska ha första pyret den 18e juni :)

Tänkte bara säga att jag ska göra cellprov på torsdag, detta är mitt allra första besök i gynstolen och jag är jättenervös!

Inte rädd för cellprovet lr så, känns bara sååå nervös och pinsamt att sära på benen för en främmande människa.

Nu är det min BM och hon ska ju förmodligen se mig sen, och jag ska ju föda sen så kmr ju behöva sära på benen ;) men ändå, någon som kan lugna en nervös blivande mamma?

Jag var också jättenevös och obekväm med tanken inför mitt första cellprov som även för mig var första gången i gynstolen. Jag undvek till och med att ta cellprovet i flera år för att jag inte kunde förmå mig att boka en tid. Men jag måste säga att jag blev glatt överraskad över att det gick så pass bra :) det är såklart inget jag ser fram emot att göra igen men jag kommer inte ha en lika stor klump i magen inför det nästa gång. Berätta för bm att du tycker att det känns jobbigt så förklarar hon allt under tiden så du är förberedd på vad som händer. Det kommer gå fint! :) Lycka till!
  • Frallanz

Ja, man får göra cellprov innan v 12 sa min BM. Hon frågade om jag gjort cellprov innan, eftersom jag inte har det så skulle vi göra det på inskrivningen nu på torsdag.

Tusen tack för era svar tjejer! Känns bättre att prata om det och höra att man inte är ensam om att bara vilja skrika rakt ut "NEJ" haha.

Jag känner mig så sjukt nervös trots att jag vet att det är deras vardag att se massa olika underliv osv, men man kan ändå inte låta bli att känna att "nehejdu, det är mitt lilla underliv det där så aja baja", eller nåt :)

Vill bara att det ska vara över NU!

Ska även göra sockerbelastning i samma veva, sockerlösning here I come!

• Diamant

Jag avskyr att gå till gyn!

Har haft spiral under 10 år (man byter vart 5e år) o den har krånglat lite, satte sig snett och fastnade osv så hade några traumatiska besök på gyn där. Vid inskrivningen gjorde jag också mitt första cellprov, jag tror den läkaren märkte att jag hade ångest över det så han gjorde därför samtidigt ett VUL så vi fick se sen lilla pricken med tickande hjärta och det hjälpte för då tänkte jag på annat sen :)

Nu hittade de cellförändringar så jag var tillbaka i gynstolen i veckan o fick då en mindre sympatisk läkare.. Hon fick Embla-bedöva hela underlivet på mig och mannen fick hålla mig i handen innan hon kunde göra NÅT! :P

Så jag förstår din nervositet, den är svår att skaka av sig tyvärr, men den förnedrande delen behöver man inte tänka på så mycket, de får se så mycket i sitt yrke :P hehe

• Frallanz
    Diamant skrev 2014-11-23 21:23:30 följande:

Jag avskyr att gå till gyn!

Har haft spiral under 10 år (man byter vart 5e år) o den har krånglat lite, satte sig snett och fastnade osv så hade några traumatiska besök på gyn där. Vid inskrivningen gjorde jag också mitt första cellprov, jag tror den läkaren märkte att jag hade ångest över det så han gjorde därför samtidigt ett VUL så vi fick se sen lilla pricken med tickande hjärta och det hjälpte för då tänkte jag på annat sen :)

Nu hittade de cellförändringar så jag var tillbaka i gynstolen i veckan o fick då en mindre sympatisk läkare.. Hon fick Embla-bedöva hela underlivet på mig och mannen fick hålla mig i handen innan hon kunde göra NÅT! :P

Så jag förstår din nervositet, den är svår att skaka av sig tyvärr, men den förnedrande delen behöver man inte tänka på så mycket, de får se så mycket i sitt yrke :P hehe

Oj vilka jobbiga besök du behövt ha :/ tråkigt att man ska behöva ha sånt med sig i bagaget...

Jag vill bara ha det gjort, det känns så obehagligt men samtidigt så är det ju nåt jag själv väljer o göra, så det är ju inget måste så sätt. Så bara tanken av det lugnar mig ju lite, att jag faktiskt valt det själv, men jag ser det som ett måste.

Vet inte om det länns bättre att ha med mig sambon in elle inte, vore skönt o ha han med mig men samtidigt så kanske jag känner mig jättelöjlig som inte klarar av det på egen hand :p
  • Whizzer

Har fått låna en Caremaxx doppler och tror inte jag lyckas hitta hjärtljuden...Testade ändå väldigt långt ner på magen och får in hjärtljud men det låter inte sådär snabbt som alla säger att det ska göra, som en galloperande häst...låter nog mer som en normal puls. Är det möjligt att det är mitt egna hjärta jag hör?

Har testat vid två olika tillfällen men inte fått in något annat ljud än det. Någon här inne som testat?

tänk på att du har femoralisartären i ljumsken, väldigt lätt att lyssna på den istället för bebis (iallafall när man inte är så långt gånget och får leta väldigt långt ner). Den är din puls :)
  • Alvolina

Jag hittade inte ens mitt eget hjärta när jag försökte vid bröstet^^

Det är svårt att hitta om man inte riktigt vet vart man ska leta. Jag hittade sist först i v.18 med sonen. Men då hade jag en moderkaka som låg framtill vilket dämpade både ljud och rörelser väldigt länge.
  • kanien

Jag köpte caremaxx igår och det tog lång tid innan jag hittade hjärtljuden för jag var för högt upp. Hittade ljuden precis vid blygdbenet på vänstersida, nästan i ljumsken.. Här lät det inte heller som en galopperande häst men det slog olikt än när jag jämförde med mitt egna hjärtljud. Det lät som ett hjärta som slog klart och tydligt iaf