• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Awe83
    Hilda07 skrev 2014-11-30 08:37:38 följande:

Nu i två nätter har jag känt när jag vänt mig om i sängen att jag har haft ont i höger sida av magen ner mot ljumskarna. Inte så långt åt ljumskarna men från sidan av magen och ner mot livmodern. Hade så i förrgår natt och det var på morgonen efter jag fick en rosa flytning. Nu i natt har det varit samma. Vaknade halv 6 av att det liksom strålar i höger sida...lite som ägglossningssmärta kanske eller hur man ska förklara. 

Ingen mer rosa flytning än iaf. Någon som vet eller känt samma smärta på höger sida? Vet inte ens om det hör ihop. 

Nu har det gett med sig när jag kommit upp och rört på mig. Är detta något man bör kolla upp eller kan man vänta och ringa på måndag till bm?

Det är nog ligamentet eller livmodern som växer, har haft så heeeeela graviditeten och är i v.14 nu. Ser de mest som om allt är bra faktiskt, det växer och har sig!
  • Awe83

"Mensvärk - Molande i magen. Det beror på att livmodern växer och att ligamenten drar ut sig. Det är sällan särskillt ihållande utan kan komma och gå över på några minuter.

Hugg i magen - Kommer ofta i samband med hosta eller nysningar och ibland när du ska ändra sitt-/liggställning. Riktigt obehagligt men går snabbt över. Även här är det ligamenten som spökar." (Gravid.ifokus.se)

• skorstenen

Ang färgad flytning o blödningar så betyder de inte alltid att något är fel. Med min andra graviditet vaknar jag i vecka 13+ av att det forsar blod. Fick såklart panik. Åkte till KK o trodde det var kört. Men inte alls. De va en pigg liten bebis som visades på skärmen. Han springer rundor här hemma idag.

Det är stor belastning o ibland kan ett litet blodkärl brista. Dock anser jag att vid minsta oro ska man kontakta vården. Då oro i sig är väldigt jobbigt.

Jag är i vecka 11+2 o har senaste tre dagarna känns som små vibrationer previs i höjd med blygdbenet. Med nummer 2 o 3 såg vi sparkarna redan vecka 16-17 utanpå magen. Längatt så efter det.

• Beatrissan

Jag hänger på här också, större grupp = mer aktivitet! det gillas :)

Är 29, bor strax utanför Göteborg, är gravid med nr2 o bf 13 juni.

Har haft en jätteseg början på graviditeten med kraftig förkylning (influensa) v 6-9,

V.6 började också illamående från hell, som jag till stor del sov bort.. V.9 va de dags för vinterkräksjuka hela familjen... Tjoho, man känner att man lever...

Anyway, illamåendet har börjat avta tack o lov, men har en annan obehagskänsla i magen, mest i magsäcken /längst upp, ett sug som övergår i hungerkänsla till uppblåsthet. Ibland när jag ätit känns magen stor som en ballong även om de inte syns utanpå och jag hittar ingen bekväm ställning,, känns mest som magen/maten ligger uppe i halsen..

Är det hormonerna som gör så? Eller har jag magkatarr? Någon mer som känner igen sig?

• Alvolina
    Beatrissan skrev 2014-11-30 20:34:39 följande:

Har haft en jätteseg början på graviditeten med kraftig förkylning (influensa) v 6-9,

V.6 började också illamående från hell, som jag till stor del sov bort.. V.9 va de dags för vinterkräksjuka hela familjen... Tjoho, man känner att man lever...

Anyway, illamåendet har börjat avta tack o lov, men har en annan obehagskänsla i magen, mest i magsäcken /längst upp, ett sug som övergår i hungerkänsla till uppblåsthet. Ibland när jag ätit känns magen stor som en ballong även om de inte syns utanpå och jag hittar ingen bekväm ställning,, känns mest som magen/maten ligger uppe i halsen..

Är det hormonerna som gör så? Eller har jag magkatarr? Någon mer som känner igen sig?

Oj vilken hemsk otur, låter inte som en drömstart precis! Hoppas verkligen att ni får en lugn och skön december utan sjukdomar och illamående.
  • Alvolina

Vi har inte riktigt berättat för vår son att det är en bebis i mammas mage än, men vi har ställt lite frågor om namn osv. Han vill väldigt gärna ha en lillebror (vi blir nog tvungna till att ta reda på könet nu). Hans bästa kompis på förskolan har en storebror så det är väl häftigt eller något sånt:)

Har ni tips på någon bra faktabok om graviditet och syskon för en fyraåring? Vi är nog bland de sista som får syskon i vår bekantskapskrets så han vet ju vad det är, men är rädd att hans förväntningar också är rätt höga. Han minns nog inte riktigt så jag får påminna honom om att de andras syskon en gång har varit väldigt små bebisar även om de är stora nu. Han tror att han ska få ett jämngammalt syskon som han kan leka med på direkten^^

• Liiten
    Beatrissan skrev 2014-11-30 20:34:39 följande:

Angående magen..jag får sånna känslor när jag får i mig gluten (är tydligen känslig mot sånt speciellt sen jag blev gravid av någon skumm anledning).. Kanske kan vara värt att testa att ändra din kost lite och se om det funkar bättre? :)
  • Beatrissan
    Alvolina skrev 2014-11-30 21:01:40 följande:

Oj vilken hemsk otur, låter inte som en drömstart precis! Hoppas verkligen att ni får en lugn och skön december utan sjukdomar och illamående.

Tack, de hoppas jag med. Hoppas alla vi gravida kvinnor slipper massa extrakrångel, de e tufft som det e :)
    Liiten skrev 2014-11-30 21:28:57 följande:

Angående magen..jag får sånna känslor när jag får i mig gluten (är tydligen känslig mot sånt speciellt sen jag blev gravid av någon skumm anledning).. Kanske kan vara värt att testa att ändra din kost lite och se om det funkar bättre? :)

Tack för tipset, ska tänka på det. Innan graviditeten har jag inte ätit gluten, har levt lchf-liberalt, men med illamåendet så va de enda jag fick i mig rostat vitt bröd och nu unnar jag mig vidare sålänge jag inte mår väl. Önskar de gick över så man kan börja njuta.

Behöver bara gnälla av mig lite o höra om nån är i samma båt o har tips...
  • MiWe

Jag mår också illa fortfarande, även om det inte är hela tiden nu. Jag har vissa bra dagar. .. kräks inte, men det känns som att jag nästan är på väg dit. Fast det går aldrig så långt. Har samma känsla av uppblåsthet efter mat och att det sitter högt upp, typ magmunnen.

Är i v 15, hade hoppats att det skulle bli de här fina veckorna nu då man ska må bra och vara lycklig. .. ;)

• Hannah8401

Hej!

Får jag hoppa in? Jag är 30 år och väntar mitt andra barn i slutet av juni. Min son blir ett år nu i december, så han skulle inte förstå om jag berättar för honom

Jag är i vecka 11+2 idag, har gjort två ul, det sista visade att fostret var två dagar större än min beräkning.

Jag har mått lite illa till och från, men inget speciellt, med sonen var det mycket värre och konstant.

Jag är väldigt hungrig men har ännu inte gått upp i vikt. Längtar till jag känner rörelser, med sonen kände jag första både utanpå och inuti 17+5.

Vi ska ta reda på kön på rul 21 januari, jag är ganska säker på att det blir en kille till

Beatrissan, har du provat att äta surdegsbröd istället?

Nu är det snart dags för ett bodycombatpass, är det någon mer här som tycker om att träna?