• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • vikarien
    Lilindski skrev 2014-12-02 16:35:52 följande:
    Vad skönt! Då håller vi tummarna att allt ser bra ut! Vilken förstående BM, har hört skräckhistorier om folk med smärtsamma historier med upprepade MA/MF i bagaget som blivit nekade UL trots en förståelig och uttalad oro. 
    Tack! Nervöst är det ju..

Måste säga att hon är väldigt förstående!

Hon såg att det fanns en tid över imorgon och hon sa att UL blir bokat i så god tid annars så ingen behövde den tiden bättre än mig

Likadant med Glukosbelastningen, den slipper jag så länge mina vanliga prover är bra. Har jäkligt svårt för sånna grejer och pga mina problem med magen så tyckte hon att vi väntar.

Supergullig BM har jag fått, jag som var så rädd för att få en riktig surkärring :-P
  • Fröken1987

tack ni som svarat, skönt att veta att man inte är ensam!!

Och grattis till er som gjort ul/kub idag!!:)

• Nhv
    räkans skrev 2014-12-02 08:48:43 följande:

Jag är sjukskriven på halvtid, av lite olika anledningar, och hoppas få fortsätta vara det framöver under graviditeten också. För mig funkar det perfekt, jag hade inte velat vara hemma helt, men jag orkar inte jobba hela dagar. Kanske någon sån lösning skulle kunna funka för dig? Men det beror ju förstås på vad man har för jobb och arbetsuppgifter.

Jo ja har tänkt samma sak, att bara jobba halvtid. Men ja jobbar som budchaufför o de blir nog svårt o kunna jobba halvtid bara. Ska se om ja lyckas övertala chefen på något vis, vill verkligen inte gå hemma hela dagarna. Tråkigt o man blir fattig!
  • Alvolina

Det var ingen som hade bra tips på syskonböcker??

Jag håller på att bli helt galen på vår treåring. Han uppför sig så fruktansvärt illa. Ingen respekt för någon vuxen och lyssnar inte alls, till och med på förskolan har vi haft problem med detta i ca två veckor nu. Ingenting biter på honom, verkligen ingenting. Han ville baka pepparkakor idag. Självklart ska vi det om du vill, plocka upp dina pärlor från golvet först bara, sa jag i en trevlig och glad ton. Han vägrade städa och det blev inga pepparkakor. Belöningar fungerar inte, för han vägrar utföra det som krävs. Jag är vanligtvis en lugn, harmonisk och hyfsat pedagogisk mamma som ger min son massor av tid och kärlek men något har uppenbarligen blivit fel för det här är allt annat än okej. Måste få ut mig lite här^^ i kombination med alla mina hormoner så är det tufft som det är.

• Edde

Nån mer som har haft svårt att hålla det hemligt?

Jag har. Inte för att det skulle synas eller märkas - jag har knappt kräkts och någon mage har jag i 11+5 inte heller fått - men för att jag har så fruktansvärt svårt att hålla snattran Skrattande

Alltså. På mitt jobb finns flera stycken som har småbarn, eller som är gravida eller mammalediga. Det handlar helt enkelt väldigt mycket om barn i våra kaffediskussioner - och det är så himla svårt att inte börja tala om sig själv! Varje gång rådgivning kommer på tal, varje gång ultraljud kommer på tal, eller varje gång diskussionerna rör sig kring hälsovård i allmänhet håller jag på att avslöja mig själv genom att dra någon egen gravidanekdot. Får riktigt bita mig i läppen för att inte försäga mig Skrattande

Ska iaf vänta med att berätta på jobbet till efter årsskiftet, av kontrakttekniska skäl. Familjen ska däremot informeras med start inkommande veckoslut. Firar finska självständighetsdagen med min mamma, nästan alla syskon kommer att vara på plats också. Spännande! Det är första barnbarnet för mina föräldrar, de kommer nog bli överväldigade!

• Alvolina
    Alvolina skrev 2014-12-02 20:24:56 följande:

Det var ingen som hade bra tips på syskonböcker??

Jag håller på att bli helt galen på vår treåring. Han uppför sig så fruktansvärt illa. Ingen respekt för någon vuxen och lyssnar inte alls, till och med på förskolan har vi haft problem med detta i ca två veckor nu. Ingenting biter på honom, verkligen ingenting. Han ville baka pepparkakor idag. Självklart ska vi det om du vill, plocka upp dina pärlor från golvet först bara, sa jag i en trevlig och glad ton. Han vägrade städa och det blev inga pepparkakor. Belöningar fungerar inte, för han vägrar utföra det som krävs. Jag är vanligtvis en lugn, harmonisk och hyfsat pedagogisk mamma som ger min son massor av tid och kärlek men något har uppenbarligen blivit fel för det här är allt annat än okej. Måste få ut mig lite här^^ i kombination med alla mina hormoner så är det tufft som det är.

Hittade nyss en blogg

petrakrantzlindgren.se. 2012 gjorde hon en serie med konkreta tips på gränssättning. Underbar läsning för en förvirrad förälder som jag är just nu. Så nu ska här praktiseras, så får vi se om det blir någon julefrid eller inte:)
  • Alvolina
    Edde skrev 2014-12-02 21:04:15 följande:

Nån mer som har haft svårt att hålla det hemligt?

Jag har. Inte för att det skulle synas eller märkas - jag har knappt kräkts och någon mage har jag i 11+5 inte heller fått - men för att jag har så fruktansvärt svårt att hålla snattran Skrattande

Alltså. På mitt jobb finns flera stycken som har småbarn, eller som är gravida eller mammalediga. Det handlar helt enkelt väldigt mycket om barn i våra kaffediskussioner - och det är så himla svårt att inte börja tala om sig själv! Varje gång rådgivning kommer på tal, varje gång ultraljud kommer på tal, eller varje gång diskussionerna rör sig kring hälsovård i allmänhet håller jag på att avslöja mig själv genom att dra någon egen gravidanekdot. Får riktigt bita mig i läppen för att inte försäga mig Skrattande

Ska iaf vänta med att berätta på jobbet till efter årsskiftet, av kontrakttekniska skäl. Familjen ska däremot informeras med start inkommande veckoslut. Firar finska självständighetsdagen med min mamma, nästan alla syskon kommer att vara på plats också. Spännande! Det är första barnbarnet för mina föräldrar, de kommer nog bli överväldigade!

Jag berättade för min kollega för några veckor sedan. Jag var inte mig själv på något plan och mitt mående gick ut över arbetet för mycket. Idag sa hon att hon tyckte jag blivit mycket gladare det senaste, det är ju bra:)
  • räkans
    Nhv skrev 2014-12-02 18:08:35 följande:
    Jo ja har tänkt samma sak, att bara jobba halvtid. Men ja jobbar som budchaufför o de blir nog svårt o kunna jobba halvtid bara. Ska se om ja lyckas övertala chefen på något vis, vill verkligen inte gå hemma hela dagarna. Tråkigt o man blir fattig!
    Det är inte ditt jobb att övertyga chefen. Om du har läkarintyg på att du inte kan jobba mer än halvtid, så är det chefens ansvar att lösa det. Spelar ingen roll vad hen säger, det ligger inte alls på dig, utan helt på hen. Har man medicinska orsaker att inte jobba mer än halvtid så är det ju så att man inte kan göra det.

Men håller med dig om att det verkar jobbigt att vara hemma på heltid, jag skulle verkligen inte vilja det heller. Skulle bli knäpp.
  • Nhv
    räkans skrev 2014-12-02 22:30:22 följande:

Det är inte ditt jobb att övertyga chefen. Om du har läkarintyg på att du inte kan jobba mer än halvtid, så är det chefens ansvar att lösa det. Spelar ingen roll vad hen säger, det ligger inte alls på dig, utan helt på hen. Har man medicinska orsaker att inte jobba mer än halvtid så är det ju så att man inte kan göra det.

Men håller med dig om att det verkar jobbigt att vara hemma på heltid, jag skulle verkligen inte vilja det heller. Skulle bli knäpp.

Förstår hur du menar. Men grejen är att de brukar finnas saker o göra inne på stationen som är lättare än att vara ute o köra, för då hade ja kanske klarat av att jobba heltid, men nu finns de inget jobb åt mig där inne så han säger att ja isfl får bli sjukskriven eftersom han inte har något annat att erbjuda. För ja har inte haft möjlighet o fråga om halvtid skulle funka, så ja mena mer att ja ska kolla o se om ja kan få till de på halvtid ist för sjukskriven på heltid. Så svårt o förklara. :P
  • FaithHopeandLove

Hej!
    Har BF 12 Juni första barnet.Har funderat på att göra fostervattenprov, någon mer som funderar på det eller kanske gjort de?