• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Lilindski
    Beatrissan skrev 2014-11-30 20:34:39 följande:

Jag hänger på här också, större grupp = mer aktivitet! det gillas :)

Är 29, bor strax utanför Göteborg, är gravid med nr2 o bf 13 juni.

Har haft en jätteseg början på graviditeten med kraftig förkylning (influensa) v 6-9,

V.6 började också illamående från hell, som jag till stor del sov bort.. V.9 va de dags för vinterkräksjuka hela familjen... Tjoho, man känner att man lever...

Anyway, illamåendet har börjat avta tack o lov, men har en annan obehagskänsla i magen, mest i magsäcken /längst upp, ett sug som övergår i hungerkänsla till uppblåsthet. Ibland när jag ätit känns magen stor som en ballong även om de inte syns utanpå och jag hittar ingen bekväm ställning,, känns mest som magen/maten ligger uppe i halsen..

Är det hormonerna som gör så? Eller har jag magkatarr? Någon mer som känner igen sig?

Välkommen!
    Det låter som det jag har haft (både före och under graviditet), nämligen magkatarr. "Snäll" mat och omeprazol har hjälpt mig tidigare, nu under graviditet har det räckt med snäll mat och såna där tuggtabletter, men kan verkligen rekommendera omeprazol (kolla bara först så att man kan ta dessa om som gravid, men det tror jag). Lycka till!
  • FruGnu
    Lilindski skrev 2014-12-01 11:41:22 följande:
    Välkommen!
    Det låter som det jag har haft (både före och under graviditet), nämligen magkatarr. "Snäll" mat och omeprazol har hjälpt mig tidigare, nu under graviditet har det räckt med snäll mat och såna där tuggtabletter, men kan verkligen rekommendera omeprazol (kolla bara först så att man kan ta dessa om som gravid, men det tror jag). Lycka till!
    Jag var hos BM idag och pratade om magkatarr och hon sa att Omeprazol går bra. Även novalucol och gaviscon.
  • Lilindski
    FruGnu skrev 2014-12-01 12:36:35 följande:
    Jag var hos BM idag och pratade om magkatarr och hon sa att Omeprazol går bra. Även novalucol och gaviscon.
    Tack! Har än så länge klarat mig på Novalucol tuggisar, men känns som att det längre fram kommer behövas även Omeprazol, så vad bra att dessa funkar även som gravid!
  • Liiten
    Beatrissan skrev 2014-11-30 21:45:23 följande:

Tack, de hoppas jag med. Hoppas alla vi gravida kvinnor slipper massa extrakrångel, de e tufft som det e :)Tack för tipset, ska tänka på det. Innan graviditeten har jag inte ätit gluten, har levt lchf-liberalt, men med illamåendet så va de enda jag fick i mig rostat vitt bröd och nu unnar jag mig vidare sålänge jag inte mår väl. Önskar de gick över så man kan börja njuta.

Behöver bara gnälla av mig lite o höra om nån är i samma båt o har tips...

Det finns ju en hel del glutenfria bröder som du alltid kan prova :) Lite dyrare men iaf min mage tycker de är okej :P
  • slightlymad

Någon mer än jag som har börjat få näsblod mest hela tiden?

Förutom näsblod och lite problem med magont känns det som att den där bra graviditetsperioden börjat sätta igång på riktigt. Fast jag antar att allt som inte involverar illamående gör att man är mycket piggare! Vecka 15 nu och känns som att det kommer gå snabbt nu! :)

• Alvolina
    slightlymad skrev 2014-12-01 15:47:44 följande:

Någon mer än jag som har börjat få näsblod mest hela tiden?

Förutom näsblod och lite problem med magont känns det som att den där bra graviditetsperioden börjat sätta igång på riktigt. Fast jag antar att allt som inte involverar illamående gör att man är mycket piggare! Vecka 15 nu och känns som att det kommer gå snabbt nu! :)

Näsblod och täppt i näsan upplevde jag mycket med sonen. Det är ju ingen fara, men rätt så jobbigt. 

Nu är jag inte i vecka 15 förrän om en månad men håller med om att tiden går fort ändå:) 
  • vikarien

Imorgon har jag inskrivning, ska bli spännande!

11+2 nu och kan hålla med om att tiden går så fort!

Hoppas jag kan på något sätt få bekräftat att det finns något där inne som lever som det ska imorgon.

Just nu känns det helt galet att berätta eftersom jag inte känner någonting :-O

• Beatrissan

Jag läste någonstans om en tjej som åt jättemkt isbergssallad när hon fick magkatarr och det försvann, de tror jag vad ja vill om ????

Har märkt att de blir värst efter jag ätit och då från lunchen, middan osv. Rapar mkt och lång tid efter mina måltider. Ringde mvc innan och fick bara rådet att gå till apoteket och be om tabletter mot magkatarr. Men ni säger Gaviscon, Novalucol och en Omip.. nånting, ska kolla efter detta.. hade magkatarr för några år sedan innan min 3 åring blev till och köpte pepcid duo som funkade jättebra mot halsbrännan o de sura, Men läste att man inte fick ta de.. känner igen känslan av magkatarren fy fasen, men ist för bränna i halsen, bränner de i magen o magmunnen...

Va tacksam jag är att ni svarar, underbart med hjälpsamma grav.kvinnor ????

• Hilda07

Tack för era svar om smärtan i magen :) har inte haft möjlighet att svara förrens nu. Ja det låter kanske som ligamentssmärtor när ni beskriver det. Det som oroar mig lite är att jag även är öm på magen när jag känner över den på dom ställena. Men det kanske är normalt. Jag har inte ringt bm idag då smärtorna gick över och endast känns på natten när jag vänder mig om.

Imorgon är det KUB...nervös som attan!! Är rädd att få dåliga siffror och behöva gå vidare med fler prover. Håll tummarna. Ser allt bra ut så får dottern veta imorgon :) Som jag längtar!