• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • hemligönskan
    Beatrissan skrev 2014-12-03 08:52:52 följande:

Blä har haft rostbrunt i flygningen vid enstaka tillfällen, men varit helt normalt efter också, imoese va det rostigt/slemmigt när jag torka mig och även i toaletten såg jag lite brunblandad slemmig flygning som runnit ur?

Blev lite nojjig, har inte ont eller så... Nån mer som haft det?

Jag hade det i början av min graviditet. Min BM sa att man kan åka till GYNakuten ifall det händer igen. 

Men för mig blev det VUL och där såg man en liten sötnos vars hjärta tickade :)
  • Lilindski
    vikarien skrev 2014-12-03 10:39:43 följande:

Nu är jag tillbaka hemma igen.

Fick en bra BM och en läkarstudent, han gjorde ultraljudet.

Han fick till en klockren bild direkt när han nuddade magen, såg direkt det lilla pyret och ett pickande hjärta Då kunde jag dra en lättnadens suck och sen bara njuta. Han höll på extra länge med eftersom han höll på att lära sig

Allting såg perfekt ut där inne

11+ 0 trodde dom istället för 11+3, och det stämmer helt med vad jag trodde från början från ÄL räknat.

Så nu ska jag njuta av att jag mår väldigt bra istället för att oroa mig!

Kram på er!

Grattis!!!!! En dag du säkert kommer att minnas länge Sköt om dig!
  • Malinzzon

Här får man inte göra kub om man är under 35. Vill bara att tiden ska gå fort till den 12 januari då vi äntligen ska få se det lilla pyret.

Har dessutom lite blandade känslor för min bm då hon mest verkar besvärad när man ringer och är orolig. Hon har ett väldigt kallt bemötande och verkar inte förstå min oro då jag haft en väldigt "bra" gravidietet med väldigt milda/få symptom.

Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
  • vikarien
    Lilindski skrev 2014-12-03 10:43:02 följande:
    Grattis!!!!! En dag du säkert kommer att minnas länge smile1.gif Sköt om dig!
    Tack snälla! <3 Ja nu ska jag försöka koppla av och bara njuta!

Snart kommer sambon hem och då kan vi njuta ihop en timme innan jag ska jobba

Kvalitetstiden flödar
  • Nhv
    MalinA87 skrev 2014-12-03 10:16:12 följande:

Du ska inte diskutera en eventuell sjukskrivning med din chef utan det ska du ju diskutera med din läkare - det är han/hon som sjukskriver dig! Precis som den förra tjejen skrev så är det chefens ansvar att lösa det om din läkare sjukskriver dig. Så boka en tid med din läkare för att se om du blir sjukskriven på heltid/halvtid eller annan procentsats.

Vad ja har hört så ska man prata med ens chef för att komma fram till vad det kan finnas för andra arbetsuppgifter som man klarar av om man inte klarar av ens egna uppgifter. Och om han/hon kan ge en något annat o göra så får man utgå efter de om hur mycket man klarar av att jobba. Som i min situation, ja kan inte jobba alls med de ja gör, men skulle antagligen lätt kunna göra något annat på heltid. Men eftersom de nu inte finns något annat o göra, så har ja inget val än att aningen jobba med de ja gör o ha ont, eller sjukskriva mig på heltid. Därför mena ja att ja kan prata med min chef o se om de finns något ja kan göra på halvtid åtminstone, än o vara sjukskriven på heltid. För om det hade funnits andra arbetsuppgifter så hade ja förmodligen inte behövt sjukskriva mig överhuvudtaget. Har ialf pratat med läkare o dom tyckte själva att de va en knepig situation. Verkar som ni inte förstår hur ja menar. Klart man måste prata med både läkare och ens chef.
  • avenell
    Nhv skrev 2014-12-03 14:42:31 följande:

Vad ja har hört så ska man prata med ens chef för att komma fram till vad det kan finnas för andra arbetsuppgifter som man klarar av om man inte klarar av ens egna uppgifter. Och om han/hon kan ge en något annat o göra så får man utgå efter de om hur mycket man klarar av att jobba. Som i min situation, ja kan inte jobba alls med de ja gör, men skulle antagligen lätt kunna göra något annat på heltid. Men eftersom de nu inte finns något annat o göra, så har ja inget val än att aningen jobba med de ja gör o ha ont, eller sjukskriva mig på heltid. Därför mena ja att ja kan prata med min chef o se om de finns något ja kan göra på halvtid åtminstone, än o vara sjukskriven på heltid. För om det hade funnits andra arbetsuppgifter så hade ja förmodligen inte behövt sjukskriva mig överhuvudtaget. Har ialf pratat med läkare o dom tyckte själva att de va en knepig situation. Verkar som ni inte förstår hur ja menar. Klart man måste prata med både läkare och ens chef.

Jag förstår vad du menar och tycker att du gör helt rätt i att prata med din chef. Vad jag förstår vill du helst jobba med det du klarar av och det är ju bara din chef som kan svara på om det är möjligt att omplacera dig så att du får arbetsuppgifter som du klarar av. Om det skulle vara så att din chef inte kan erbjuda dig andra arbetsuppgifter blir ju situationen den att en läkare måste sjukskriva dig på heltid om du inte kan utföra dina ordinarie arbetsuppgifter och det inte finns möjlighet att få andra uppgifter.

Jag har ansvar för drygt 30 anställda och i nuläget har vi en person som är deltidssjukskriven pga. foglossning. Vi har gett henne nya arbetsuppgifter som hon klarar av trots foglossningen. Hon säger själv att hon mår mycket bättre av att jobba halvtid än att vara helt sjukskriven.

Oftast är ett samarbete mellan den anställda, chef och läkare det bästa. Då hittar man oftast den bästa lösningen för alla inblandade.

Jag hoppas att din chef kan erbjuda dig alternativa arbetsuppgifter så att du slipper heltidssjukskrivning. Lycka till!
  • Nhv
    avenell skrev 2014-12-03 15:00:33 följande:

Jag förstår vad du menar och tycker att du gör helt rätt i att prata med din chef. Vad jag förstår vill du helst jobba med det du klarar av och det är ju bara din chef som kan svara på om det är möjligt att omplacera dig så att du får arbetsuppgifter som du klarar av. Om det skulle vara så att din chef inte kan erbjuda dig andra arbetsuppgifter blir ju situationen den att en läkare måste sjukskriva dig på heltid om du inte kan utföra dina ordinarie arbetsuppgifter och det inte finns möjlighet att få andra uppgifter.

Jag har ansvar för drygt 30 anställda och i nuläget har vi en person som är deltidssjukskriven pga. foglossning. Vi har gett henne nya arbetsuppgifter som hon klarar av trots foglossningen. Hon säger själv att hon mår mycket bättre av att jobba halvtid än att vara helt sjukskriven.

Oftast är ett samarbete mellan den anställda, chef och läkare det bästa. Då hittar man oftast den bästa lösningen för alla inblandade.

Jag hoppas att din chef kan erbjuda dig alternativa arbetsuppgifter så att du slipper heltidssjukskrivning. Lycka till!

Äntligen, det är precis så ja menar! :) Tack, de hoppas ja med!
  • Lilindski
    Malinzzon skrev 2014-12-03 10:43:31 följande:

Här får man inte göra kub om man är under 35. Vill bara att tiden ska gå fort till den 12 januari då vi äntligen ska få se det lilla pyret.

Har dessutom lite blandade känslor för min bm då hon mest verkar besvärad när man ringer och är orolig. Hon har ett väldigt kallt bemötande och verkar inte förstå min oro då jag haft en väldigt "bra" gravidietet med väldigt milda/få symptom.

Finns det möjlighet att göra det på en privat klinik? Brukar finnas iallafall något privat alternativ i de flesta större städer.  Jag gjorde ett privat UL tidigt i graviditeten enbart för att jag behövde stilla min oro och min BM inte tyckte att jag hade fog för att få ett tidigt UL subventionerat genom landstinget. Och det kan jag iofs hålla med om - inga MF eller andra tråkigheter i bagaget, bara en väldigt nervös förstföderska med en tendens att oroa sig
  • Hilda07
    Beatrissan skrev 2014-12-03 08:52:52 följande:

Blä har haft rostbrunt i flygningen vid enstaka tillfällen, men varit helt normalt efter också, imoese va det rostigt/slemmigt när jag torka mig och även i toaletten såg jag lite brunblandad slemmig flygning som runnit ur?

Blev lite nojjig, har inte ont eller så... Nån mer som haft det?

Har haft rosa/bruna flytningar vid två tillfällen hittills utan känd orsak...Har du gjort någon koll eller ul efteråt någon av gångerna?Vilken vecka är du i?

Det verkar ju ändå som att det är rätt vanligt att det är så här då fler i den här tråden verkar ha råkat ut för det.

Tycker överhuvudtaget att mina flytningar inte varit "normala" alls sen plusset. Inte vita utan mer åt det gula hållet eller helt gått över då i brun/rosa vid några tillfällen. Hittils har jag gjort tre ul och alla sett okej ut...

Du kanske skulle be att få ett ul och kika om du är orolig? Är säkert inget men för mig har det lugnat mig åtminstone :)