• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • jennifergrand
    skorstenen skrev 2014-12-04 19:02:53 följande:

Var gjorde ni det ul? Hade oxå velat veta kön i vecka 14+0 :)

Jag bor i Oslo så gjorde det här, verkar inte vara lika vanligt i Sverige? Jag var på UL redan i vecka 11+5 och då gissade läkaren på flicka, hon jag var hos idag har över 25 års erfarenhet så räknar med att det stämmer

Har en pojke sedan innan så blir kul med en lillasyster
  • hemligönskan

Jag har bokat ett privat UL till onsdag nästa vecka. Då är jag i v. 13+ 2 tror ni att dom kan se vilket kön det är då?

• jennifergrand

A

hemligönskan skrev 2014-12-05 09:04:37 följande:

Jag har bokat ett privat UL till onsdag nästa vecka. Då är jag i v. 13+ 2 tror ni att dom kan se vilket kön det är då?

Allt beror på hur mycket erfarenhet personen som utför UL har+ hur bra "UL-apparaten" är.. Sedan är det givetvis viktigt med en bra vinkel. De brukar säga att man kan se könet från vecka 14, jag har fått reda på båda mina barns kön i vecka 14. Eller ja, får väl vänta med att säga något säkert innan nr2 kommer ut

Lycka till!
  • hemligönskan
    jennifergrand skrev 2014-12-05 09:54:54 följande:

A

Allt beror på hur mycket erfarenhet personen som utför UL har+ hur bra "UL-apparaten" är.. Sedan är det givetvis viktigt med en bra vinkel. De brukar säga att man kan se könet från vecka 14, jag har fått reda på båda mina barns kön i vecka 14. Eller ja, får väl vänta med att säga något säkert innan nr2 kommer ut

Lycka till!
    Åh, så spännande!

Har inte sett min bebi sedan v.6 och jag har aldrig varit gravid förut. Känns väldigt kul!!!
  • jennifergrand
    hemligönskan skrev 2014-12-05 10:00:06 följande:

Åh, så spännande!

Har inte sett min bebi sedan v.6 och jag har aldrig varit gravid förut. Känns väldigt kul!!!

Så spännande!! Finns inget bättre än att få se sin lilla bebis
  • skorstenen

Då var KUB avklarat

Blev framflyttad 4 dagar o de stämmer fint med min äl. Så nu ska jag bara ta de lugnt o njuta...

O efter jul kommer jag till Facebook ;)

• Beatrissan

Grattis till bra resultat på kuB-testerna och va roligt att ni fått se era små nu innan Rul.

Ska på jobbintervju på måndag på samma slags jobb som jag har nu fast tillsvidare tjänst ist för det långvik. jag nu har.. tror inte jag är så intresserad, känns lite svalt , men när säger man att man är gravid? Tänker att jag gör det om jag blir erbjuden jobbet och tänker att jag ska spela in de samtalet så de inte får diskriminera mig, hehe...

Men nuvarande jobb när säger man?

• Lilindski
    Beatrissan skrev 2014-12-05 16:21:07 följande:

Grattis till bra resultat på kuB-testerna och va roligt att ni fått se era små nu innan Rul.

Ska på jobbintervju på måndag på samma slags jobb som jag har nu fast tillsvidare tjänst ist för det långvik. jag nu har.. tror inte jag är så intresserad, känns lite svalt , men när säger man att man är gravid? Tänker att jag gör det om jag blir erbjuden jobbet och tänker att jag ska spela in de samtalet så de inte får diskriminera mig, hehe...

Men nuvarande jobb när säger man?

Svår fråga det där! Jag har hela tiden tänkt göra det efter RUL men nu får jag inte göra det förrän sent i vecka 20. Min  BM vill inte att man gör det innan 19 fullgångna veckor för att tydligare kunna granska fostrets hjärta.

På jobbet har vi interna planeringsdagar då vi ska åka iväg ett par dagar innan jag gör RUL. Jag har svårt att tro att jag kommer kunna dölja min mage i vecka 20, dessutom känns det ju rätt bra att flagga för att man kommer vara föräldraledig större delen av året under just årsplaneringen.. Så för mig lutar det nog att jag säger det då vilket blir ca 3 dagar innan RUL. Försökte verkligen få till ett RUL dagen innan planeringsdagarna men hon vägrade då det fanns risk att jag inte hunnit 19 fullgångna veckor då, suck. Kommer nog försöka lyssna på hjärtljuden innan för att försäkra mig om att allt går som det ska där inne!

När man berättar för jobbet beror väl lite på vilken relation man har med sin chef och vilket förtroende man känner för denne, samt vilken typ av arbetsuppgifter man har. Om man tex har ett fysiskt tungt jobb kanske man känner att man behöver berätta tidigare om man skulle drabbas av foglossning, illamående eller något annat som påverkar ens arbetsinsats. Inget är ju rätt eller fel, tror lagen säger att man måste berätta minst två månader innan BF vilket ju är långt fram, så lite hur man känner själv helt enkelt!

Hur tänker ni andra?
  • MaddePH

Hej hej alla goa gravida.
    Premiär här på familjeliv för min del, spännande att läsa om alla era graviditeter!

Jag är 26 år, bor i Linköping och BF 12 juni.

Var på ultraljud i onsdags och gjorde även KUB då, allt såg finfint ut vilket var en lättnad :)

Är väldigt sugen på att gå med i facebookgruppen.

• enannanmaria
    Lilindski skrev 2014-12-05 16:44:38 följande:
    Svår fråga det där! Jag har hela tiden tänkt göra det efter RUL men nu får jag inte göra det förrän sent i vecka 20. Min  BM vill inte att man gör det innan 19 fullgångna veckor för att tydligare kunna granska fostrets hjärta.

På jobbet har vi interna planeringsdagar då vi ska åka iväg ett par dagar innan jag gör RUL. Jag har svårt att tro att jag kommer kunna dölja min mage i vecka 20, dessutom känns det ju rätt bra att flagga för att man kommer vara föräldraledig större delen av året under just årsplaneringen.. Så för mig lutar det nog att jag säger det då vilket blir ca 3 dagar innan RUL. Försökte verkligen få till ett RUL dagen innan planeringsdagarna men hon vägrade då det fanns risk att jag inte hunnit 19 fullgångna veckor då, suck. Kommer nog försöka lyssna på hjärtljuden innan för att försäkra mig om att allt går som det ska där inne!

När man berättar för jobbet beror väl lite på vilken relation man har med sin chef och vilket förtroende man känner för denne, samt vilken typ av arbetsuppgifter man har. Om man tex har ett fysiskt tungt jobb kanske man känner att man behöver berätta tidigare om man skulle drabbas av foglossning, illamående eller något annat som påverkar ens arbetsinsats. Inget är ju rätt eller fel, tror lagen säger att man måste berätta minst två månader innan BF vilket ju är långt fram, så lite hur man känner själv helt enkelt!

Hur tänker ni andra?
    Jag berättar efter RUL. Har iofs inga problem att dölja det med rätt kläder. Om någon misstänker något är det inte i hela världen.

För mig finns det inget att vinna på att berätta för min arbetsgivare. Så himla lång tid tar det inte att finna ersättare heller och om det var på det sättet förutsätter jag att min chef i så fall går ut med en allmän önskan på företaget till alla om att meddela tidigt (vilket han självklart inte har gjort).

Det är nog annorlunda om man har ett jobb med arbetsuppgifter som är farliga när man är gravid så som extremt tunga lyft eller arbete med farliga kemikalier eller liknande.

För mig finns det många anledningar att inte berätta förrän efter RUL, men de är av privat karaktär. Jag kommer att berätta i januari och då har min arbetsgivare nära 4 månader på sig att planera det som ev. behöver planeras. Det vet jag är mer än tillräckligt lång tid och känns som en schysst och lagom "deal" för båda parter tycker jag.

Har väntat till efter RUL förr och det är aldrig någon som varken har hunnit misstänka något eller som har tyckt att det var för sent att berätta då.