Hilda07 skrev 2015-01-19 15:27:24 följande:
Har kikat igenom tråden och ser att ni pratar om magstorlek :) Jag väntar iof mitt andra barn men har haft mage ett bra tag nu. Är i v18+3. Första barnet dröjde det länge innan magen kom. Har iof problem med ibs mage så det kan mkt väl vara svullna tarmar det mesta också...
Idag var första gången jag såg sparkarna/puffarna utanpå magen och igår kände mannen första sparken :) Det är ju lika magiskt varje gång. Fantastiskt att man får uppleva detta en gång till!
Imorgon är det dags för RUL och jag är jättespänd. Har känts som en lång väntan hit trots att jag ändå gjorde kub i v 11+4. Hoppas att de kan se vilket kön det är denna gång. Vet att det inte är säkert de kan se det så här tidigt...Men jag hoppas :)
Ni som hade många år mellan syskonen hur har ni upplevt kommentarer från omgivningen? Som jag skrivit innan kommer dottern vara 7 1/2 år när bebisen kommer och jag har nästan bara fått negativa kommentarer från jobbarkompisar osv om ålderskillnaden. Allt till att de inte kommer ha någon som helst nytta av varandra till att den stora bara kommer tycka det är tråkigt och vi nu kommer ha två ensambarn och inte "syskon"...Vet snart inte vad jag ska svara...Får dessa kommentarer ofta!! Allt från när vi pratar om semester osv att "ja nu blir det inte lätt för er...hur ska ni kunna planera in så att båda barnen får roligt".
Det känns trist eftersom jag inte alls tror att det kommer bli så eftersom storasyster är otroligt glad för sitt kommande syskon och dessutom är en väldigt omtänksam och omhändertagande människa. Kan inte se att hon inte skulle tycka om den lilla även i framtiden. Visst kanske det är några år som de inte har fullt så stor nytta av varandra men visst får man väl ändå något slags kärleksband med sitt syskon oavsett ålder?
Blir så less på människor som slänger ur sig kommentarer så fort man inte följer "mallen" över hur livet ska te sig.
Såå då har jag fått klaga av mig lite också ;) Hoppas ni mår bra alla mamas!
Jag väntar mitt första barn, men däremot har jag stor spridning mellan mig och mina syskon samt så har min syster 8 år mellan sina två barn.
Min systerdotter som var 8 år när lillebror kom var inte alls så pepp inför det hela, men det ändrades snabbt när han väl kom. Nu är de 10 och 2 år och har ett jättefint band och jag satt och smålog igår när hon var hemma hos oss och fick ett samtal från lillebror som var hemma. Han fick självklart hjälp att ringa, men ändå. Det var sjukt gulligt när hon satt och log och sa att hon snart kommer hem.
Jag själv är yngst av fem och har +6 år till första syrran, +12 år till nästa, +16 till tredje och +17 till brorsan. Jag tycker det är perfekt nu när vi alla är vuxna. Visst att jag mest bara haft yngsta syrran som syskon när vi var barn men vi var och är oskiljaktiga. 6 år är ingenting om den äldre har en viss inställning. Svårt att tro att 7 år vore så hemskt.
Oavsett hur det kommer bli så blir jag chockad över hur taktlösa och konstiga folk kan vara.