• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Alvolina
    Hilda07 skrev 2015-01-19 15:27:24 följande:

Har kikat igenom tråden och ser att ni pratar om magstorlek :) Jag väntar iof mitt andra barn men har haft mage ett bra tag nu. Är i v18+3. Första barnet dröjde det länge innan magen kom. Har iof problem med ibs mage så det kan mkt väl vara svullna tarmar det mesta också...

Idag var första gången jag såg sparkarna/puffarna utanpå magen och igår kände mannen första sparken :) Det är ju lika magiskt varje gång. Fantastiskt att man får uppleva detta en gång till! 

Imorgon är det dags för RUL och jag är jättespänd. Har känts som en lång väntan hit trots att jag ändå gjorde kub i v 11+4. Hoppas att de kan se vilket kön det är denna gång. Vet att det inte är säkert de kan se det så här tidigt...Men jag hoppas :)

Ni som hade många år mellan syskonen hur har ni upplevt kommentarer från omgivningen? Som jag skrivit innan kommer dottern vara 7 1/2 år när bebisen kommer och jag har nästan bara fått negativa kommentarer från jobbarkompisar osv om ålderskillnaden. Allt till att de inte kommer ha någon som helst nytta av varandra till att den stora bara kommer tycka det är tråkigt och vi nu kommer ha två ensambarn och inte "syskon"...Vet snart inte vad jag ska svara...Får dessa kommentarer ofta!! Allt från när vi pratar om semester osv att "ja nu blir det inte lätt för er...hur ska ni kunna planera in så att båda barnen får roligt". 

Det känns trist eftersom jag inte alls tror att det kommer bli så eftersom storasyster är otroligt glad för sitt kommande syskon och dessutom är en väldigt omtänksam och omhändertagande människa. Kan inte se att hon inte skulle tycka om den lilla även i framtiden. Visst kanske det är några år som de inte har fullt så stor nytta av varandra men visst får man väl ändå något slags kärleksband med sitt syskon oavsett ålder?

Blir så less på människor som slänger ur sig kommentarer så fort man inte följer "mallen" över hur livet ska te sig.

Såå då har jag fått klaga av mig lite också ;) Hoppas ni mår bra alla mamas!

Det där är bara struntprat! Lyssna inte på det. Jag var precis fyllda 7 när jag fick min lillebror. Hade iof också en 4 år yngre lillasyster. Men han var i alla fall helt underbar och jag minns så mycket från hans födelse och hur jag fick hålla honom för första gången. Men minns jag tyvärr väldigt lite från min barndom men vi hade ett speciellt band jag och min bror som jag mycket väl tror beror på att jag var såpass mycket äldre. Han betydde otroligt mycket för mig och jag kan idag känna igen dom känslorna i kärleken till min egen son. Däremot hamnade jag också i tonåren och som 17 åring träffade jag min man och jag flyttade hemifrån vid 18 år. Så tyvärr har jag missat en stor del av min brors tonår efter att jag flyttade och han kom in i tonåren. Men vi har ändå jättebra kontakt och jag känner att det kommer bli lättare när han nu börjar bli mer vuxen också :) den lille skrutten är redan 18 år och har flickvän :P
  • Trollbarnet

Nu vågar jag komma med här lite också..

Beräknad tom. 22 juni.

Har mycket i bagaget, 8 missfall de senaste åren, 7 med min sambo och det första var oplanerat faktiskt..men denna gången verkar det *peppar peppar* gå vägen. Går in i v19 idag och var på RUL igår. Allt bra med lillen! Känner sparkar väldigt ofta under dagarna men har mått väldigt bra under hela graviditeten. Knappt nått illamående alls.. Lite foglossning men det gör inte jätte ont än., vi är så lyckliga!!!

• Wilbes
    Hilda07 skrev 2015-01-19 15:27:24 följande:

Har kikat igenom tråden och ser att ni pratar om magstorlek :) Jag väntar iof mitt andra barn men har haft mage ett bra tag nu. Är i v18+3. Första barnet dröjde det länge innan magen kom. Har iof problem med ibs mage så det kan mkt väl vara svullna tarmar det mesta också...

Idag var första gången jag såg sparkarna/puffarna utanpå magen och igår kände mannen första sparken :) Det är ju lika magiskt varje gång. Fantastiskt att man får uppleva detta en gång till! 

Imorgon är det dags för RUL och jag är jättespänd. Har känts som en lång väntan hit trots att jag ändå gjorde kub i v 11+4. Hoppas att de kan se vilket kön det är denna gång. Vet att det inte är säkert de kan se det så här tidigt...Men jag hoppas :)

Ni som hade många år mellan syskonen hur har ni upplevt kommentarer från omgivningen? Som jag skrivit innan kommer dottern vara 7 1/2 år när bebisen kommer och jag har nästan bara fått negativa kommentarer från jobbarkompisar osv om ålderskillnaden. Allt till att de inte kommer ha någon som helst nytta av varandra till att den stora bara kommer tycka det är tråkigt och vi nu kommer ha två ensambarn och inte "syskon"...Vet snart inte vad jag ska svara...Får dessa kommentarer ofta!! Allt från när vi pratar om semester osv att "ja nu blir det inte lätt för er...hur ska ni kunna planera in så att båda barnen får roligt". 

Det känns trist eftersom jag inte alls tror att det kommer bli så eftersom storasyster är otroligt glad för sitt kommande syskon och dessutom är en väldigt omtänksam och omhändertagande människa. Kan inte se att hon inte skulle tycka om den lilla även i framtiden. Visst kanske det är några år som de inte har fullt så stor nytta av varandra men visst får man väl ändå något slags kärleksband med sitt syskon oavsett ålder?

Blir så less på människor som slänger ur sig kommentarer så fort man inte följer "mallen" över hur livet ska te sig.

Såå då har jag fått klaga av mig lite också ;) Hoppas ni mår bra alla mamas!

Bullshit. . Min dotter var 5 när lillebror kom och kommer vara 8 nästan 9 när lillasyster kommer. Sonen kommer vara 3 nästan 4 när lillasyster tittar ut. Ärligt talat tror jag att den stora kommer ha en bättre kontakt med bebis än mellanbarnet här..

Klart att de kan va svårt i början att hitta aktiviteter som båda gillar då får man aktivera den lilla när stora är i skolan och den stora när man låter lilla sova eller helt enkelt för något annat med den lilla. Vi har varit ganska mycket i lekparker och åkt i väg till kompisar oxh lekt när jag vill att båda ska vara aktiverade samtidigt.

Här älskar storasyster att få visa hur duktig hon är på att hjälpa lillebror så de bygger ofta tågbanor mm på hans rum tillsammans. Och vi lagar mat tillsammans utefter deras nivå får de hjälpa till.. nä det där med att de ibte skulle ha nytta av varandra beror helt och hållet på barnen.

Allt blir ju vad man gör det till..
  • vikarien

RUL idag vid 16.. Jag vill gömma mig under täcket!

Fy vad jag ångrar att vi inte tog en morgontid! Denna dag kommer bli evighetslång..

• hemligönskan
    vikarien skrev 2015-01-21 09:41:47 följande:

RUL idag vid 16.. Jag vill gömma mig under täcket!

Fy vad jag ångrar att vi inte tog en morgontid! Denna dag kommer bli evighetslång..

Åh! Lycka till!
  • vikarien
    hemligönskan skrev 2015-01-21 11:18:37 följande:
    Åh! Lycka till!
    Tack! Fy vad nervös jag är...

Att något så underbart kan vara så skrämmande :-O
  • hemligönskan
    vikarien skrev 2015-01-21 11:30:44 följande:
    Tack! Fy vad nervös jag är...

Att något så underbart kan vara så skrämmande :-O
    Hur gick det?!
  • vikarien

Allt gick bara bra! vilken lättnad..

Allt var så bra som det bara kunde vara, hon hade ingenting att anmärka på alls. Datumet blev satt till den 22/6 (fick 20/6 enligt mensen och 23/6 enligt tidiga UL) så allt stämde bra.

Vi väntar en underbar liten pojke! <3 han visade upp hela paketet så barnmorskan var säker till 200% hihi!