• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • thuram

Inatt vaknade jag till och skulle vända mig från sidan till rygg, då var det som att det låste sig och krampade något fruktansvärt mellan naveln och höftbenet och typ ner mot ljumsken.. Jätteobehagligt men efter några minuter släppte det och jag somnade om..

Någon som vet vad det kan ha varit? Nu på morgonen känns ingenting.. Är i v20.

• ÄlskarMina

Jag har också en del år mellan barnen. 
    Första var 6½år när lillebror kom. Nu är lillebror 4½år när bebis kommer och storasyster 11år. 

Finns ju en del fördelar med många år mellan. Den stora förstår att mamma eller pappa är upptagen med bebis då och då. Kan t.o.m. hjälpa till med lite sysslor. 
    Blir inte den där avundsjukan på samma sätt som när det är närmre mellan. 
    Bråkar sällan. 
    Nackdelen är ju att de inte leker på samma sätt med varandra som de syskon som är närmre i år. 

Nu är vårt största bekymmer här hemma hur vi ska göra ett rum till kommande bebis. Vi har ej något rum ledigt eller ngt som kan göras om till rum mer än vår lilla takkupa. Så vi ska se om vi kan göra kupan större och sätta upp väggar där den kommer i trapphuset. Har tidigare kollat upp vad en utbyggnad av huset skulle landa på och det är det inte värt. Ett större vardagsrum och ett barnrum i en vinkel runt husknuten skulle gå på ca.520 000 med bara skalet-inget invändigt. Så nej, där vi bor får vi ett hus för den summan. Så svårt det här! 

Detta är vår nackdel med att ha många år mellan barnen, ingen vill bo med bebis i sitt rum. Blir det en till pojk kanske lillebror kan tänka sig att dela-inte annars. Flört skämt åsido, det skulle vara skönt med ett eget rum till bebis. Får hoppas byggfirman kan göra kupan större till ett okej pris och att det blir ett bra rum. 

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf 12/6-15*.¸¸.·*¨`·
  • Pyssilullan

Ja det är ju svårt med rum,
    Vi som har fyra barn redan har rätt fullt vi med, Vi har bara 3 sovrum, och barnen är jätteduktiga och delar rum två och två..
    När bebis kommer finns 1 alt, o de är en liten smal Skrubb innanför vårt sovrum där vi nu har julsaker/kläder o onödigt strunt. - Ska man göra om det till ett rum eller blir det inge bra tror ni?

• ÄlskarMina
    Pyssilullan skrev 2015-01-12 10:27:35 följande:

Ja det är ju svårt med rum,
    Vi som har fyra barn redan har rätt fullt vi med, Vi har bara 3 sovrum, och barnen är jätteduktiga och delar rum två och två..
    När bebis kommer finns 1 alt, o de är en liten smal Skrubb innanför vårt sovrum där vi nu har julsaker/kläder o onödigt strunt. - Ska man göra om det till ett rum eller blir det inge bra tror ni?

Jo, det är knöligt med rum. När jag växte upp var vi fem barn i ett litet hus med 3sovrum och ett extrarum som gjordes till sovrum. Det funkade. Mkt pga av att minsta syskonet sov jättelänge hos mamma och pappa i sin säng nedanför deras. Lekte med sina saker inne hos syrran och brorsan som delade rum. Sen hade jag (äldst) ofta eget rum, ibland delade jag med syster. Gjorde många rotationer under åren. På ngt sätt funkade det. (Vi syskon var: tjej-85, tjej-87, kille-89, tjej-92, tjej-94.)

Ang. ert dilemma:
    Gjorde de inte ngt liknande på arga snickaren denna säsong? Ett barnrum i ett föräldrasovrum. De satte in en glasdörr till barnrummet så det blev ljust därinne. Kanske ska kolla upp om skrubben har bra ventilation också så det inte blir syrefattigt därinne. Det kan kanske funka. :)
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf 12/6-15*.¸¸.·*¨`·
  • carolinheiner
    thuram skrev 2015-01-12 09:24:57 följande:

Inatt vaknade jag till och skulle vända mig från sidan till rygg, då var det som att det låste sig och krampade något fruktansvärt mellan naveln och höftbenet och typ ner mot ljumsken.. Jätteobehagligt men efter några minuter släppte det och jag somnade om..

Växtvärk? Foglossning?
  • Malinzzon

Varit på RUL idag :) blev framflyttad från 5:e juni till den 12:e. Vi fick med oss hela 10(!!) bilder på bebisen :) längtar nu efter att få börja handla.

Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
  • Kattungen
    Pyssilullan skrev 2015-01-12 07:57:49 följande:
    Min dotter kommer också vara 7 ½ :) Hon fyllde nyss 7 kan man säga ( i okt)
    Så hon blir 7 år och 8 mån.
    Hon tycker det ska bli jättekul! Däremot är 10 åringen lite putt o inte alls lika intresserad, (känslig ålder?)

Jag har 2 bonusbarn, kille på 7 och tjej på 11. Och hon 11-åringen är inte alls glad över blivande syskon...så det kanske är som du säger känslig ålder? Tror att pappa inte kommer ha tid för henne längre osv. Vill inte ens ta i bebisen när den kommer säger hon. Jag tror dock att hon kommer tycka annorlunda sen, hon är gullig och omtänksam i vanliga fall (hoppas verkligen att hon ändrar sig!) 7-åriga pojken tar det mer coolt.
  • Staffelove

Idag har jag känt hur bebisen hickar hur mysigt som helst minns inte att jag känt så här tidigt med dom andra precis gått in i v17:)

• Beatrissan
    thuram skrev 2015-01-12 09:24:57 följande:

Du tror inte att det var ligamenten du kände av? Jag har fått så nångång när jag vänt mig i sängen eller rest mig hastigt snätt från soffan.. De hugger till, håller fast och sen långsamt försvinner det.. känns nästan som en kramp/sträckning..
  • thuram
    Beatrissan skrev 2015-01-12 21:35:33 följande:

Du tror inte att det var ligamenten du kände av? Jag har fått så nångång när jag vänt mig i sängen eller rest mig hastigt snätt från soffan.. De hugger till, håller fast och sen långsamt försvinner det.. känns nästan som en kramp/sträckning..

Läst lite och verkade vara ligamenten, har känt på dagarna när man hostat och nyst men inte såhär ont som jag hade på natten. Svårt att veta allt som är normalt och inte osv när det är första graviditet :p tack för svar! :)