• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • pottan
    vikarien skrev 2015-01-15 11:37:53 följande:

Men hu vilket bemötande :-O

Ett blodprov vore väl inte så svårt att ta?

Här kan man bara ringa och komma in samma dag om man är orolig.

Jag har RUL nästa vecka, då i vecka 19. Men sen har man inget besök innan vecka 23, är inte det lite konstigt?

Blir ju inga prover och annat mellan vecka 12 och 23 då.

Vid RUL skulle det tydligen bara vara det och ingen annan koll.

Här är likadant i princip, ett besök o v 6-8, ett i v 12ed provtagning, sen inget förrän i v 24 om allt ser bra ut på rul

men det är väl eftersom man inte kan göra så väldigt mkt om något händer före dess ändå

nu fick jag sent rul, kommer vara i v 21 så sen känns det som det nog rullar på lite fortare :)
  • carolinheiner
    vikarien skrev 2015-01-15 13:23:06 följande:
    BM ville helst inte göra glukosbelastning på mig eftersom jag har bekymmer med magen, dom hade haft en tjej med samma bekymmer som mig som blivit jättesjuk efteråt.

Men jag har ju en del kilo över sen innan och har väl lite högre risk för diabetes antagligen.

Så istället för Glukosbelastningen skulle vi ta socker ofta istället för att se förändringar.

Men ja.. 11 veckor hinner det hända mycket på smile5.gif

Sa att jag kunde låna hem en mätare och ta själv hemma, men dom hade inga att låna ut.
    Aha okey:p mitt socker har aldrig vart dåligt men e tvungen till glukosbelastning pga vikten:(..
  • Milie
    vikarien skrev 2015-01-14 20:35:51 följande:

Den där tröttheten alla pratade om i början måste ha drabbat mig nu, först i vecka 18 :-P

Skulle utan problem kunnat sova 12-15 timmar per natt (med kisspauser).

Hur ligger ni till med vikten?

Jag ligger fortfarande på -5 kilo och man funderar ju på om jag får i mig ordentligt. Men äter bra så det borde jag få

Får nog be dom kolla sockret nästa vecka.

Ska inte göra glukosbelastning pga magbekymmer så sockret ska kollas ofta istället.

Gör ni glukosbelastning?

Har du någon vikt att "ta av" sen innan? Det är ju så olika det där. Är man i nedre delen av normalintervallet sen innan så låter ju -5 kg inte alls så bra.

Jag är överviktig sen innan. Gick upp 4 kg ibörjan men sen ner igen så nu ligger jag strax under startvikten. Drömmen vore ju att inte skeva iväg mer än 5 kg upp, men då krävs en insats som jag än så länge inte känner mig redo för. Jag har såna problem med kräkningar så allt som stannar nere tycker jag är bra mat, oavsett vad det är.

Jag har alltid bra glukosvärden men p.g.a. övervikten så gör jag en glukosbelastning framåt våren.
  • vikarien
    Milie skrev 2015-01-15 14:50:41 följande:
    Har du någon vikt att "ta av" sen innan? Det är ju så olika det där. Är man i nedre delen av normalintervallet sen innan så låter ju -5 kg inte alls så bra.

Jag är överviktig sen innan. Gick upp 4 kg ibörjan men sen ner igen så nu ligger jag strax under startvikten. Drömmen vore ju att inte skeva iväg mer än 5 kg upp, men då krävs en insats som jag än så länge inte känner mig redo för. Jag har såna problem med kräkningar så allt som stannar nere tycker jag är bra mat, oavsett vad det är.

Jag har alltid bra glukosvärden men p.g.a. övervikten så gör jag en glukosbelastning framåt våren.
    Jo jag har absolut att ta av så jag är ju glad om jag slipper gå upp en massa såklart!

Men fundersam blir man ju. Har försökt gå ner i många år utan att lyckas med större resultat, har pratat med flera läkare om det.

Men huxflux när jag blev gravid så tappade jag 5 kilo innan vecka tio! Har ätit som vanligt och inte kräkts något.

Så har väl varit något med hormonerna som spökat hela tiden kanske

Hoppas dom har hoppat på rätt plats i kroppen nu så det blir lättare att gå ner när pyret är färdigbakat och färdigammat
  • avenell

Idag har jag varit på RUL och allt såg bra ut. Vilken otrolig lättnad och glädje!

Jag fascinerades något otroligt åt hur mycket de kan se och hur de går igen del för del och organ för organ. Vilken grej liksom att kolla barnets urinblåsa för att konstatera att det finns urin där och på så sätt veta att minst en av njurarna fungerar som de ska.

Bebisen var riktigt livlig i magen och ville inte alls ligga still för att mätas och undersökas. Det kändes underbart att se när den rörde runt med armar och ben och sen avslutade den med att få hicka.

Vilken ofantligt häftig upplevelse!

• janet11

Jag har gått in i vecka 19 nu och gått upp 1,5 kilo. Undviker godis och tränar/rör på mig 4 dag i veckan + promenerar till jobbet. Hoppas på att slippa ont i rygg och få foglossning så man kan fortsätta med detta! RUL i morgonbitti!!! Viss oro för tänker lite på MA osv... Hur vanligt är det egentligen?

• Diamant
    janet11 skrev 2015-01-15 20:25:28 följande:

Jag har gått in i vecka 19 nu och gått upp 1,5 kilo. Undviker godis och tränar/rör på mig 4 dag i veckan + promenerar till jobbet. Hoppas på att slippa ont i rygg och få foglossning så man kan fortsätta med detta! RUL i morgonbitti!!! Viss oro för tänker lite på MA osv... Hur vanligt är det egentligen?

MA är inte särskilt vanligt, kommer inte ihåg statistiken just nu men har skrivit om det tidigare i denna tråden. 
    Har för mig att det var såhär: Av 20% risk för MF (varav 80% händer före v12 och 85% av dom händer före man ens hinner märka att man är gravid) så tror jag det var räknat att 2% riskerade att vara MA. Däremot så ligger vissa personer i riskzonen att få MA och kan därmed få det flera ggr, det beror vanligtvis pga kromosomförändringar eller andra tillstånd. 
  • Milie

Jag har tvärändrat mig gällande att känna fosterrörelser. Nu vill jag helt plötsligt det, hehe. Var som lite äcklad av tanken tidigare, men nu är jag redo. Jag känner att jag tagit ett steg i den mentala förberedelsen då jag idag säger åt sambon att vi ska passa på att fynda en vinteroverall i storlek 74 i sommar. Jag är liksom redan ett år fram i tiden, så självklart ska jag känna av Lurven.

18+4 idag. Har inte RUL förrän 20+1, hoppas på att få veta kön då. Det kanske är mer en Lurvan än en Lurven.

• janet11
    Diamant skrev 2015-01-15 21:27:09 följande:

MA är inte särskilt vanligt, kommer inte ihåg statistiken just nu men har skrivit om det tidigare i denna tråden. 

Har för mig att det var såhär: Av 20% risk för MF (varav 80% händer före v12 och 85% av dom händer före man ens hinner märka att man är gravid) så tror jag det var räknat att 2% riskerade att vara MA. Däremot så ligger vissa personer i riskzonen att få MA och kan därmed få det flera ggr, det beror vanligtvis pga kromosomförändringar eller andra tillstånd. 

Tack för ditt svar Diamant!! Känns lugnare